2014-04-01, 15:45
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ett litet tips.
Kör på farthållare. Då håller du önskad hastighet o de som kör om håller självklart en högre hastighet.
När de går in framför dig behöver du inte göra någonting alls då den framför kör fortare än dig. Avståndet kommer då öka av sig självt.
Det är inte alls självklart och inte ens sant. Jag har ofta blivit omkörd för att kort därefter komma ikapp när jag har kört med farthållare.
Citera
2014-04-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Din uppgift är inte att sitta och värdera grunden för andra trafikanters beteende. Om ett beteende blir trafikfarligt så kontaktar du polisen. Enklare än så kan varje trafikants förhållande till andra trafikanter inte uttryckas.

Din trafikrytm står det inget om i Trafikförordningen, det står öht inget i TrF om trafikrytm ur vilket vi kan dra slutsatsen att trafikrytm är något tämligen ointressant ur ett regelperspektiv.

Nu var det väl en diskussion runt beteendet som var på tapeten mer än vad lagboken säger. Vi kan ju lika gärna stänga av forumdelen och klistra in trafikförordningen för din del verkar det som.
Citera
2014-04-01, 17:24
Medlem
toby79s avatar
Jag är ganska lugn i trafiken, men folk som kör om mig och lägger sig precis framför trots goda möjligheter att låta avståndet växa får ett välriktat långfinger. Är det blött och de stänker ner min sikt i onödan kan jag blinka till så att de kanske också uppmärksammar långfingret, vilket de förmodligen inte gör eftersom deras jävla skitsprut just i den stunden forsar över min bil.

Jag ondgör mig alltså inte på att de kör om, utan för att de inte tänker det där sista lilla steget angående trafiksäkerhet och hänsyn.
Citera
2014-04-01, 17:27
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Varför blir dom irriterade av min hastighet?? Jag kör 100-110 vid bra väglag.

Dom som kör om mig med högre hastighet är ju inget problem eftersom dom snabbt drar. Problemet är dom som kör om o parkerar sig precis framför mig. Då måste jag ju släppa på gasen om jag vill hålla avståndet. Lagom att jag fått till en lagom lucka på 50-100m framför kommer det en ny bil.
De blir irriterade för att de, liksom dig blir irriterade på småsaker. Många verkar leta fel i trafiken o älskar att få markera.
Tyvärr känner jag inte igen det problemet att de ligger kvar, precis framför. Så det problemet kan jag inte kommentera.
Du mår ändå bäst av att sluta bry dig om idioter i trafiken för de finns överallt o gör precis vad som helst. Var bara beredd att de kan göra just, vad som helst.
Citera
2014-04-01, 20:23
Medlem
Min elev blir precis lika irriterad över det här eftersom den upplever det som att den konstant måste sänka farten (vilket leder till att fler kör om, och då på samma sätt).

Rent krasst är det ju så här att håller man 100-110 så hamnar man i samma hastighet som idioter. Nu är 80-90% av förarna på vägarna idioter, men just de som kör sakta och kör in precis framför för att antingen sakta ner eller hålla samma fis-hastighet. Kör man 110 prick och inte går ner till 100 brukar man slippa dem, för de som kör om har oftast en bra fart så även om de går in precis framför så ökar avståndet snabbt utan att man behöver vara mer än extremt handlingsberedd.

Rent regelmässigt är dessa förare ansvariga vid en eventuell olycka då det ligger i den som kör oms ansvar att se till att det är lagom avstånd när de går in. Men det betyder ju inte att man ska sitta och hålla på mig-regeln utan man får motorbromsa lite och rulla igen hastigheten i nästa nerförsbacke.
Citera
2014-04-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Min elev blir precis lika irriterad över det här eftersom den upplever det som att den konstant måste sänka farten (vilket leder till att fler kör om, och då på samma sätt).

Rent krasst är det ju så här att håller man 100-110 så hamnar man i samma hastighet som idioter. Nu är 80-90% av förarna på vägarna idioter, men just de som kör sakta och kör in precis framför för att antingen sakta ner eller hålla samma fis-hastighet. Kör man 110 prick och inte går ner till 100 brukar man slippa dem, för de som kör om har oftast en bra fart så även om de går in precis framför så ökar avståndet snabbt utan att man behöver vara mer än extremt handlingsberedd.

Rent regelmässigt är dessa förare ansvariga vid en eventuell olycka då det ligger i den som kör oms ansvar att se till att det är lagom avstånd när de går in. Men det betyder ju inte att man ska sitta och hålla på mig-regeln utan man får motorbromsa lite och rulla igen hastigheten i nästa nerförsbacke.

Ja lite så är det ju.. Känns som till slut kör 70 på motorvägen bara för att man försöker hålla avståndet som man lärt sig
Citera
2014-04-02, 17:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Det är en sanning med en viss modifikation. Det är situationsberoende i så motto att den som går in för snävt, efter en omkörning, bryter mot regelverket just vid det tillfället.

Därefter går ansvaret gradvis över till bilisten som ligger bakom att hålla rätt avstånd.
Citera
2014-04-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är en sanning med en viss modifikation. Det är situationsberoende i så motto att den som går in för snävt, efter en omkörning, bryter mot regelverket just vid det tillfället.

Därefter går ansvaret gradvis över till bilisten som ligger bakom att hålla rätt avstånd.
Det är det jag menar med att man inte ska/får hålla på mig-regeln. Gör man inget för att öka avståndet är man lika skyldig om inte mer om en olycka sker. Om man har lite vett så förstår man ju att en person som kör så inte är någon att lita på och är en större risk än andra bilister och därför bör man antingen öka avståndet eller köra om.
Citera
2014-04-02, 19:58
Medlem
Apråpå omkörning..har dom ynka veckor jag haft körkort blivit omkörd hela TRE gånger på motorvägen så nära att lacken nästan rykt på framdelen på min bil. Ingenting jag hade förväntat mig faktiskt. Så nuförtiden är jag beredd med bromsen så fort jag blir omkörd.

Sååå mycket som man aldrig fick lära sig på trafikskolan.
Citera
2014-04-02, 20:00
Medlem
Citat:
Apråpå omkörning..har dom ynka veckor jag haft körkort blivit omkörd hela TRE gånger på motorvägen så nära att lacken nästan rykt på framdelen på min bil. Ingenting jag hade förväntat mig faktiskt. Så nuförtiden är jag beredd med bromsen så fort jag blir omkörd.

Sååå mycket som man aldrig fick lära sig på trafikskolan.
Det jag är nyfiken på är vad det är för utbildning du gått då en grundregel är att alla andra kör som svin och det är bara du som kör bra och ska förhindra olyckor när andra klantar sig.
Citera
2014-04-02, 20:07
Medlem
Citat:
Det jag är nyfiken på är vad det är för utbildning du gått då en grundregel är att alla andra kör som svin och det är bara du som kör bra och ska förhindra olyckor när andra klantar sig.

Grejen är den att jag nog är en rätt kass förare. Men oftast märker jag nog inte av det själv. Ibland har jag gjort några riktiga tabbar o är glad att inget hände lr att dom andra hann reagera. Dessutom tror jag att jag rätt ofta irriterar bilarna bakom när jag inte vågar köra ut i en korsning

Seriöst. Tror på riktigt att det är lättare att upptäcka andras fel än sina egna.
Citera
2014-04-02, 20:30
Medlem
Citat:
Grejen är den att jag nog är en rätt kass förare. Men oftast märker jag nog inte av det själv. Ibland har jag gjort några riktiga tabbar o är glad att inget hände lr att dom andra hann reagera. Dessutom tror jag att jag rätt ofta irriterar bilarna bakom när jag inte vågar köra ut i en korsning

Seriöst. Tror på riktigt att det är lättare att upptäcka andras fel än sina egna.
Alla är barn i början. Vet du med dig att du inte är världens bästa förare så ligger det bara till din fördel då du kan vara extra försiktig och VET att du måste kolla extra noga unt so weiter. Det är bara att köra, köra köra. Tids nog så lär du dig hur mycket tid du behöver för att svänga ut och hur stor lucka du behöver för att köra ut. Det är bättre att få en tutning än en bil i sidan eller för den delen; röven. Jag hade väldigt svårt att bedöma hastigheten på andra bilar när jag stod still i början. Jag failade tom min första uppkörning pga det, men idag glider jag ut lika smidigt som alla andra rutinerade förare.

Att vara medveten om problemet är halva vägen till att lösa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in