2016-02-10, 19:40
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Får man fråga varför?

Står i andra meningen i mitt inlägg.
Citera
2016-02-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Står i andra meningen i mitt inlägg.

Jag såg det och det var utifrån det min fråga var. Du behöver inte svara, jag är enbart nyfiken.
Citera
2016-02-10, 19:58
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Jag såg det och det var utifrån det min fråga var. Du behöver inte svara, jag är enbart nyfiken.

Precis som jag alltså, dvs ren nyfikenhet.
Citera
2016-02-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
T3 "Väggen" HT15 UU

AB: 22st / 11,3%
BA: 115st / 59,3%
B: 33st / 17%
U: 24st / 12,4%
Totalt: 194st / 100%

Blankningar: 17st (ej med i ovan statistik alltså)

Blev BA för min del, helt klart nöjd med det under omständigheterna. Så jävla skönt att kunna lägga den terminen bakom sig nu.

Håller med dig helt. Överjävlig tenta.
Citera
2016-02-10, 22:46
Medlem
Började, den här våren, läsa juristprogrammet vid SU efter att ha läst tre terminer av det affärsjuridiska programmet i Linköping. Känner dock nu efter en månad att SU var mer bedrövligt än vad jag tidigare trott. Saknar allt med Linköping - flickvän, kompisar, plugget, fester osv. Har haft svårt att fokusera på plugget ända sedan starten. Känner nu att jag kanske tog ett förhastat beslut och funderar på att i alla fall läsa klart min kandidat i Linköping för att därefter komplettera till en juristexamen. Eller borde man bara hoppas att ångesten försvinner och kriga på vid SU?

Vill gärna höra era tankar kring det här dilemmat. Finns det någon annan som pluggat vid LiU och brottats med samma problem?
Citera
2016-02-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximerad
Började, den här våren, läsa juristprogrammet vid SU efter att ha läst tre terminer av det affärsjuridiska programmet i Linköping. Känner dock nu efter en månad att SU var mer bedrövligt än vad jag tidigare trott. Saknar allt med Linköping - flickvän, kompisar, plugget, fester osv. Har haft svårt att fokusera på plugget ända sedan starten. Känner nu att jag kanske tog ett förhastat beslut och funderar på att i alla fall läsa klart min kandidat i Linköping för att därefter komplettera till en juristexamen. Eller borde man bara hoppas att ångesten försvinner och kriga på vid SU?

Vill gärna höra era tankar kring det här dilemmat. Finns det någon annan som pluggat vid LiU och brottats med samma problem?

Läs klart SU om du är karriärinriktad.
Citera
2016-02-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
Läs klart SU om du är karriärinriktad.

Jo, visst har jag tänkt så också. Undrar dock bara hur mycket det är värt om man ändå inte trivs. Att genomlida några år vid SU för att sedan komma ut i arbetslivet och slita häcken av sig känns inte så lockande. Funderar istället på att läsa klart utbildningen i Linköping för att därefter komplettera till en juristexamen i efterhand, vilket i så fall tar cirka tre terminer. Märker dessutom att det i stort sett är samma saker man läser på SU som vid LiU ändå. Skillnaden är inte alls särskilt stor om man inte ser till det faktum att det är bedrövligt mycket tråkigare här.

Jag skulle som sagt gärna vilja höra från andra som bytt från affärsjuridiska programmet till juristprogrammet och se hur ni resonerade och lade upp allting.
Citera
2016-02-11, 15:06
Medlem
at95s avatar
Någon som har omprövat en tenta framgångsrikt? Har ni tips på hur jag ska gå tillväga och är det möjligt att höja ett betyg som ligger 0,5 p från AB om man har svarat i enlighet med svarsmallen men ändå får 0,5/1 p på den aktuella frågan?
Citera
2016-02-11, 15:23
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Någon som har omprövat en tenta framgångsrikt? Har ni tips på hur jag ska gå tillväga och är det möjligt att höja ett betyg som ligger 0,5 p från AB om man har svarat i enlighet med svarsmallen men ändå får 0,5/1 p på den aktuella frågan?
Jag vet folk som har lyckats, men de är få till antalet. Det är betyget, inte poängen på tentan, som omprövas. Observera att det ska vara uppenbart oriktigt att du har fått Ba istället för AB.

Du är den som har bäst möjlighet att bedöma dina chanser att lyckas men det borde inte finnas så mycket att förlora om du försöker. Lycka till!
Senast redigerad av theoverachiever 2016-02-11 kl. 15:25.
Citera
2016-02-11, 16:14
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Jag vet folk som har lyckats, men de är få till antalet. Det är betyget, inte poängen på tentan, som omprövas. Observera att det ska vara uppenbart oriktigt att du har fått Ba istället för AB.

Du är den som har bäst möjlighet att bedöma dina chanser att lyckas men det borde inte finnas så mycket att förlora om du försöker. Lycka till!

Jag har tolkat det som att man kan ompröva enskilda frågor och att bedömningen av den aktuella frågan ska ha varit uppenbart oriktig (gissning). Dock kan jag naturligtvis ha fel eftersom jag aldrig har omprövat en tenta förut

Från omprövningsreglerna för statsrättskursen: "Det ska tydligt framgå vilken/vilka frågor som ska omprövas".
Citera
2016-02-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Jag har tolkat det som att man kan ompröva enskilda frågor och att bedömningen av den aktuella frågan ska ha varit uppenbart oriktig (gissning). Dock kan jag naturligtvis ha fel eftersom jag aldrig har omprövat en tenta förut

Från omprövningsreglerna för statsrättskursen: "Det ska tydligt framgå vilken/vilka frågor som ska omprövas".

Det är väl betygsbeslutet som omprövas. Som jag förstår det utgör inte rättning av enskilda frågor "förvaltningsbeslut", men därmed rättandet av en tenta som leder till beslut om betyg. Sedan att vissa kurser har egna omprövningsregler tror jag är för att begärande om omprövningar ska bli mer konkreta.

Jag har polare som lyckats ompröva Ba -> AB. Ett tips är att argumentera kring varför dina svar på tentan uppfyller betygskriterierna för AB. Väv sedan in konkreta exempel med frågor där du fått "för lite" poäng.
Citera
2016-02-11, 17:06
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackianan
Det är väl betygsbeslutet som omprövas. Som jag förstår det utgör inte rättning av enskilda frågor "förvaltningsbeslut", men därmed rättandet av en tenta som leder till beslut om betyg. Sedan att vissa kurser har egna omprövningsregler tror jag är för att begärande om omprövningar ska bli mer konkreta.

Jag har polare som lyckats ompröva Ba -> AB. Ett tips är att argumentera kring varför dina svar på tentan uppfyller betygskriterierna för AB. Väv sedan in konkreta exempel med frågor där du fått "för lite" poäng.

Alright, ska försöka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in