Citat:
Ursprungligen postat av
trudilur
Någon som har en uppfattning kring hur "bunden" man är vid val av specialkurser? Är riktigt osäker på vilka kurser jag ska välja! Skatterätt har varit ett favoritämne, men hur bunden är man av det om man senare ändrar sig och inte vill jobba med skatterätt? Om man exempelvis väljer specialkurser i straffrätt (som också var ett favoritämne) känns det som att affärsjuridiska byråer kommer undra vad man sysslat med om man senare väljer att söka sig dit?
På ett sätt blir man "bunden", eftersom man ofta besöker arbetsplatser osv., så man får en liten tå in i arbetslivet genom kurserna. Men känner många som läst t.ex. skatterätt och nu arbetar på advokatbyrå med typiska affärsjuridiska, trots att man i skatterättsliga kurser i stort sett bara besöker The Big 4.
Själv valde jag två specialkurser i olika områden. Förutom att jag på arbetsintervjuer fått frågan om varför jag inte valde två kurser inom det området jag nu jobbar med så har det inte påverkat mig att "bara" ha 15 hp specialkurs i det ämnet. Tror inte så många skulle bry sig om jag hade 0 hp heller, även om det känts som en liten "spets" att ha något extra i ämnet i alla fall.
Så svaret blir: ja, de kommer undra varför du inte vill läsa skatterätt längre/du inte sökte en straffrättslig kurs från början, men har du ett svar så är det nog lugnt.