2015-09-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Någon som har en uppfattning kring hur "bunden" man är vid val av specialkurser? Är riktigt osäker på vilka kurser jag ska välja! Skatterätt har varit ett favoritämne, men hur bunden är man av det om man senare ändrar sig och inte vill jobba med skatterätt? Om man exempelvis väljer specialkurser i straffrätt (som också var ett favoritämne) känns det som att affärsjuridiska byråer kommer undra vad man sysslat med om man senare väljer att söka sig dit?

På ett sätt blir man "bunden", eftersom man ofta besöker arbetsplatser osv., så man får en liten tå in i arbetslivet genom kurserna. Men känner många som läst t.ex. skatterätt och nu arbetar på advokatbyrå med typiska affärsjuridiska, trots att man i skatterättsliga kurser i stort sett bara besöker The Big 4.

Själv valde jag två specialkurser i olika områden. Förutom att jag på arbetsintervjuer fått frågan om varför jag inte valde två kurser inom det området jag nu jobbar med så har det inte påverkat mig att "bara" ha 15 hp specialkurs i det ämnet. Tror inte så många skulle bry sig om jag hade 0 hp heller, även om det känts som en liten "spets" att ha något extra i ämnet i alla fall.

Så svaret blir: ja, de kommer undra varför du inte vill läsa skatterätt längre/du inte sökte en straffrättslig kurs från början, men har du ett svar så är det nog lugnt.
Citera
2015-09-19, 22:49
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Det antalet timmar borde räcka. Se dock till att inte helt glömma bort det juridiska. Gör alla uppgifter och läs litteraturen i alla fall minst en gång. Njut av att det inte är särskilt mycket att läsa (om de inte har ändrat sen jag läste), det kommer att bli betydligt värre

Hur gjorde du för att komma in i det juridiska tänket? Man blir fan vettskrämd ( ) av att se facit till tidigare tentafrågor som finns i kompendium.
Citera
2015-09-20, 12:25
Medlem
Belfours avatar
Är det någon som sitter på betygsstatistik från specialkurserna på LU?
Citera
2015-09-21, 07:25
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
På ett sätt blir man "bunden", eftersom man ofta besöker arbetsplatser osv., så man får en liten tå in i arbetslivet genom kurserna. Men känner många som läst t.ex. skatterätt och nu arbetar på advokatbyrå med typiska affärsjuridiska, trots att man i skatterättsliga kurser i stort sett bara besöker The Big 4.

Själv valde jag två specialkurser i olika områden. Förutom att jag på arbetsintervjuer fått frågan om varför jag inte valde två kurser inom det området jag nu jobbar med så har det inte påverkat mig att "bara" ha 15 hp specialkurs i det ämnet. Tror inte så många skulle bry sig om jag hade 0 hp heller, även om det känts som en liten "spets" att ha något extra i ämnet i alla fall.

Så svaret blir: ja, de kommer undra varför du inte vill läsa skatterätt längre/du inte sökte en straffrättslig kurs från början, men har du ett svar så är det nog lugnt.

Min erfarenhet av de där tillställningarna var att de snarare handlade om att arbetsgivaren ville konstruera en svart lista, där vi skrev ner alla störiga rövslickare som vi definitivt inte ville ha innanför murarna.
Citera
2015-09-21, 12:57
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Hur gjorde du för att komma in i det juridiska tänket? Man blir fan vettskrämd ( ) av att se facit till tidigare tentafrågor som finns i kompendium.
Det är en vanesak och det krävs övning. Gör uppgifterna ni får, läs juridiska texter (framförallt kurslitteraturen), diskutera med kursarna och lyssna på föreläsarnas sätt att prata och resonera. Allt bidrar till att utveckla ditt juridiska tänk. Sedan är det så klart så att vissa har lättare för det än andra men alla som lägger tillräckligt mycket tid och energi på sina studier lär få ett tillräckligt bra juridiskt tänk för att få bra betyg. Sedan gäller det att ha memorerat allt man ska kunna (främst på senare kurser, ni behöver inte kunna så mycket ) och lite flyt på tentorna så går allt galant!
Citera
2015-09-22, 01:42
Medlem
Hur stor merit är det att kunna flera språk om man söker anställning på en affärsbyrå?

Språken som jag har i åtanke är naturligtvis de större språken, tex tyska osv.
Citera
2015-09-23, 16:48
Medlem
fonders avatar
hur hinner de här jävlarna som har pojk- eller flickvän, regelbunden träffar sin familj, pendlar, festar, tränar, är aktiva inom politik eller andra föreningar o har toppbetyg. själv orkar ja inte ens med bara studierna.

beror det på att de här jävlarna är överenergiska eller är de för att ja är djupt deprimerad?
Citera
2015-09-23, 17:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
hur hinner de här jävlarna som har pojk- eller flickvän, regelbunden träffar sin familj, pendlar, festar, tränar, är aktiva inom politik eller andra föreningar o har toppbetyg. själv orkar ja inte ens med bara studierna.

beror det på att de här jävlarna är överenergiska eller är de för att ja är djupt deprimerad?
Därför att du självklart inte lägger ned 12 h per dag på studier.
Citera
2015-09-23, 17:44
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Därför att du självklart inte lägger ned 12 h per dag på studier.

tips på hur jag kan bli studienarkoman? ja har ändå inte nåt liv, ja andas bara. ja vill gärna bli en som lägger all vaken tid på studierna, skulle va så skönt.
Citera
2015-09-24, 18:25
Medlem
Veasellls avatar
Någon som läst och kan tipsa om bra kurslitteratur till IP-rätten? Här i Lund håller nivån på Professor Bogdan icke alls..
Citera
2015-09-24, 18:30
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Någon som läst och kan tipsa om bra kurslitteratur till IP-rätten? Här i Lund håller nivån på Professor Bogdan icke alls..

Finns det andra böcker än Bogdan?
Citera
2015-09-24, 20:32
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Finns det andra böcker än Bogdan?

Jaså, det kanske det inte gör? Trodde vi endast utnyttjade hans litteratur då han jobbar på universitetet, så som seden stadgar. Men är det så illa vinkar jag och majoriteten av det sjunkade skeppet T5 glatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in