Citat:
Ursprungligen postat av
trudilur
Någon som kan kommentera hur kursen allmän rättslära är på SU? Jag har bara hört folk som går samma termin som "har hört från någon polare" att det typ är den jävligaste kursen på hela juristprogrammet på SU (nya studieordningen). Verkar iof sjukt med två timmars redovisningar vid tre olika tillfällen. Ska bli jävligt skönt när studietiden är över och man kan börja arbeta istället. Är riktigt trött på universitetet nu!
1. Det är helt klart bland de roligaste, mest intressanta, och utmanande kurserna jag haft. Jag tycker den borde ligga långt tidigare.
2. Många av mina kursare skulle säga rakt tvärtemot. Jag upplever att det är en av de mest polariserande kurserna.
3. De negativa erfarenheterna tror jag beror på ffa. två saker: för det första att en del kan uppleva den som flummig likt rättshistoria; det blir inget paragraftragglande, det går inte att maskinplugga gamla tentor osv (här kan man göra en massa dryga antydningar om vad ett sådant synsätt innebär)..för det andra att en stor del av kursen - om än inte av betygspoängen (12/42) består av tidskrävande grupparbeten.
4. Det är två olika grupper/redovisningar - du får kamrater ur din gruppvalsgrupp (det är nästan ingen gruppundervisning i övrigt). Den första indelas efter
efternamn och den andra efter
ålder. Detta är alltså att tänka på om du vill försöka hamna i samma grupp som någon vän. Mångas negativa upplevelser beror alltså på vilka gruppmedlemmar man får (eller hur kul man tycker det är med grupparbeten, duh).
5. Ytterligare en anledning till att folk kan uppleva kursen som svår är att det viktigaste materialet är på engelska (wacks och diverse artiklar, någon enstaka föreläsning). Jag tycker Wacks var bland utbildningens bästa böcker.
6. Kursen
är krävande. Grupparbetena tar som sagt tid och tvingar dig att fokusera på vissa områden (på hemtentan kan du få något helt annat). Strax därefter har du en betygsgivande dugga (10/42) på allt kursmaterial (men uppdelat, 8/20 frågor allmän rättslära, 4/20 lagstiftning osv.) Detta följs direkt av en hemtenta på 48 timmar (eller 72, kommer inte ihåg).
7. Duggan kan vara svår. Materialet är stort och en del (få) frågor kan vara mycket specifika. Läs allt noggrant och gör flashcards/egna frågor, i mån av tid.
8. In case of Maria Nääv (utmärkt lärare) - var mycket noga med att inte gå över tiden vid redovisningarna. Tråkiga halvpoänger att missa.
9. Jag är avig att rekommendera en priolista eftersom det är mycket random vilket ämne för grupparbete och hemtenta man får, men gun to my head skulle jag säga rättspositivism > naturrätt > kritisk teori > dworkin > realism. Lagstiftningsboken är kanske minst viktig, men den kan spela roll för motsvarande grupparbete och för duggan.
10. Kan inte bekräfta detta själv, men ryktet från tidigare terminer var att Zamboni är mycket hård vid redovisningsbedömningarna.
11. I min guide finns en diskussion om kursen från något år tillbaka länkad, den är bra.
12. . PM:a din mail så ska jag skicka ett gäng sammanfattningar - vars kvalité jag inte kan garantera alls - och gamla duggafrågor.
13. Enjoy, börja läs tidigt under kursen. It will pay off.