Citat:
Ursprungligen postat av
Rickyrayri
Hej på er, jag går sista terminen på JP och har en del frågor till er som redan gått ut och landat jobb på stora byråer. Jag kommer ha 75 % AB när jag kliver ut (antar att jag grejar examensarbetet). Fick tre erbjudanden om jobb nu när jag sökte och valde en av ”drakarna”. Jag har inte pluggat ihjäl mig och jag undrar spontant hur bra betyg personer i regel har på dessa byråer? Ligger jag bra till? Och i övrigt undrar jag om mitt liv kommer vara extremt stressigt och om människorna i regel är sköna hehe. Allmän info utöver frågeställningarna är helt ok!
Betygen varierar men de flesta ligger runt 50% AB och uppåt. Det man inte har i betyg kan ibland vägas upp med erfarenhet. Du kan vara lugn. Framförallt är det ingen kollega som kommer fråga dig om dina betyg (i så fall är de rövhål, byt byrå) eller märka någon skillnad på dig jämfört med övriga nyexade.
Din stressnivå kommer till viss del bero på vad du jobbar med men alla jobbar mycket i perioder. Det är generellt mer skumpa, dyra klockor och sena nätter i M&A än i t.ex. skatt eller tvist. Folket i grupperna varierar. De flesta är trevliga men du kommer naturligtvis stöta på en och annan idiot, och ibland själv vara idioten. Sånt är livet.
Allmänt medskick: gå in med inställningen att du har den teoretiska grunden men ca noll praktisk erfarenhet och att ditt första år på jobbet handlar om att lära dig den praktiska delen. Var ödmjuk inför att du kommer göra fel och kom ihåg att våga säga till om du har för mycket att göra. Det är bättre att flagga i tid än att sabba en deadline.