2021-02-04, 10:19
Medlem
Hej på er, jag går sista terminen på JP och har en del frågor till er som redan gått ut och landat jobb på stora byråer. Jag kommer ha 75 % AB när jag kliver ut (antar att jag grejar examensarbetet). Fick tre erbjudanden om jobb nu när jag sökte och valde en av ”drakarna”. Jag har inte pluggat ihjäl mig och jag undrar spontant hur bra betyg personer i regel har på dessa byråer? Ligger jag bra till? Och i övrigt undrar jag om mitt liv kommer vara extremt stressigt och om människorna i regel är sköna hehe. Allmän info utöver frågeställningarna är helt ok!
Citera
2021-02-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickyrayri
Hej på er, jag går sista terminen på JP och har en del frågor till er som redan gått ut och landat jobb på stora byråer. Jag kommer ha 75 % AB när jag kliver ut (antar att jag grejar examensarbetet). Fick tre erbjudanden om jobb nu när jag sökte och valde en av ”drakarna”. Jag har inte pluggat ihjäl mig och jag undrar spontant hur bra betyg personer i regel har på dessa byråer? Ligger jag bra till? Och i övrigt undrar jag om mitt liv kommer vara extremt stressigt och om människorna i regel är sköna hehe. Allmän info utöver frågeställningarna är helt ok!

Betygen varierar men de flesta ligger runt 50% AB och uppåt. Det man inte har i betyg kan ibland vägas upp med erfarenhet. Du kan vara lugn. Framförallt är det ingen kollega som kommer fråga dig om dina betyg (i så fall är de rövhål, byt byrå) eller märka någon skillnad på dig jämfört med övriga nyexade.

Din stressnivå kommer till viss del bero på vad du jobbar med men alla jobbar mycket i perioder. Det är generellt mer skumpa, dyra klockor och sena nätter i M&A än i t.ex. skatt eller tvist. Folket i grupperna varierar. De flesta är trevliga men du kommer naturligtvis stöta på en och annan idiot, och ibland själv vara idioten. Sånt är livet.

Allmänt medskick: gå in med inställningen att du har den teoretiska grunden men ca noll praktisk erfarenhet och att ditt första år på jobbet handlar om att lära dig den praktiska delen. Var ödmjuk inför att du kommer göra fel och kom ihåg att våga säga till om du har för mycket att göra. Det är bättre att flagga i tid än att sabba en deadline.
Citera
2021-02-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickyrayri

Tror dina betyg står sig väldigt väl i konkurrens med övriga. Sedan om du blir sugen på annat så är en tingsmeritering väldigt bra för karriären. Med dina betyg kan du ju få plats på en attraktiv tingsrätt.
Citera
2021-02-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venlafaxin-hjalp
Taktiken gick hem ännu en gång för mig, hur gick det för dig? Läser du också på UU förresten?
Det såg ut att vara generöst med AB på t6-tentan. Misstänker att taktiken gick hem ännu en gång?
Citera
2021-02-04, 22:08
Medlem
Någon som har tips inför avtalsrätten på CA? Alla tips tas tacksamt emot
Citera
2021-02-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Det såg ut att vara generöst med AB på t6-tentan. Misstänker att taktiken gick hem ännu en gång?
Haha om den gjorde. Ändå upplevde jag tentan som rätt svår och oklar så jag trodde att jag lika väl kunde få Ba. Istället skrev jag min bästa tenta någonsin inte långt från full pott i poäng. Men ja, otroligt många AB, över 40 %?! Måste vara rekord för en grundkurs på UU. Känns jävligt skönt att avsluta grundåren med sex raka AB. Vågar man ställa in sig på att gå ut med alla nio?

Hur gick det för dig på T5? Har ni fått resultat ännu?
Citera
2021-02-04, 23:15
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baecks
Någon som har tips inför avtalsrätten på CA? Alla tips tas tacksamt emot
Jätteroligt moment på kursen, gå på föreläsningarna med Ramberg och läs hennes bok. Inget att vara orolig över. Till tentan brukar fullmakter och vissa ogiltighetsregler som 36 § AvtL var det klurigaste.
Citera
2021-02-04, 23:18
Medlem
Citat:

Förmodligen gick det bra för honom. Varför skulle han annars svara på ett 7 månader gammalt inlägg om inte för att än en gång dra igång en konversation där ni två kan skriva om era betyg.
Senast redigerad av RedigtRoligt 2021-02-04 kl. 23:27.
Citera
2021-02-04, 23:18
Medlem
Citat:
Haha om den gjorde. Ändå upplevde jag tentan som rätt svår och oklar så jag trodde att jag lika väl kunde få Ba. Istället skrev jag min bästa tenta någonsin inte långt från full pott i poäng. Men ja, otroligt många AB, över 40 %?! Måste vara rekord för en grundkurs på UU. Känns jävligt skönt att avsluta grundåren med sex raka AB. Vågar man ställa in sig på att gå ut med alla nio?

Tycker listorna från T6 ser ganska schyssta ut överlag. Men ja riktigt AB-regn för er klass!

Med 6/6 på grundterminerna bör du ju kunna få 9/9 med lite strategiska val av fördjupningskurser. Men maxad tingpoäng bör ju nästan redan vara garanterat!

Vi hade cirka 20 % AB på t5. Jag skrev AB och drog därmed in mitt femte. Fint då jag som du, inte kände mig säker!
Citera
2021-02-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Men ja riktigt Jag skrev AB och drog därmed in mitt femte. Fint då jag som du, inte kände mig säker!

Där kom den!
Citera
2021-02-04, 23:26
Medlem
trytolearn28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skenet-bedrar
Betygen varierar men de flesta ligger runt 50% AB och uppåt. Det man inte har i betyg kan ibland vägas upp med erfarenhet. Du kan vara lugn. Framförallt är det ingen kollega som kommer fråga dig om dina betyg (i så fall är de rövhål, byt byrå) eller märka någon skillnad på dig jämfört med övriga nyexade.

Din stressnivå kommer till viss del bero på vad du jobbar med men alla jobbar mycket i perioder. Det är generellt mer skumpa, dyra klockor och sena nätter i M&A än i t.ex. skatt eller tvist. Folket i grupperna varierar. De flesta är trevliga men du kommer naturligtvis stöta på en och annan idiot, och ibland själv vara idioten. Sånt är livet.

Allmänt medskick: gå in med inställningen att du har den teoretiska grunden men ca noll praktisk erfarenhet och att ditt första år på jobbet handlar om att lära dig den praktiska delen. Var ödmjuk inför att du kommer göra fel och kom ihåg att våga säga till om du har för mycket att göra. Det är bättre att flagga i tid än att sabba en deadline.

Nu är inte svaret på din fråga avhängigt det jag noterat men icke desto mindre värt att uppmärksamma.

I tråden skrivs det inte sällan "jag har 75 procent AB", "2/3 AB", "50 procent AB" och jag önskar framöver att vederbörande förtydligar huruvida den avser antalet HP eller sett till antalet kurser. Det torde inte vara någon som ifrågasätter att antalet HP är den bästa indikatorn, inte minst på grund av att det är så Domstolsverket värderar betygen vid antagningen till notarietjänstgöring. Ändå får jag av formuleringarna att döma, inte sällan intrycket att det är antalet kurser som personen i fråga åsyftar med till exempel "jag har 75 procent AB".

Något att ha i åtanke framöver.
Citera
2021-02-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedigtRoligt
Där kom den!
Haha.. Jag förstår det roliga i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto