2016-02-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Hur länge kan man tänka sig att en inspelning pågår? Det måste väl ändå finnas ett flertal tillfällen för toapauser och fikapauser? Det är ju knappast så att de filmar Pierre när han ska gå på muggen..

Sen är det ju som sagt ett VÄLDIGT märkligt sammanträffande, att 100% av den informationen som kan räknas till "specifik", är sådant som man kan hitta på de första sökresultaten på google, tycker du inte det?

Pierre fick också fram saker som:

1. Blommor i Maj och den avlidna mormodern brukade ge majblommor till sina anhöriga.
2. Att det gick bra med kaktusarna men inte med pelargonerna och att blommorna behövde tas hand om.
3. Att mormodern hade svårt att andas, hon hade tydligen kol efter att ha rökt nästan hela livet.
4. Ljus på vattnet och dottern hade tydligen tänt ljus för sin avlidna mor på havet i en minnesceremoni.

Känns väldigt svårt att någon skulle kunna google fram även detta. Pierre är dessutom ett av mediumen som brukar få fram rätt så personlig info.
Citera
2016-02-04, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Pierre fick också fram saker som:

1. Blommor i Maj och den avlidna mormodern brukade ge majblommor till sina anhöriga.
2. Att det gick bra med kaktusarna men inte med pelargonerna och att blommorna behövde tas hand om.
3. Att mormodern hade svårt att andas, hon hade tydligen kol efter att ha rökt nästan hela livet.
4. Ljus på vattnet och dottern hade tydligen tänt ljus för sin avlidna mor på havet i en minnesceremoni.

Känns väldigt svårt att någon skulle kunna google fram även detta. Pierre är dessutom ett av mediumen som brukar få fram rätt så personlig info.

Pierre verkar väldigt duktig. Mycket populär.
Citera
2016-02-04, 15:01
Medlem
Citat:
Senaste avsnittet med mediumet Pierre var riktigt bra och han fick fram en massa info som:

1. Känns som vi är på väg mot en lopphandel (huset användes för att sälja antikviteter från bl a dödsbon)

2. Han plockade in Mamman/Mormorn som heter Elisabet, Morbroderns namn som var Carl-Erik och som även var militärisk, samt dotterns namn Angelina och Angelina Jolie som tydligen dottern döpts efter.

3. Han fick också kontakt med en läkare som fanns i huset och han tyckte att huset använts som vårdinrättning och det hade varit läkarmottagning huset tidigare.

4. Ev prickade han också in mamman Gurlis födelseår 1945 då modern och dottern såg igenkännande på varandra.

5. Han kom i kontakt med en liten flicka som passade in på det spöket som bl a mamman sett flera gånger i huset.

Så jag tycker det duger rätt så bra som bevis om man nu ska utgå från vad programmet levererar sedan kan ju förstås ni skeptiker tycka att det är cherry picking eller att mediumet fått reda på allt detta innan...

Om man nu ska köra vidare på google/ratsit-spåret - vilket man ändå bör, med tanke på att det baserat på tidigare TV-framträdanden, i princip är säkerställt att Pierre använder google och ratsit för att få fram information - så kan det mesta i din lista förklaras väldigt enkelt.

För att få fram namnet Angelina, räcker det med att googla "Moniqa Malm" och du får fram en blogg, där alla hennes barn nämns redan i rubriken på bloggen. Alternativt kan man kolla Moniqas eller Gurlis facebook, då namnet nämns även där i var och varannan statusuppdatering.

Födelseår krävs det också bara en sökning på ratsit eller en koll på facebook för att få fram.

Och gällande morbrodern och läkaren i huset, så är detta något man bör kunna få fram genom en släktforskningssajt och någon sida där man kan kolla upp tidigare husägare. Men vad jag kan se så måste man registrera sig och betala på de sajterna och det tänker jag inte göra..
Och detta är då om vi utesluter en ren gissning, vilket inte är helt omöjligt. Så jävla ofattbart är det ju inte att en doktor har ägt huset. Och det är ju heller inte osannolikt att någon vid namn Carl-Erik har varit kopplad till en kvinna i Gurlis ålder. Han nämnde ju trots allt enbart namn och att han var militärisk.

Den lilla flickan som Gurli trodde sig ha sett, är ju för det första ingenting som går att verfiera och för det andra är väl just små spökflickor en utav de vanliga spökena/inbillningarna (eller vad det nu är )

Citat:
Så jag tycker det duger rätt så bra som bevis om man nu ska utgå från vad programmet levererar sedan kan ju förstås ni skeptiker tycka att det är cherry picking eller att mediumet fått reda på allt detta innan...
Sen vill jag återigen kommentera ovanstående:

Det som visas i ett program som Det okända, duger INTE som bevis.
Bevis måste naturligtvis komma ur ett väl utformat test som görs under kontrollerade former. Man måste kunna utesluta hot reading, cold reading, cherry picking (i form av nedklippta avsnitt när det gäller Det okända) osv.

Skulle vara kul att höra vad du har för tankar kring det fallet med Pierre som jag tidigare nämnde, när han sade sig få kontakt med familjens husdjur och kunde deras namn och det sedan visade sig att alla dessa husdjurens namn stod listade på familjens hemsida. Tror du att detta är en ren slump?

Och vad har du för tankar kring det faktum att inte ett enda självutnämnt medium, går med på att bevisa sina förmågor under kontrollerade former? Det skulle ju inte vara någon skillnad alls, förutom just den lilla detaljen att man kan utesluta fusk, vilket ju inte bör vara ett problem om man är äkta, eller hur?
Senast redigerad av Sir. 2016-02-04 kl. 15:07.
Citera
2016-02-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Pierre verkar väldigt duktig. Mycket populär.

Med hjälp av google kan man såklart verka väldigt kunnig på det mesta.

Det är ju intressant att varken Pierre eller något annat medium vill ställa upp på ett test som utesluter fusk. Hur kommer det sig egentligen tror du?
Citera
2016-02-04, 18:18
Medlem
Citat:
Det som visas i ett program som Det okända, duger INTE som bevis.
Bevis måste naturligtvis komma ur ett väl utformat test som görs under kontrollerade former. Man måste kunna utesluta hot reading, cold reading, cherry picking (i form av nedklippta avsnitt när det gäller Det okända) osv.

Ja men det har vi ju varit överens om hela tiden att då "Möte med det okända" inte produceras under kontrollerade former så kan vi ju aldrig vara säkra på bevissidan. Dock tycker jag att mediumen ofta får fram en hel del unik info men visst det mesta skulle kunna vara tillgängligt på nätet eller genom research. Grejen är bara då att du påstår att dessa medium och programledare medvetet lurar sina tvtittare och tvgäster.

Det viktiga i programmet tycker jag dock är att tvgästerna faktiskt verkar vara väldigt nöjda efter sina besök av mediumen, så något verkar dessa ändå bidra med. Många av tvgästerna har ju varit riktigt desperata och upplevt rätt så hemska saker under flera år och så vips kommer ett medium och så är problemen borta.
Citera
2016-02-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ja men det har vi ju varit överens om hela tiden att då "Möte med det okända" inte produceras under kontrollerade former så kan vi ju aldrig vara säkra på bevissidan. Dock tycker jag att mediumen ofta får fram en hel del unik info men visst det mesta skulle kunna vara tillgängligt på nätet eller genom research.

Citat:
Grejen är bara då att du påstår att dessa medium och programledare medvetet lurar sina tvtittare och tvgäster.
Att mediumen i fråga är medvetna bedragare, är jag övertygad om. Och det är något jag kan backa upp med belägg.
Tex Lena Ranehag: hon har alltså blivit påkommen med att citera FELAKTIG information från tidningarna när hon skulle beskriva en mördare. Om inte detta är ett starkt bevis på att hon är en bluffmakare, så vet jag inte vad som är. Ändå sitter du och massa andra personer och försvarar henne och tycker att hon är ett helt fantastiskt "medium"..

Men förutom då dessa personer som bevisligen är bluffmakare, har vi ett antal till personer vars ageranden fullt ut kan förklaras med de vanliga gamla knepen så som cold reading och barnumuttalanden, som vilken idiot som helst kan behärska.

Varför vill INGEN ställa upp på ett test som kan bevisa att de talar sanning? Är inte detta ändå en oerhört stark indikation på att de inte alls kan tala med någon "andevärld"?

Citat:
Det viktiga i programmet tycker jag dock är att tvgästerna faktiskt verkar vara väldigt nöjda efter sina besök av mediumen, så något verkar dessa ändå bidra med. Många av tvgästerna har ju varit riktigt desperata och upplevt rätt så hemska saker under flera år och så vips kommer ett medium och så är problemen borta.
Jo, men detta är ju troligtvis något som kan förklaras av bland annat placebo-effekten.
Annars borde ju inte folk känna sig nöjda efter att någon som Ranehag har varit där. Med tanke på att det är bevisat att hon får information ifrån media, snarare än döda människor, menar jag..

Sen är det ju som sagt väldigt märkligt att programmet nu har sänts i över 10 år och det fortfarande inte har spelats in någon övernaturlig aktivitet, en enda gång..
I princip i varje avsnitt har vi ju påståenden om sängar och möbler som förflyttar sig dagligen, ändå filmas det aldrig. Varför?
Om det verkligen var något annat än inbillning/missförstånd, så är det ju helt ofattbart INGEN fångat en sådan händelse på film..
Citera
2016-02-04, 22:14
Medlem
Citat:
Att mediumen i fråga är medvetna bedragare, är jag övertygad om. Och det är något jag kan backa upp med belägg.
Tex Lena Ranehag: hon har alltså blivit påkommen med att citera FELAKTIG information från tidningarna när hon skulle beskriva en mördare. Om inte detta är ett starkt bevis på att hon är en bluffmakare, så vet jag inte vad som är. Ändå sitter du och massa andra personer och försvarar henne och tycker att hon är ett helt fantastiskt "medium"..

Men förutom då dessa personer som bevisligen är bluffmakare, har vi ett antal till personer vars ageranden fullt ut kan förklaras med de vanliga gamla knepen så som cold reading och barnumuttalanden, som vilken idiot som helst kan behärska.

Varför vill INGEN ställa upp på ett test som kan bevisa att de talar sanning? Är inte detta ändå en oerhört stark indikation på att de inte alls kan tala med någon "andevärld"?

Fast problemet med dig är att du utgår ifrån att ett medium ska vara 100% korrekt och ofta får mediumen fram ganska så allmän info som inte säger så mycket men ibland blir det väldigt precist. Jag känner själv människor som är mediala och det är en talang som man kan öva upp men som kräver mycket övning därför vet jag att det ligger något inom det mediala. Sedan ställer ju medium upp hela tiden och försöker att ge svar på folks frågor. Själv brukar jag lägga tarotkort och där får man oftast väldigt specifika svar men inte alltid.

Citat:
Jo, men detta är ju troligtvis något som kan förklaras av bland annat placebo-effekten.
Annars borde ju inte folk känna sig nöjda efter att någon som Ranehag har varit där. Med tanke på att det är bevisat att hon får information ifrån media, snarare än döda människor, menar jag..

Sen är det ju som sagt väldigt märkligt att programmet nu har sänts i över 10 år och det fortfarande inte har spelats in någon övernaturlig aktivitet, en enda gång..
I princip i varje avsnitt har vi ju påståenden om sängar och möbler som förflyttar sig dagligen, ändå filmas det aldrig. Varför?
Om det verkligen var något annat än inbillning/missförstånd, så är det ju helt ofattbart INGEN fångat en sådan händelse på film..

Fast ofta har tvgästerna redan haft något medium där men som inte lyckats att rensa bort spökena. Så det där med placeboeffekten ställer jag mig tveksam till. Det är också ofta äldre hus med lagrade energiminnen som det brukar spöka i. Det har väl hänt lite småsaker som att en lampa började att gunga i ett program t ex. Det har ju även gjorts lite småfilmer och bilder som visats upp från tvgästerna också.
Citera
2016-02-04, 22:35
Medlem
Citat:
Fast problemet med dig är att du utgår ifrån att ett medium ska vara 100% korrekt
Inte alls. Det är bara en halmgubbe från din sida. Däremot bör man åtminstone kunna urskilja information som sägs komma ifrån helt okända dimensioner där DÖDA MÄNNISKOR befinner sig och talar till ett fåtal utvalda individer, från någon som bara använder sig av helt vanlig cold reading. Det finns uppenbarligen inga sådana exempel alls, samtidigt som det finns hundratals exempel på medium som blivit avslöjade med att hot-reada och på andra sätt fuska.
+ Den lilla detaljen att det numera inte verkar finnas ett enda "medium", som är villigt att bevisa att hen verkligen besitter den förmåga hen påstår sig besitta, under kontrollerade former. Hur kommer det sig egentligen?

Citat:
och ofta får mediumen fram ganska så allmän info som inte säger så mycket men ibland blir det väldigt precist.
Det är ytterst sällan specifik information kommer fram. Om vi nu ska hålla oss till mediumen i Det okända, så finns det utifrån vad jag har sett bara en enda person, som ett par gånger har fått fram specifika människonamn och djurnamn, nämligen Pierre Hasselbrandt. Och som jag tidigare har påvisat finns det fall där allting pekar på att han har googlat fram det. För annars är det som sagt ett helt sjukt sammanträffande att just exakt den specifika infon som han fick fram, är sådant ploppar upp som första sökresultat på Google och sådant som kan sökas fram på 2 sekunder på ratsit.
Citat:
Jag känner själv människor som är mediala och det är en talang som man kan öva upp men som kräver mycket övning därför vet jag att det ligger något inom det mediala.
Men nu är din anekdotiska information irrelevant i frågan om huruvida medium bluffar eller inte.

Eller har någon av dina s.k mediala kompisar funderat på att ställa upp på test som skulle kunna bevisa deras förmågor? Om nej, varför inte?
Citat:
Sedan ställer ju medium upp hela tiden och försöker att ge svar på folks frågor.
"Medium" tjänar pengar på att lura folk. Det är en helt annan sak än att "ställa upp och ge svar på folks frågor".

Citat:
Själv brukar jag lägga tarotkort och där får man oftast väldigt specifika svar men inte alltid.

Ja, tatorkort fungerar givetvis... Astrologi också. Och Lena Ranehag är en ärlig människa.

Citat:
Fast ofta har tvgästerna redan haft något medium där men som inte lyckats att rensa bort spökena. Så det där med placeboeffekten ställer jag mig tveksam till.
15 minutes of fame i dessa fall kanske? Vad vet jag.. Hur vi än vrider och vänder på det så finns det inga bevis på att det de facto är döda människor som virrat omkring i folks hus. Och det är dessutom baserat på vad vi vet om hur världen fungerar, den minst sannolika hypotesen jag kan komma på.
Citat:
Det är också ofta äldre hus med lagrade energiminnen som det brukar spöka i.
Vad är "lagrade energiminnen"? Jag har hört mycket om "energier" från er spöktroende, men aldrig sett några bevis. De flesta verkar ju inte ens veta vad energier är för något.
Citat:
Det har väl hänt lite småsaker som att en lampa började att gunga i ett program t ex. Det har ju även gjorts lite småfilmer och bilder som visats upp från tvgästerna också.
Kan du länka till något sådant?
Senast redigerad av Sir. 2016-02-04 kl. 22:39.
Citera
2016-02-05, 14:22
Medlem
Citat:
+ Den lilla detaljen att det numera inte verkar finnas ett enda "medium", som är villigt att bevisa att hen verkligen besitter den förmåga hen påstår sig besitta, under kontrollerade former. Hur kommer det sig egentligen?

Bedrivs det så mycket forskning ens inom det alternativa och är mätmetoderna ens relevanta för det som medium håller på med?

Citat:

Det är ytterst sällan specifik information kommer fram. Om vi nu ska hålla oss till mediumen i Det okända, så finns det utifrån vad jag har sett bara en enda person, som ett par gånger har fått fram specifika människonamn och djurnamn, nämligen Pierre Hasselbrandt. Och som jag tidigare har påvisat finns det fall där allting pekar på att han har googlat fram det. För annars är det som sagt ett helt sjukt sammanträffande att just exakt den specifika infon som han fick fram, är sådant ploppar upp som första sökresultat på Google och sådant som kan sökas fram på 2 sekunder på ratsit.

Tycker du inte att mediumen borde kunna vara ännu mer pricksäkra om man nu redan hade tillgång till research innan man besökte den spökdrabbade? Ofast är ju informationen väldigt diffus och bara ibland väldigt pricksäkert. Många av de spökdrabbade är ju också med vid utrensningarna och upplever rätt så intressanta saker.

Citat:
"Medium" tjänar pengar på att lura folk. Det är en helt annan sak än att "ställa upp och ge svar på folks frågor".

Folk vet rätt så väl vad man kan förvänta sig från ett medium och medium tror också på det man håller på med så det är knappast att man lurar folk.
Citera
2016-02-07, 17:02
Medlem
Citat:
Bedrivs det så mycket forskning ens inom det alternativa och är mätmetoderna ens relevanta för det som medium håller på med?
Jadå, det är ofta busenkelt att konstruera ett test som kan bevisa/falsifiera olika typer av påstådda mediala förmågor.

Citat:
Tycker du inte att mediumen borde kunna vara ännu mer pricksäkra om man nu redan hade tillgång till research innan man besökte den spökdrabbade?
Nu verkar det ju som att det i just Det okända, är vanligast med bara simpel cold reading. Men just Pierre verkar köra en kombination av cold och hot reading.
Citat:
Oftast är ju informationen väldigt diffus och bara ibland väldigt pricksäkert.

Men om det nu finns medium som är så himla pricksäkra, hur fasen är det då möjligt att det numera inte verkar vara en endaste av dessa personer, som är villiga att bevisa sin förmåga, trots att det skulle vara jätteenkelt?

Citat:
Folk vet rätt så väl vad man kan förvänta sig från ett medium
Nej. Folk i allmänhet, har tyvärr ingen koll på hur cold reading fungerar.
Det finns massvis av exempel på sörjande personer som gått under ekonomiskt när de satt sin tillit till "medium", "fjärrskådare" och andra pengakåta bedragare.

Citat:
och medium tror också på det man håller på med så det är knappast att man lurar folk.
Det finns säkert exempel på mentalt rubbade "medium" som verkligen tror att de besitter en förmåga. Men troligtvis vet den absoluta majoriteten av dem om, att de sysslar med är rent trams.
Citera
2016-02-07, 17:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Tycker du inte att mediumen borde kunna vara ännu mer pricksäkra om man nu redan hade tillgång till research innan man besökte den spökdrabbade?
........
Folk vet rätt så väl vad man kan förvänta sig från ett medium och medium tror också på det man håller på med så det är knappast att man lurar folk.

Detta ^^ - Om ett medium helt plötsligt skulle "känna" att döde farfar hade 148.697 och 50 i restskatt eller att han skrev en insändare om användandet av miljövänlig färg för bikupor till Alvesta Nya Tidning 1974 så skulle det förstås bli ganska uppenbart att mediumet suttit och googlat, så därför försöker de väl ta det lite lugnt med faktan och vill nog gärna även addera en viss mystik kring det hela. Därför blir utsagorna mer i stil med farfar hade ekonomiska problem och var intresserad av biodling..
Citera
2016-02-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Detta ^^ - Om ett medium helt plötsligt skulle "känna" att döde farfar hade 148.697 och 50 i restskatt eller att han skrev en insändare om användandet av miljövänlig färg för bikupor till Alvesta Nya Tidning 1974 så skulle det förstås bli ganska uppenbart att mediumet suttit och googlat, så därför försöker de väl ta det lite lugnt med faktan och vill nog gärna även addera en viss mystik kring det hela. Därför blir utsagorna mer i stil med farfar hade ekonomiska problem och var intresserad av biodling..

Så är det förmodligen. Pierre Hasselbrandt har dock inte lyckats dölja sina googlingar särskilt bra. Jag menar, rada upp alla namnen på familjens husdjur, när samtliga namn står listade på familjens egen hemsida. Hur jävla dum får man bli liksom.
Men folket som tror på det här tramset, verkar ju inte bry sig ens när bedragarna blir tagna på bar gärning, som så många av mediumen i Det okända faktiskt har blivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in