Citat:
Ursprungligen postat av
Favoritgame
Senaste avsnittet med mediumet Pierre var riktigt bra och han fick fram en massa info som:
1. Känns som vi är på väg mot en lopphandel (huset användes för att sälja antikviteter från bl a dödsbon)
2. Han plockade in Mamman/Mormorn som heter Elisabet, Morbroderns namn som var Carl-Erik och som även var militärisk, samt dotterns namn Angelina och Angelina Jolie som tydligen dottern döpts efter.
3. Han fick också kontakt med en läkare som fanns i huset och han tyckte att huset använts som vårdinrättning och det hade varit läkarmottagning huset tidigare.
4. Ev prickade han också in mamman Gurlis födelseår 1945 då modern och dottern såg igenkännande på varandra.
5. Han kom i kontakt med en liten flicka som passade in på det spöket som bl a mamman sett flera gånger i huset.
Så jag tycker det duger rätt så bra som bevis om man nu ska utgå från vad programmet levererar sedan kan ju förstås ni skeptiker tycka att det är cherry picking eller att mediumet fått reda på allt detta innan...
Om man nu ska köra vidare på google/ratsit-spåret - vilket man ändå bör, med tanke på att det baserat på tidigare TV-framträdanden, i princip är säkerställt att Pierre använder google och ratsit för att få fram information - så kan det mesta i din lista förklaras väldigt enkelt.
För att få fram namnet Angelina, räcker det med att googla "Moniqa Malm" och du får fram en blogg, där alla hennes barn nämns redan i rubriken på bloggen. Alternativt kan man kolla Moniqas eller Gurlis facebook, då namnet nämns även där i var och varannan statusuppdatering.
Födelseår krävs det också bara en sökning på ratsit eller en koll på facebook för att få fram.
Och gällande morbrodern och läkaren i huset, så är detta något man bör kunna få fram genom en släktforskningssajt och någon sida där man kan kolla upp tidigare husägare. Men vad jag kan se så måste man registrera sig och betala på de sajterna och det tänker jag inte göra..
Och detta är då om vi utesluter en ren gissning, vilket inte är helt omöjligt. Så jävla ofattbart är det ju inte att en doktor har ägt huset. Och det är ju heller inte osannolikt att någon vid namn Carl-Erik har varit kopplad till en kvinna i Gurlis ålder. Han nämnde ju trots allt enbart namn och att han var militärisk.
Den lilla flickan som Gurli trodde sig ha sett, är ju för det första ingenting som går att verfiera och för det andra är väl just små spökflickor en utav de vanliga spökena/inbillningarna (eller vad det nu är

)
Citat:
Så jag tycker det duger rätt så bra som bevis om man nu ska utgå från vad programmet levererar sedan kan ju förstås ni skeptiker tycka att det är cherry picking eller att mediumet fått reda på allt detta innan...
Sen vill jag återigen kommentera ovanstående:
Det som visas i ett program som Det okända, duger INTE som bevis.
Bevis måste naturligtvis komma ur ett väl utformat test som görs under kontrollerade former. Man måste kunna utesluta hot reading, cold reading, cherry picking (i form av nedklippta avsnitt när det gäller Det okända) osv.
Skulle vara kul att höra vad du har för tankar kring det fallet med Pierre som jag tidigare nämnde, när han sade sig få kontakt med familjens husdjur och kunde deras namn och det sedan visade sig att alla dessa husdjurens namn stod listade på familjens hemsida. Tror du att detta är en ren slump?
Och vad har du för tankar kring det faktum att inte ett enda självutnämnt medium, går med på att bevisa sina förmågor under kontrollerade former? Det skulle ju inte vara någon skillnad alls, förutom just den lilla detaljen att man kan utesluta fusk, vilket ju inte bör vara ett problem om man är äkta, eller hur?