2016-02-01, 09:06
Medlem
Det okända är ju för tusan en lika regisserad och klippt tramsserie som Long Island Medium, och man måste vara helt fjärran logiskt tänkande och sunt förnuft om man går på sådana uppenbara barnumuttalanden och annat trams när man t o m direkt i TV kan se hur de påstådda mediumen kan fiska info utan att det behöver vara något som helst övernaturligt inblandat. Och sen sitter det tokstollar här i tråden och tar dessa bluffprogram som bevis för att folk kan prata med andra, jösses.....
Citera
2016-02-01, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Förtydligande på detta:

Poängen är att om man bedömer ett "mediums" förmåga genom att bara nämna en eller ett par ospecifika lågodds-"träffar" - tex att "du har bott i ett gult hus" och "jag ser en person som var vårdslös" - så har man gjort sig skyldig till cherry-picking.
Detta eftersom det rent sannolikhetsmässigt är oundvikligt att några färg eller namngissningar då och då faktiskt kommer att vara korrekta. Men sett till helheten, så överväger felgissningarna utan tvekan, vilket då gör korrekta ospecificerade gissningar ÄNNU mera meningslösa än vad de redan är.

Återigen så är det unika med programmet att man gång på gång lyckas få fram intressant info, inte att man gör det vid något tillfälle. Dessutom att man lyckas lösa problem som familjer dragits med i flera år.

Och ja programmet skulle kunna vara betydligt bättre avseende bevisföring och annat men det har nog mest med begränsade resurser att göra. En intressant avknoppning var ju t ex En natt på slottet som också levererar.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Vissa vetenskapliga bevis? Menar du att de uppfyller några andra vetenskapliga bevis?

Ja man uppfyller bl a kraven på upprepbarhet, dvs att mediumen lyckas rensa bort störande spöken/ energier gång på gång...
Citera
2016-02-01, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Återigen så är det unika med programmet att man gång på gång lyckas få fram intressant info, inte att man gör det vid något tillfälle. Dessutom att man lyckas lösa problem som familjer dragits med i flera år.
Men det är ju ingen intressant info..
Anledningen till att du tolkar det som intressant unik info, är för att du sysslar med efterhandskonstruktioner.
Citat:
Och ja programmet skulle kunna vara betydligt bättre avseende bevisföring och annat

Ja, i nuläget finns det ju noll bevis på vi har att göra med riktiga medium. Dessutom sparkar man ju inte de som blivit avslöjade som bedragare. Tex Lena Ranehag och Terry Evans. Det råder verkligen inga tvivel alls om att de bluffar.
Citat:
men det har nog mest med begränsade resurser att göra.
Skojar du? Är detta verkligen något du intalat dig själv?

Citat:
En intressant avknoppning var ju t ex En natt på slottet som också levererar.

En natt på slottet är i princip samma bullshit. Kanske snäppet tramsigare till och med. Det tycker jag att jag har argumenterat tillräckligt för på den tråden.
Citera
2016-02-01, 17:13
Medlem
Lite underhållning ändå när den där Pierre sitter i en bil och stångar och säger att han mår dåligt, på väg till en plats
Citera
2016-02-01, 19:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja man uppfyller bl a kraven på upprepbarhet, dvs att mediumen lyckas rensa bort störande spöken/ energier gång på gång...
Nej, de påstår detta gång på gång...
Citera
2016-02-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Lite underhållning ändå när den där Pierre sitter i en bil och stångar och säger att han mår dåligt, på väg till en plats

Ja, det känns som det är för att trissa upp stämningen.
Citera
2016-02-01, 21:55
Medlem
Del 2

Spöken i en antikbutik kanske inte är det ovanligaste, kanske de skulle ha tänkt på det innan.
Citera
2016-02-01, 23:11
Medlem
Citat:

Ja, i nuläget finns det ju noll bevis på vi har att göra med riktiga medium.

Senaste avsnittet med mediumet Pierre var riktigt bra och han fick fram en massa info som:

1. Känns som vi är på väg mot en lopphandel (huset användes för att sälja antikviteter från bl a dödsbon)

2. Han plockade in Mamman/Mormorn som heter Elisabet, Morbroderns namn som var Carl-Erik och som även var militärisk, samt dotterns namn Angelina och Angelina Jolie som tydligen dottern döpts efter.

3. Han fick också kontakt med en läkare som fanns i huset och han tyckte att huset använts som vårdinrättning och det hade varit läkarmottagning huset tidigare.

4. Ev prickade han också in mamman Gurlis födelseår 1945 då modern och dottern såg igenkännande på varandra.

5. Han kom i kontakt med en liten flicka som passade in på det spöket som bl a mamman sett flera gånger i huset.

Så jag tycker det duger rätt så bra som bevis om man nu ska utgå från vad programmet levererar sedan kan ju förstås ni skeptiker tycka att det är cherry picking eller att mediumet fått reda på allt detta innan...
Citera
2016-02-02, 12:51
Medlem
Citat:
Senaste avsnittet med mediumet Pierre var riktigt bra och han fick fram en massa info som:

1. Känns som vi är på väg mot en lopphandel (huset användes för att sälja antikviteter från bl a dödsbon)

2. Han plockade in Mamman/Mormorn som heter Elisabet, Morbroderns namn som var Carl-Erik och som även var militärisk, samt dotterns namn Angelina och Angelina Jolie som tydligen dottern döpts efter.

3. Han fick också kontakt med en läkare som fanns i huset och han tyckte att huset använts som vårdinrättning och det hade varit läkarmottagning huset tidigare.

4. Ev prickade han också in mamman Gurlis födelseår 1945 då modern och dottern såg igenkännande på varandra.

5. Han kom i kontakt med en liten flicka som passade in på det spöket som bl a mamman sett flera gånger i huset.

Citat:
Så jag tycker det duger rätt så bra som bevis om man nu ska utgå från vad programmet levererar sedan kan ju förstås ni skeptiker tycka att det är cherry picking eller att mediumet fått reda på allt detta innan...
Givetvis måste eventuella bevis, komma ur ett väl utformat test under kontrollerade former, som uppfyller vissa krav. Skulle faktiskt vara busenkelt att konstruera ett sådant test. Men ingen är ju villig att ställa upp. Jag undrar vad det beror på? Har du någon ny bortförklaring på lager?

---

Sen är ju just Pierre en intressant karaktär, då det finns mycket som tyder på att han helt enkelt googlar och använder ratsit till all specifik info han får fram. Han brukade i alla fall göra det, jag vet inte hur han arbetar nu för tiden. Ska kolla avsnittet senare.

(FB) Fallna änglar eller fantasi? <-- Det inlägget beskriver ganska bra hur det troligtvis går till när Pierre får fram namn på exempelvis husdjur. För det är ett väldigt "märkligt" sammanträffande att precis ALL specifik information han bidrar med, är sådant som går att få fram på google.
I ett avsnitt där han fick fram namn på en väldans massa husdjur, visade det sig att den familjen hade en hemsida på vilken alla husdjurens namn var listade. Det krävdes alltså en googling på en person i familjen, det var allt. Är detta ett sammanträffande tror du?
I det avsnittet där han var på ett ställe som tidigare hade varit ett mentalsjukhus, fick han fram namnet på den enda personen som nämns när man googlar på stället, trots att hundratals personer bott där. Sammanträffande?

En kort "toapaus" eller liknande, så tar det en minut att googla fram specifik info på mobilen.

https://gesusbloggen.wordpress.com/2.../googlepierre/
Gesus (som jag förstår att du inte är ett fan av, men sakfrågan är det viktiga) har också skrivit en del om google-Pierre.
Citera
2016-02-02, 16:49
Medlem
Citat:

Sen är ju just Pierre en intressant karaktär, då det finns mycket som tyder på att han helt enkelt googlar och använder ratsit till all specifik info han får fram. Han brukade i alla fall göra det, jag vet inte hur han arbetar nu för tiden. Ska kolla avsnittet senare.

(FB) Fallna änglar eller fantasi? <-- Det inlägget beskriver ganska bra hur det troligtvis går till när Pierre får fram namn på exempelvis husdjur. För det är ett väldigt "märkligt" sammanträffande att precis ALL specifik information han bidrar med, är sådant som går att få fram på google.
I ett avsnitt där han fick fram namn på en väldans massa husdjur, visade det sig att den familjen hade en hemsida på vilken alla husdjurens namn var listade. Det krävdes alltså en googling på en person i familjen, det var allt. Är detta ett sammanträffande tror du?
I det avsnittet där han var på ett ställe som tidigare hade varit ett mentalsjukhus, fick han fram namnet på den enda personen som nämns när man googlar på stället, trots att hundratals personer bott där. Sammanträffande?

En kort "toapaus" eller liknande, så tar det en minut att googla fram specifik info på mobilen.

https://gesusbloggen.wordpress.com/2.../googlepierre/
Gesus (som jag förstår att du inte är ett fan av, men sakfrågan är det viktiga) har också skrivit en del om google-Pierre.

Men när hinner han googla då ? när han kommer dit eller lånar han alltid toan innan han börjar jobba ? Det blir till slut genomskinligt...
Citera
2016-02-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men när hinner han googla då ? när han kommer dit eller lånar han alltid toan innan han börjar jobba ? Det blir till slut genomskinligt...

Hur länge kan man tänka sig att en inspelning pågår? Det måste väl ändå finnas ett flertal tillfällen för toapauser och fikapauser? Det är ju knappast så att de filmar Pierre när han ska gå på muggen..

Sen är det ju som sagt ett VÄLDIGT märkligt sammanträffande, att 100% av den informationen som kan räknas till "specifik", är sådant som man kan hitta på de första sökresultaten på google, tycker du inte det?
Citera
2016-02-02, 20:21
Medlem
Citat:
Hur länge kan man tänka sig att en inspelning pågår? Det måste väl ändå finnas ett flertal tillfällen för toapauser och fikapauser? Det är ju knappast så att de filmar Pierre när han ska gå på muggen..

Sen är det ju som sagt ett VÄLDIGT märkligt sammanträffande, att 100% av den informationen som kan räknas till "specifik", är sådant som man kan hitta på de första sökresultaten på google, tycker du inte det?

Om jag ska vara helt ärlig brukar jag inte googla på " spökkåkarna " i Det Okända.
Jag orkar inte bry mig.

Huvudsaken är att människorna som tror det spökar får frid. Psykologiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in