2016-02-08, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.

Nu verkar det ju som att det i just Det okända, är vanligast med bara simpel cold reading. Men just Pierre verkar köra en kombination av cold och hot reading.

Vad praktiskt för ditt sätt att argumentera att om man är dålig som medium på tv så är det cold reading och om man är bra så är det hot reading. Du kan inte förlora i din argumentation...

Citat:

Men om det nu finns medium som är så himla pricksäkra, hur fasen är det då möjligt att det numera inte verkar vara en endaste av dessa personer, som är villiga att bevisa sin förmåga, trots att det skulle vara jätteenkelt?

Vad vet du om det, det är väl knappast så att oberoende forskning jagar medium för olika försök?

Citat:

Det finns massvis av exempel på sörjande personer som gått under ekonomiskt när de satt sin tillit till "medium", "fjärrskådare" och andra pengakåta bedragare.

Ja det finns människor överallt som missbrukar sin makt precis som ibland advokater, skattmassar, poliser osv...

Citat:
Så är det förmodligen. Pierre Hasselbrandt har dock inte lyckats dölja sina googlingar särskilt bra. Jag menar, rada upp alla namnen på familjens husdjur, när samtliga namn står listade på familjens egen hemsida. Hur jävla dum får man bli liksom.

Hur ska han ens hinna med att googla upp personen? Han möts direkt upp av det okända och så åker man till inspelningsplatsen...

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Därför blir utsagorna mer i stil med farfar hade ekonomiska problem och var intresserad av biodling..

Fast hur stora odds är det att farfar både hade ekonomiska problem och var intresserad av biodling? Sedan brukar mediumen kunna vara mycket mer detaljerade än så.
Citera
2016-02-08, 07:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast hur stora odds är det att farfar både hade ekonomiska problem och var intresserad av biodling? Sedan brukar mediumen kunna vara mycket mer detaljerade än så.

Det var ett exempel på hur ett medium kan använda information man hittar på internet, då talar nog oddsen för att det kan stämma in väldigt väl på farfar.
Citera
2016-02-08, 09:06
Medlem
LazyBlues avatar
Citat:
Fast problemet med dig är att du utgår ifrån att ett medium ska vara 100% korrekt och ofta får mediumen fram ganska så allmän info som inte säger så mycket men ibland blir det väldigt precist. Jag känner själv människor som är mediala och det är en talang som man kan öva upp men som kräver mycket övning därför vet jag att det ligger något inom det mediala. Sedan ställer ju medium upp hela tiden och försöker att ge svar på folks frågor. Själv brukar jag lägga tarotkort och där får man oftast väldigt specifika svar men inte alltid.

Fast ofta har tvgästerna redan haft något medium där men som inte lyckats att rensa bort spökena. Så det där med placeboeffekten ställer jag mig tveksam till. Det är också ofta äldre hus med lagrade energiminnen som det brukar spöka i. Det har väl hänt lite småsaker som att en lampa började att gunga i ett program t ex. Det har ju även gjorts lite småfilmer och bilder som visats upp från tvgästerna också.

Får jag fråga vad som menas med energiminne? Det nämns ofta men jag vet inte direkt vad det är? Gpr den energien mäta på något sett? Och hur kan exempelvis en bok eller en soffa projektera ett energiminne?
Citera
2016-02-08, 13:57
Medlem
Citat:
Vad praktiskt för ditt sätt att argumentera att om man är dålig som medium på tv så är det cold reading och om man är bra så är det hot reading. Du kan inte förlora i din argumentation...

Nej, jag presenterar bara, vad jag anser vara mycket mer rimliga förklaringar på hur "medium" går tillväga. Sen kan man ju trots det välja att tro att sådant som vanlig cold reading kan åstadkomma, egentligen är information från döda människor, om man vill det.

Men här kommer vi återigen till det faktum att bevis för en påstådd övernaturlig förmåga, måste komma ur ett test under kontrollerade former.

Citat:
Vad vet du om det, det är väl knappast så att oberoende forskning jagar medium för olika försök?

Haha ja visst, den vanliga ursäkten.. Det finns flera personer och organisationer, som erbjuder folk som påstår sig ha övernaturliga förmågor att själva vara med och utforma samt godkänna ett test, för att sedan inkassera stora prissummor om de klarar det.

Citat:
Ja det finns människor överallt som missbrukar sin makt precis som ibland advokater, skattmassar, poliser osv...
Men nu är inte det en relevant jämförelse, eftersom det inte bara är en fråga om maktmissbruk.
När det gäller medium så är själva affärsidén en enda stor bluff.

Citat:
Hur ska han ens hinna med att googla upp personen? Han möts direkt upp av det okända och så åker man till inspelningsplatsen...

Och du tror då alltså att de åker dit och spelar in hela programmet utan en enda paus, eller vadå?
Citera
2016-02-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LazyBlue
Får jag fråga vad som menas med energiminne? Det nämns ofta men jag vet inte direkt vad det är? Gpr den energien mäta på något sett? Och hur kan exempelvis en bok eller en soffa projektera ett energiminne?

Energiminnen är väl mer en sorts energi som vilar över olika områden, hus och enskilda saker som soffor och böcker. Människor brukar vara rätt så bra på att lämna efter sig energiminnen men även naturen och liknande kan göra det. Ofta kan man ju känna av stämningar på olika platser och då är det ofta energiminnen som man kommer i kontakt med både från levande och personer som gått över till andra sidan. Ja det borde gå att mäta i någon form av elektromagnetisk strålning.
Citera
2016-02-09, 12:38
Medlem
enfindams avatar
Mycket intressant och sevärt avsnitt. Terry Evans gjorde som vanligt en imponerande uppvisning.
Citera
2016-02-11, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Mycket intressant och sevärt avsnitt. Terry Evans gjorde som vanligt en imponerande uppvisning.

Nu har jag inte sett avsnitten men vad handlar det om ?
Citera
2016-02-11, 08:54
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nu har jag inte sett avsnitten men vad handlar det om ?
Det handlade om en familj som bodde på en gård i Söderhamn. Man kan säkert se det på nätet också.
Citera
2016-02-11, 19:50
Medlem
Citat:
Det handlade om en familj som bodde på en gård i Söderhamn. Man kan säkert se det på nätet också.

Nu har jag kollat på svt play och det handlar om en 350 år gammal kåk i Söderhamn som gått i generationer och de som ställde upp var mamman, sonen och dottern.
Massor av andar och Terry kom dit och rensade, men det var märkligt klippt och kort avsnitt.
Jag fick ingen helhets bild.
Det var ryssar som varit där och en hade de hittat på 1720-tal som de hittat i källaren och slagit ihjäl och massgravar, de hade vaknat upp igen. Mammans pappa som var där för beskydd.
Det var ett rörigt avsnitt.
Men hoppas att de får det lugnt nu på gården.
Citera
2016-02-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nu har jag kollat på svt play och det handlar om en 350 år gammal kåk i Söderhamn som gått i generationer och de som ställde upp var mamman, sonen och dottern.
Massor av andar och Terry kom dit och rensade, men det var märkligt klippt och kort avsnitt.
Jag fick ingen helhets bild.
Det var ryssar som varit där och en hade de hittat på 1720-tal som de hittat i källaren och slagit ihjäl och massgravar, de hade vaknat upp igen. Mammans pappa som var där för beskydd.
Det var ett rörigt avsnitt.
Men hoppas att de får det lugnt nu på gården.

Citat:
men det var märkligt klippt och kort avsnitt.
Ja att klippa lite hur som helst, är de duktiga på. Finns tom ett avsnitt där det är helt uppenbart att de klippt in ett namn efteråt, för att få Terrys hittepå att stämma in bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=DG2_p4aIPqk Kolla 0:15-0:20
Citera
2016-02-15, 21:29
Medlem
enfindams avatar
En familj på Tjörn har problem med andlig aktivitet i sitt hem. Mediumet Birkan Tore gör vad han kan för att få bukt med problemen.
Citera
2016-02-18, 20:24
Medlem
Citat:
En familj på Tjörn har problem med andlig aktivitet i sitt hem. Mediumet Birkan Tore gör vad han kan för att få bukt med problemen.

Ja det var ett riktigt intressant program och ett väldigt fysiskt spöke får man säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in