2016-02-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag kan förstå intressekonflikten. Helena Svärd strävar efter att hitta unga flickor vid liv. NB strävar efter att runkmörda dem och förhindra att de hittas.

Smutskastning och provokation är väl dina paradgrenar. Det som gör mig mest rädd är dumhet. Manifesterad i ett onaturligt intresse av att se till att äckliga runkmördare får fritt spelrum och misstänkliggöra dem som är satta att skydda dina och mina barn.

Du missade min poäng om jäv med avsikt antar jag. Jag menade inte Helena Svärd.

Jag menade "kollegor" och kollegor emellan.
2016-02-02, 19:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, man kan tycka att det är dumt.

Här är ett fall:
http://www.dagensjuridik.se/2014/06/fick-inte-forsvara-sig-mot-andrad-brottsrubricering
Mycket intressant information, tackar vänligast. Undrar om försvarets alternativa brottsrubriceringar räknas då också? Men bara för att klargöra det här fallet då, har åklagaren yrkat för ett separat griftefridsbrott?
2016-02-02, 19:47
Medlem
Citat:
Om du menar att "framrycka med militärfordon" är samma sak som att "genomsöka" det område man precis passerat så förstår jag ditt bryderi. Men de flesta menar nog att genomsökning mer framgångsrikt genomförs till fots.
Så NEJ. BS ljuger inte.

Dels Hela utstrålningen, sedan att han faktiskt levererar en lögn , säger att det varit mycket militärer där på platsen, mig veterligen är det bara vi som framryckte i militära fordon dagen innan,

Jag stryker under ordet veterligen nu - kanske lättare för dig?

Gärna med koppling hur opartiskhet/partiskhet kan påverka viljan att förstå ovanstående.
2016-02-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I all vänlighet: (faktiskt)

Det varken finns eller kommer att finnas någon "oberoende kommission" i det här fallet annat än i din och möjligen ett par andra postares fantasi. Av det enkla skälet att det inte finns någon konspiration, mörkläggning eller ens några allvarliga missgrepp. Faktum är att bortsett från de vidriga omständigheterna och den ovanliga uppmärksamhet fallet fått i media så är det ur juridisk och hanteringsmässig synvinkel inget särskilt med det här fallet. Bevisningen är god, fällande dom var i princip given redan från början. Det tråkiga men långt ifrån unika med fallet är att utredningen inte har kunnat visa exakt vad som hände eller varför den litauiske hantverkaren begick brottet. Det beror inte på korruption, inte ens på ett dåligt utredningsarbete. Det beror bara på att i såna här fall går det ofta inte att få fram fullständiga svar. Mordet skedde utan att någon såg det (förutom mördaren) och vi kan av brottsplatsundersökningen inte kartlägga vartenda litet myrsteg i den processen. Tyvärr. Men det gör inte NB mindre skyldig och det är inte helller rättsprocessens primära syfte att besvara frågan Varför eller räta ut vartenda litet frågetecken

Du kan naturligtvis skriva ihop en JO-anmälan och/eller bombardera Domstolsverket med skrivelser om det fruktansvärda rättsövergreppet. Men det kommer inte att leda till någonting alls. Utom möjligtvis att du mår ännu sämre än du redan gör.

Reviews skrev något ovanligt klokt i tråden idag. Jag tycker du ska läsa det och fundera över det.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

En kommission tillsätts genom en aktiv handling.
2016-02-02, 19:49
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
En person ska alltid få bemöta och försvara sig mot det brott hen riskerar att dömas för. Var det måhända ett smart drag av åklagaren att inte baka in brott mot griftefriden i det här fallet?
Jag är inte jurist, så jag vet inte. Det har ju hänt att personer som blivit åtalade för mord går fria därför att åklagaren inte garderade åtalet med exempelvis dråp.

Två år för griftefrid är en piss i havet jämfört med livstid. För mig kan det kvitta. Kanske kände åklagaren på samma vis.
2016-02-02, 19:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag är inte jurist, så jag vet inte. Det har ju hänt att personer som blivit åtalade för mord går fria därför att åklagaren inte garderade åtalet med exempelvis dråp.

Två år för griftefrid är en piss i havet jämfört med livstid. För mig kan det kvitta. Kanske kände åklagaren på samma vis.
Exempel?
2016-02-02, 19:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren åtalade för ringa misshandel, ett brott som kan ge sex månaders fängelse. Tingsrätten ändrade brottsrubriceringen till ofredande, vilket är ett grövre brott som kan ge ett års fängelse. Där är det mer förståeligt att den tilltalade ska få försvara sig.
Ok, trodde domen blev mildare, eftersom det står så här:
Citat:
Åklagaren hade yrkat ansvar för ringa misshandel men tingsrätten konstaterade att slaget inte hade gett upphov till någon nämnvärd smärta och därför inte kunde rubriceras som misshandel.
2016-02-02, 19:53
Medlem
Citat:
In i det längsta höll nog NB AB ovetande. Det finns nog ganska lite som AB säkert vet. Han kan bara ana. Med en mer godtrogen representant för MP ute vid Martorp hade nog maskletandet rört sig i riktning mot rishögen. Då om inte förr hade AB fått visshet.

Det var en militär som kände " en utstrålning" (=foliehatt), en militär som varken kunde väderstreck, tidpunkter eller avstånd.
Inkompetent på alla sätt alltså. Dessutom gillade han inte litauerna.
2016-02-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
AB som var den som de facto fiskade. Förstod inget av detta planlösa letande av mask. Ibland där det över huvud taget inte fanns mask. Typ Martorp.

AB hade redan hittat mask kring huset. Där han brukade hitta dom.

NB tog med AB mer eller mindre som "gisslan" på sina spaningsutflykter.

Varför hördes inte polisen som faktiskt pratade med dem innan om fisket?

Konstigt att utredarna godtar AB:s beskrivning av maskletande - men han sa ju "rätt" och kunde läsa innantill när det behövdes.
2016-02-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
IR har försvarat NB med stort hjärta och engagemang. Hon har skaffat sig många ovänner och blivit illa omskriven i media men ändå fortsätt att oförväget strida för sin klient. Det ska hon ha en stor eloge för.

Håller verkligen med. Hon visar mod.
2016-02-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
– Från polis- och åklagarhåll känner vi inte till någon hotbild, svarade vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm.[/i]

Sagt utav dem som har dels hotat själva och dels använt andra hotfulla beteende som en påtryckning under förhör.

Skövdepolisen skyddar alltså hotfulla "medborgargarden". Bara så att alla vet det i denna bruna trakt.
2016-02-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förut skyllde hon i första hand på polisskräck, sen hotad, sen var det hjärtsjuk, sen sonen - och nu slutligen utreseförbud?
Hur mycket jiddrande får det vara? Sen så var det detta med trovärdighet då. Den där bibeln det svamlas om den verkar få utstå mycket vid handpåläggning.
Sverige:

Det handlar om att offra en sketen dag och få ersättning för utlägg av omkostnader.

Jiddrande? Vilket polis-ord.
Är det lämpligt när IB kände sig hotad av just polisen och deras bristande vilja att skydda henne?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in