2016-02-02, 17:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Åklagaren har yrkat på mord, inget annat, och det är mord som NB blivit dömd för. Alltså är andra brottsrubriceringar helt oväsentliga för utfallet i HR. Måste jag göra det ännu tydligare för dig?
NB kan dömas för alla brott som ingår i gärningsbeskrivningen, inte bara mord.
2016-02-02, 17:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vilken plan hade NB när Adriana dök upp? Hade han tagit reda på hennes joggingvanor? I varje fall var han inte så målmedveten att han var beredd att överfalla henne när hon inte ville följa hans tilltänkta plan. Kanske har NB vid flera tidigare tillfällen strukit runt caféet vid stängningsdags i hopp om att någon av de söta, blonda tjejerna skulle bli ensam kvar. Kanske har hans tankar om vad som skulle hända inte ens varit fullt detaljerade. Kanske hade han backat om Lisa bara vinkat avvärjande och kört iväg med mopeden. Inga fakta i målet talar vad jag vet mot att det kan ha gått till på det viset.

Kanske är ett bättre ordval än planerat att NB hade en mental beredskap att begå brottet mot ett lämpligt offer och att han höll utkik efter ett lämpligt tillfälle att utföra det på.
Så, om brottet inte var planerat så bad han Lisa stå tyst och stilla medan han riggade upp snaran. I hans beredskap fanns att Lisa, helt omotiverat, skulle rulla fram moppen.

Var var hjälmen medan han utförde detta?
2016-02-02, 17:47
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Xenia har faktiskt rätt i att scenariot han beskriver är juridiskt möjligt. I den faktiska verkligheten, dvs utifrån målets faktiska omständigheter, torde vi däremot kunna avskriva det som ett rimligt alternativ. Den åtalade har inte själv hävdat något sådant och försvaret har inte kunnat presentera ett enda pyttetlitet bevis som pekar mot att brottet skulle ha kunnat begås av någon annan gärningsman. Inte heller har dödsorsaken (mord) varit föremål för ifrågasättande.

Jag skulle - trots allt - inte ha vågat slå vad om att pensionera mitt MrFold-konto för alltid om det inte blev fällande dom i målet före förhandlingarna i tingsrätten startade. Men jag vågar däremot lova att MrFold går i Flashback-pension om Hovrätten dömer NB enbart för brott mot griftefriden till 2 års fängelse.

Är lite osäker på vilket scenario du syftar till.
Hur som helst så var mitt inlägg en reaktion mot att Xenia försöker göra gällande att brott mot griftefriden skulle kunna ha en betydelse för beslutet som togs om huruvida NB skulle förbli häktad eller inte fram tills dess att domen förkunnas.

Då detta är en brottsrubricering som är oväsentlig för åtalet och domen så är det naturligtvis helt befängt att göra ett sådant påstående.
2016-02-02, 18:19
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Jag är beredd att påstå att även du egentligen är fullt medveten om hur fullständigt orealistiskt det du försöker påstå är. Brottsrubriceringen (brott mot griftefriden alltså) är helt ointressant för utgången i det här målet.
Att NB får sitta kvar i häktet har ingenting med brott mot griftefriden att göra över huvud taget.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2016-02-02 kl. 18:43.
2016-02-02, 18:40
Medlem
Citat:
Det är helt sant. Men rekvisiten för mord och brott mot griftefriden skiljer sig på ett sådant sätt att jag antar att det behövs ett alternativt yrkande för det i detta fall (med reservation för att jag inte har kollat på hur åklagaren formulerat det i gärningsbeskrivningen). Mest aktuellt vore väl dråp om nu rätten skulle ändra, men det finns inget som talar för det.

När meddelas hovrättens dom?

EDIT:
Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år.

Rimligtvis finns väl flyttar med i åklagarens gärningsbeskrivning i detta fall. Således får rätten rubricera brottet på det sättet, förutsatt att mord inte kan bevisas.

.
Senast redigerad av skarpsint 2016-02-02 kl. 18:44.
2016-02-02, 18:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
En åtalad måste få möjlighet att bemöta en ändrad brottsrubricering i en domstol enligt artikel 6 i Europakonventionen.

Är NB åtalad för brott mot griftefriden? (Jag har missat det i så fall.)
2016-02-02, 18:53
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
En åtalad måste få möjlighet att bemöta en ändrad brottsrubricering i en domstol enligt artikel 6 i Europakonventionen.

Nej, det är han inte.
2016-02-02, 19:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Men det där med griftefrid är lite klurigt. För ibland så bakas griftefriden in i mordet och ibland så står det enskilt och plussas på domen. Har för mig att i styckmordet i Askersund så stod griftefrid enskilt i TR medan HR enbart dömde mord och bakade således in griftefrid i mordet. Så gissningsvis så borde det teoretiskt sett vara möjligt att enbart döma NB för griftefridsbrott.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2016-02-02 kl. 19:27.
2016-02-02, 19:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Har han verkligen möjlighet att bemöta en lättnad i brottsrubricering? Verkar dumt.

- Nej, jag vägrar. Jag vill inte dömas för brott mot griftefriden, det ska vara mord!
2016-02-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men det där med griftefrid är lite klurigt. För ibland så bakas griftefriden in i mordet och ibland så står det enskilt och plussas på domen. Här för mig att i styckmordet i Askersund så stod griftefrid enskilt i TR medan HR enbart dömde mord och bakade således in griftefrid i mordet. Så gissningsvis så borde det teoretiskt sett vara möjligt att enbart döma NB för griftefridsbrott.
Ibland specar rätten olika brott för att motivera en högre straffskala.
2016-02-02, 19:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Har han verkligen möjlighet att bemöta en lättnad i brottsrubricering? Verkar dumt.

- Nej, jag vägrar. Jag vill inte dömas för brott mot griftefriden, det ska vara mord!
Ja, man kan tycka att det är dumt.

Här är ett fall:
Citat:
Tingsrätten bröt mot Europakonventionen när man frångick åklagarens brottsrubricering i åtalet utan att låta den tilltalade kvinnan bemöta eller kommentera detta. Det slår hovrätten fast som dock själv avhjälper felet och dömer kvinnan för ofredande i stället för ringa misshandel.
http://www.dagensjuridik.se/2014/06/fick-inte-forsvara-sig-mot-andrad-brottsrubricering
2016-02-02, 19:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, man kan tycka att det är dumt.

Här är ett fall:
http://www.dagensjuridik.se/2014/06/fick-inte-forsvara-sig-mot-andrad-brottsrubricering
Åklagaren åtalade för ringa misshandel, ett brott som kan ge sex månaders fängelse. Tingsrätten ändrade brottsrubriceringen till ofredande, vilket är ett grövre brott som kan ge ett års fängelse. Där är det mer förståeligt att den tilltalade ska få försvara sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in