Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Nja, mycket bra jobb vet jag inte om IR gjorde men hon försökte i alla fall. Jag ser ingen annan toppadvokat som vågat ge sig in i fallet och sagt hur dom skulle ha gjort det bättre. "Stjärnadvokaten" Leif Silbersky anser ju att han är skyldig och tycker då att han skulle ha lämnat någon förklaring, hellre dålig än ingen alls. Det är väl också ett sätt att jobba för en advokat att om den åtalade nu skulle vara oskyldig så måste man ändå hitta på en historia för rätten behöver det, ljuga ihop något alltså. Leif Silbersky vill alltså bara försvara någon som på något sätt erkänner sig skyldig och jag antar att det är för att det blir enklare då (kanske så man blir stjärnadvokat). All heder då till advokaten IR som då ändå vågade då ingen annan tydligen kan.
Det här är vad jag tycker som lekman att hon borde ha gjort (eller helst en ung hungrig advokat). Hon har väl kanske gjort en del men det skulle ha varit klarare, tydligare.
1. Skaffat sig hjälp från Litauen i form av en duktig jurist eller polis som kan prata flytande engelska så att det kan bli en vettig kommunikation mellan de tre. Skulle NB vara skyldig hade det kanske här kunnat gått fram vad en förklaring till DNA eller erkännande betyder för domslutet.
2. Skaffat fram en DNA-expert eller fler som verkligen står på advokatens sida och som pedagogiskt kan leverera information och forskningsresultat angående DNA från olika delar av världen där det framgår att enbart DNA som bevis är vanskligt idag.
3. Funnit en eller flera möjliga och trovärdiga vägar för hur detta DNA har uppkommit på Lisas kläder och sedan tagit detta med polisen som syndabock i marginalen som extra krydda bara för att inte trycka till rättsväsendet allt för mycket.
4. Letat upp NB:s första fru och dotter. Pratat med barndomsvänner till NB och liknande. Tagit fram information från NB:s vistelse i England och gett en tydlig bild av honom i bättre dager än den polisen gett oss. Detta är ju egentligen polisens arbete men eftersom dom inte vill så måste ju advokaten kräva det eller göra det själv.
5. Verkligen tryckt till en del vitten som Adriana och paret med hunden. Var det inte en skåpbil med dekaler du såg? hade du inte träffat honom tidigare under dagen? Hade han dåliga tänder och hur luktade mannen? Tycker ni att NB körde bil för fort om dagarna där ni bor och promenerar med hunden? Är trafiken lugnare nu?
6. Riktigt pressat polisen om varför bara Lisas kläder, NB:s bil och slaktutrymmet någorlunda undersöktes väl. Varför inte arbetsboden undersöktes mycket bättre, andra fordon som fanns i närheten. Varför inte Lisas skor undersöktes. Varför inte Ladan undersöktes mer noggrant och NB:s kvarglömda kläder där säkrades. Hur det kommer sig att sökhunden missade tejprullen, handsken, örhängerna och åklagarens tänkta mordplats timmarna efter försvinnandet. Det finns ännu mer som man kunnat pressa polisen med och fått dom i dålig dager.
7. Krävt ett trovärdigt händelseförlopp av åklagaren om hur detta gått till. Hur kom hon in i ladan om hon överhuvudtaget var där. Varför den ordningsamma mördaren då gick tillbaka med tejprullen men lämnade dom mycket mer graverande spåren i form av snörbitar på golvet. Vilket fordon som används för NB:s bil var det ju uppenbarligen inte och hur och varför åklagaren tror kroppen togs till Martorp och arbetsboden. Krävt att fynden efter grusvägen passar in i händelseförloppet och varför mobildelen med minnet är försvunnet och ingen verkat bry sig om att leta.
IR har försvarat NB med stort hjärta och engagemang. Hon har skaffat sig många ovänner och blivit illa omskriven i media men ändå fortsätt att oförväget strida för sin klient. Det ska hon ha en stor eloge för.
Sen håller jag med om att hennes försvar inte var hundraprocentigt. Framförallt så vägde DNA-vittnet i hovrätten alldeles för lätt. Det hade behövts en mer uttalad DNA-skeptiker. IR hänvisade till en tidningsartikel i hovrätten där Cynthia M Cale uttalade sig om vanskligheten med DNA-bevis. Varför inte kontakta henne och låta henne vittna över videolänk? Vad hade Cale sagt exempelvis om att rättsläkaren som undersökte litauerna knappt två timmar senare var på Martorp och hanterade LH:s kropp och kläder?
Jag tror även att det hade gått att hitta någon utländsk expert på lustmördare som skulle ha ställt sig frågande till om NB är rimlig gärningsman utifrån hur brottet har beskrivits av åklagaren. Det svenska expertvittnet kom mest med ytlig kuriosa om sexmördare som inte gjorde någonting klarare.
Jag undrar också varför inte Janne R kallades som vittne. Uppenbart måste åklagaren ha insett att han inte hade någon nytta av honom då signalementet JR uppgav inte stämmer med NB:s utseende. Men varför använde i så fall inte IR detta till NB:s fördel? Troligtvis finns det någon förklaring men det är inget som framgår i FUP.
Hur som helst ska NB vara glad han inte fick Silbersky som försvarare. Jag kan föreställa mig hur det hade låtit när de träffades i häktet och Silbersky gått på som en åklagare för att förmå NB att medge att han varit i kontakt med LH så att de skulle kunna lägga upp ett listigt försvar och undvika morddom. IR har av allt att döma trott på NB:s oskuld och det har nog varit skönt för honom. Jag tror hon har betytt mycket för honom på det mänskliga planet under denna tid.