Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-02, 00:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Högt blodtryck är inget att leka med iofs. Dom har uttalat sig efter att HR inhämtat målsägarbiträdet och åklagarens inställning till hennes förhör. Men jag får kolla upp detta helt enkelt, så man får svar på anledningen. Från början så var lagmannen väldigt avig till att något annat än på plats skulle ske. Och lagmannen sa att det var ingen anledning att inte komma om man hade dålig hälsa.
Högt BT är bullshit som argument att inte inställa sig - var och varannan person med antingen heriditet eller stress äter betablockerare. Hade hon farligt högt vore hon inlagd och sprang inte till vårdcentral.
Ja, det är detta jag menar - det går inte att invända mot huvudregeln med subjektiva upplevelser att man inte känner sig bra.
2016-02-02, 00:29
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nja, mycket bra jobb vet jag inte om IR gjorde men hon försökte i alla fall. Jag ser ingen annan toppadvokat som vågat ge sig in i fallet och sagt hur dom skulle ha gjort det bättre. "Stjärnadvokaten" Leif Silbersky anser ju att han är skyldig och tycker då att han skulle ha lämnat någon förklaring, hellre dålig än ingen alls. Det är väl också ett sätt att jobba för en advokat att om den åtalade nu skulle vara oskyldig så måste man ändå hitta på en historia för rätten behöver det, ljuga ihop något alltså. Leif Silbersky vill alltså bara försvara någon som på något sätt erkänner sig skyldig och jag antar att det är för att det blir enklare då (kanske så man blir stjärnadvokat). All heder då till advokaten IR som då ändå vågade då ingen annan tydligen kan.

Det här är vad jag tycker som lekman att hon borde ha gjort (eller helst en ung hungrig advokat). Hon har väl kanske gjort en del men det skulle ha varit klarare, tydligare.

1. Skaffat sig hjälp från Litauen i form av en duktig jurist eller polis som kan prata flytande engelska så att det kan bli en vettig kommunikation mellan de tre. Skulle NB vara skyldig hade det kanske här kunnat gått fram vad en förklaring till DNA eller erkännande betyder för domslutet.

2. Skaffat fram en DNA-expert eller fler som verkligen står på advokatens sida och som pedagogiskt kan leverera information och forskningsresultat angående DNA från olika delar av världen där det framgår att enbart DNA som bevis är vanskligt idag.

3. Funnit en eller flera möjliga och trovärdiga vägar för hur detta DNA har uppkommit på Lisas kläder och sedan tagit detta med polisen som syndabock i marginalen som extra krydda bara för att inte trycka till rättsväsendet allt för mycket.

4. Letat upp NB:s första fru och dotter. Pratat med barndomsvänner till NB och liknande. Tagit fram information från NB:s vistelse i England och gett en tydlig bild av honom i bättre dager än den polisen gett oss. Detta är ju egentligen polisens arbete men eftersom dom inte vill så måste ju advokaten kräva det eller göra det själv.

5. Verkligen tryckt till en del vitten som Adriana och paret med hunden. Var det inte en skåpbil med dekaler du såg? hade du inte träffat honom tidigare under dagen? Hade han dåliga tänder och hur luktade mannen? Tycker ni att NB körde bil för fort om dagarna där ni bor och promenerar med hunden? Är trafiken lugnare nu?

6. Riktigt pressat polisen om varför bara Lisas kläder, NB:s bil och slaktutrymmet någorlunda undersöktes väl. Varför inte arbetsboden undersöktes mycket bättre, andra fordon som fanns i närheten. Varför inte Lisas skor undersöktes. Varför inte Ladan undersöktes mer noggrant och NB:s kvarglömda kläder där säkrades. Hur det kommer sig att sökhunden missade tejprullen, handsken, örhängerna och åklagarens tänkta mordplats timmarna efter försvinnandet. Det finns ännu mer som man kunnat pressa polisen med och fått dom i dålig dager.

7. Krävt ett trovärdigt händelseförlopp av åklagaren om hur detta gått till. Hur kom hon in i ladan om hon överhuvudtaget var där. Varför den ordningsamma mördaren då gick tillbaka med tejprullen men lämnade dom mycket mer graverande spåren i form av snörbitar på golvet. Vilket fordon som används för NB:s bil var det ju uppenbarligen inte och hur och varför åklagaren tror kroppen togs till Martorp och arbetsboden. Krävt att fynden efter grusvägen passar in i händelseförloppet och varför mobildelen med minnet är försvunnet och ingen verkat bry sig om att leta.

IR har försvarat NB med stort hjärta och engagemang. Hon har skaffat sig många ovänner och blivit illa omskriven i media men ändå fortsätt att oförväget strida för sin klient. Det ska hon ha en stor eloge för.

Sen håller jag med om att hennes försvar inte var hundraprocentigt. Framförallt så vägde DNA-vittnet i hovrätten alldeles för lätt. Det hade behövts en mer uttalad DNA-skeptiker. IR hänvisade till en tidningsartikel i hovrätten där Cynthia M Cale uttalade sig om vanskligheten med DNA-bevis. Varför inte kontakta henne och låta henne vittna över videolänk? Vad hade Cale sagt exempelvis om att rättsläkaren som undersökte litauerna knappt två timmar senare var på Martorp och hanterade LH:s kropp och kläder?

Jag tror även att det hade gått att hitta någon utländsk expert på lustmördare som skulle ha ställt sig frågande till om NB är rimlig gärningsman utifrån hur brottet har beskrivits av åklagaren. Det svenska expertvittnet kom mest med ytlig kuriosa om sexmördare som inte gjorde någonting klarare.

Jag undrar också varför inte Janne R kallades som vittne. Uppenbart måste åklagaren ha insett att han inte hade någon nytta av honom då signalementet JR uppgav inte stämmer med NB:s utseende. Men varför använde i så fall inte IR detta till NB:s fördel? Troligtvis finns det någon förklaring men det är inget som framgår i FUP.

Hur som helst ska NB vara glad han inte fick Silbersky som försvarare. Jag kan föreställa mig hur det hade låtit när de träffades i häktet och Silbersky gått på som en åklagare för att förmå NB att medge att han varit i kontakt med LH så att de skulle kunna lägga upp ett listigt försvar och undvika morddom. IR har av allt att döma trott på NB:s oskuld och det har nog varit skönt för honom. Jag tror hon har betytt mycket för honom på det mänskliga planet under denna tid.
2016-02-02, 00:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Om man är sjukskriven i Litauen får man inte lämna landet. "
.. Undrar hur mycket sanning detta är om det handlar om en kallelse till en domstolsförhandling?
Det kan mycket väl vara förbjudet att åka utomlands vid sjukskrivning. Litauiska Försäkringskassan kanske inte tycker om att man åker på semester när man är sjukskriven.
2016-02-02, 00:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Högt BT är bullshit som argument att inte inställa sig - var och varannan person med antingen heriditet eller stress äter betablockerare. Hade hon farligt högt vore hon inlagd och sprang inte till vårdcentral.
Ja, det är detta jag menar - det går inte att invända mot huvudregeln med subjektiva upplevelser att man inte känner sig bra.

Förvisso, men är det som hon säger att sjukskriven inte lämnar landet, så kan vi inte göra så mycket åt det. För vi kunde inte stoppa den Litauiske domaren att låta henne slippa att vittna under ed.
2016-02-02, 00:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Eftersom hon var tvingad att vittna under ed enligt Litauisk lag, så bör det vara så att även det hon säger om sjukskriven gäller. Hon vittnar under ed och en domare finns vid hennes sida, så nej, hon säger nog som det är. Skulle bli förvånad annars.
Varför skulle en sjukskrivning förhindra att jag infinner mig till en kallelse i annat land för att vittna (om det även är viktigt för person i fråga?)
Är det så märkligt även i Sverige?
Att man inte reser iväg utan nåt slags intyg vore väl rimligt - men är vägarna uttömda? Då lär hon inte ljuga under sin litauiska ed...
2016-02-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan mycket väl vara förbjudet att åka utomlands vid sjukskrivning. Litauiska Försäkringskassan kanske inte tycker om att man åker på semester när man är sjukskriven.

Kanske inte tycker om. Räcker inte. Källa tack.
2016-02-02, 00:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ditt "kan mycket väl vara" är jag inte ett dugg intresserad av. Jag frågar efter ett sjukintyg och jag undrar hur reglerna är som följdfråga.

Det är inte semesterresa att kallas av en domstol att infinna sig på plats.
Jag undrar sen om det är totalförbud eller möjligt via ett intyg från FK eller annan instans.
2016-02-02, 00:39
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Varför skulle en sjukskrivning förhindra att jag infinner mig till en kallelse i annat land för att vittna (om det även är viktigt för person i fråga?)
Är det så märkligt även i Sverige?
Att man inte reser iväg utan nåt slags intyg vore väl rimligt - men är vägarna uttömda? Då lär hon inte ljuga under sin litauiska ed...

Det är först och främst Litauen som avgör hur dom vill göra vid en begäran om rättshjälp. Det är nog så att deras lagstiftning går före då det gäller det här vittnet.

En ansökan om gränsöverskridande förhör genom videokonferens enligt 2000 års EU-konvention ska, förutom de allmänna uppgifter som ska finnas i en ansökan om rättslig hjälp i brottmål, även innehålla uppgift om skälet till att förhörspersonen inte är personligen närvarande vid förhöret. Vidare ska namnet på den myndighet och de personer som kommer att hålla förhöret anges (artikel 10.3). Konventionen innehåller förhållandevis utförliga regler för det praktiska förfarandet vid förhör genom videokonferens (artikel 10.4-10.8). I korthet innebär reglerna att det är det anmodade landet som ska se till att förhörspersonen inställer sig till förhöret.
Det anmodade landet ska därvid tillämpa sina nationella regler. Förhöret ska som regel ledas av den ansökande myndigheten, men under överinseende av företrädare för det anmodade landet.
http://www.dvhandbok.domstol.se/int/iss/irb/irbhju.html
2016-02-02, 00:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är först och främst Litauen som avgör hur dom vill göra vid en begäran om rättshjälp. Det är nog så att deras lagstiftning går före då det gäller det här vittnet.

En ansökan om gränsöverskridande förhör genom videokonferens enligt 2000 års EU-konvention ska, förutom de allmänna uppgifter som ska finnas i en ansökan om rättslig hjälp i brottmål, även innehålla uppgift om skälet till att förhörspersonen inte är personligen närvarande vid förhöret. Vidare ska namnet på den myndighet och de personer som kommer att hålla förhöret anges (artikel 10.3). Konventionen innehåller förhållandevis utförliga regler för det praktiska förfarandet vid förhör genom videokonferens (artikel 10.4-10.8). I korthet innebär reglerna att det är det anmodade landet som ska se till att förhörspersonen inställer sig till förhöret.
Det anmodade landet ska därvid tillämpa sina nationella regler. Förhöret ska som regel ledas av den ansökande myndigheten, men under överinseende av företrädare för det anmodade landet.
http://www.dvhandbok.domstol.se/int/iss/irb/irbhju.html
1. Hon är kallad via Hovrätten att infinna sig på plats. Detta sker inte och jag efterfrågar sjukintyg. Det vore rimligt då det har med svensk lagstiftning att göra. Alternativt efterfrågar jag förklaringen till Brantler från HovR om litauiska regler som plötsligt inträder.

Att en sjukskriven inte kan lämna landet må va hänt och IB ljuger därmed inte under ed.

Men jag undrar över fortssättningen: Dog hela processen ut?
Jag frågar inte om vad som sker efter att rättshjälp begärts om videokonferenser eller annat. Det begriper väl vem som helst att deras spelregler inträder.

jag frågar om processen innan detta sattes i bruk och att det dög att hon fick sitta via video.
Senast redigerad av develi 2016-02-02 kl. 00:46.
2016-02-02, 00:50
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
1. Hon är kallad via Hovrätten att infinna sig på plats. Detta sker inte och jag efterfrågar sjukintyg. Det vore rimligt då det har med svensk lagstiftning att göra. Alternativt efterfrågar jag förklaringen till Brantler från HovR om litauiska regler som plötsligt inträder.

Att en sjukskriven inte kan lämna landet må va hänt och IB ljuger därmed inte under ed.

Men jag undrar över fortssättningen: Dog hela processen ut?

Nu tror jag inte att alla är så erfarna gällande EUs regelverk då det gäller den här typen av vittnesmål. Det märktes tydligt då lagmannen inte förstod att domaren i Litauen bestämde att hon skulle vittna under ed. Om man nu tänker sig att det är så att dom fick reda på av Litauens myndighet att hon åker ingenstans då hon är sjukskriven, så har man inget val mer än att ta till en videolänk. Vad som annars skulle ha skett är en begäran av utlämning vilket hade försvårat och förhalat den här rättegången till ingen större nytta. Kan jag tycka då.

Men jag ska ändå göra en förfrågan om det var sjukskrivningen som avgjorde.
2016-02-02, 01:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu tror jag inte att alla är så erfarna gällande EUs regelverk då det gäller den här typen av vittnesmål. Det märktes tydligt då lagmannen inte förstod att domaren i Litauen bestämde att hon skulle vittna under ed. Om man nu tänker sig att det är så att dom fick reda på av Litauens myndighet att hon åker ingenstans då hon är sjukskriven, så har man inget val mer än att ta till en videolänk. Vad som annars skulle ha skett är en begäran av utlämning vilket hade försvårat och förhalat den här rättegången till ingen större nytta. Kan jag tycka då.
Ja, det var virrigt eller som Alhem sa:
Citat:
– Jag har aldrig varit med om detta, säger rättsexperten Sven-Erik Alhem, och fortsätter:
– Man förstår allmänheten som börjar undra, vad är detta för någonting? Förberedelserna skulle ha skett i förväg.
GT:s reporter Maria Dahlin berättar på plats från rätten:
– Åhörarna kallade det för en fars. Det ska inte få hända, det ska inte få gå till på det här sättet.
http://www.expressen.se/gt/kaos-i-ra...skulle-vittna/

Vad jag undrar är om förfrågan om läkarintyg rann ut i sanden. Är sjuk som förhinder ett argument så lär det väl bekräftas - annars kan man väl ljuga ihop vad som helst (att man vill vara hemma med sitt barn till exempel..* ironisk*)

Brandtler frågar den 11/1, sen begärs rättshjälp den 14/1 och det var för att undersöka möjligheterna (framkom i HovR att det inte alls fattats beslut om att hon fick sitta i Litauen).
Men sen var det inget mer man hörde och så gick det bra.
Antagligen finns det väl argument/legal orsak men det var märkligt att det inte kom fram mer eller står nåt i dagboksbladet.
Senast redigerad av develi 2016-02-02 kl. 01:07.
2016-02-02, 01:09
Medlem
Citat:

Det är nog inte så mycket hennes sjukskrivning som är avgörande.
Enligt Svensk lag kan kan det inte göras några tvångsåtgärder mot ett vittne som är nära anhörig.

Det blir då mer eller mindre vittnet som har bollen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in