2016-02-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
In i det längsta höll nog NB AB ovetande. Det finns nog ganska lite som AB säkert vet. Han kan bara ana. Med en mer godtrogen representant för MP ute vid Martorp hade nog maskletandet rört sig i riktning mot rishögen. Då om inte förr hade AB fått visshet.

AB som var den som de facto fiskade. Förstod inget av detta planlösa letande av mask. Ibland där det över huvud taget inte fanns mask. Typ Martorp.

AB hade redan hittat mask kring huset. Där han brukade hitta dom.

NB tog med AB mer eller mindre som "gisslan" på sina spaningsutflykter.
2016-02-01, 22:35
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Aaaa, det hade jag missat i media. Vet du vart det stod?

Nä inte på rak arm men jag har för mig det framkom under förhandlingen.
Eller så läste jag det typ i dagboksbladet.
2016-02-01, 23:28
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Mr Fold har ju klistrat på mig epitetet "alternativteoretiker". Och måhända har hen rätt. Såtillvida att jag ser alternativ till det hen bedömer vara en så bred,objektiv och gedigen utredning. Hur som helst kunde jag inte få det jag funderat över ur skallen, så jag skickade ett maila till advokat IR.

Till adv.inger.rb@telia.com

Hej Inger. Jag heter XXXXXXXXXXXXX och är en av alla som intresserats av fallet Lisa Holm. Ett ohyggligt mord och en tilltalad som är dömd i tingsrätten. Dom 10 dna träffarna kan jag för lite om för att kunna utalande mig om. Fast man kan ju konstatera att NFC har haft en otrolig tur eller en fantastisk skicklighet att på dom fläckar dom undersökt, kunnat hitta så rätt att det blev som polisen själva sagt, en jackpott.*

Nu är anledningen till att jag skriver till dig den att polisen och åklagaren hävdat att din klient NB uppmanat AB och IB att ljuga om tvätten och likaså tiden han hävdar att kommit hem. I förhör har NB hela tiden sagt att han frågat IB när han kom hem, och bett förhörsledaren att kontrollera dessa uppgifter med IB.

*Jag hävdar att det som Niklas Lindström påstår, att IB och AB oberoende av varandra tillstår att det skulle vara på detta vis, är osann. Jag har läst IBs förhör om och om igen för att förvissa mig om att jag tänker rätt. Det är faktiskt så att IB aldrig har gjort detta. IB är förhörd i 6 ganska korta förhör och där svarat att NB kom hem 17.30 -18.00. Det är först den 20 / 6 när Niklas Lindström kliver in som förhörsledare, och med sina minst sagt udda metoder problemen börjar.*

Jag tycker Du gjorde helt rätt som tog upp hans förhörsteknik som pendlar mellan upplysning och hot. Men jag hävdaratt antingen förstår han inte vad IB försöker säga, *eller så vill han inte förstå vad IB faktiskt säger i detta förhör. Att dessutom tolken är direkt usel, säger han dessutom själv, när han säger att dom inte förstår varandra i förhöret.*

På sid 1298 i fup får IB frågan om NB uppmanat dom att ljuga om tiden. Hon svarar då att NB frågar henne om vilken tid han var hemma, och hon svarar 17.30. Min tolkning av svaret blir att han då,eftersom han uppenbarligen är orolig för att bli misstänkt, helt enkelt säger att då får dom inte säga att han kom hem senare än så. Detta kan man inte tolka som en uppmaning, att han vill att dom ska ljuga, utan helt enkelt ett konstaterade att det var den tiden han kom hem. Jag är också övertygad om att AB inte hört att NB ställt frågan om när han kom hem till IB. DÄRAV tolkar han det som att NB uppmanar dom att ljuga om tiden han kom hem. Helt enkelt ett missförstånd från ABs sida. Hoppas att Du följer hur jag tänker.*

I samma förhör tror jag IB nämner händelsen med GJ kl 19.00 inte mindre än 6ggr utan att Niklas Lindström * * Tar någon notis om detta. Detta möte med GJ är ju utan tvekan oerhört viktigt och centralt för hela utredningen. Jag tolkar det som Niklas Lindström inte vill lyssna på det öra utan enbart, på sitt eget vis, tjatar fram tiden innan dom åker till Källby. Och jag tror inte IB hänger med riktigt i vad han vill ha fram.

Om Du redan har gjort detta konstaterade är det bra. Men kanske Du inte gjort det eller anser att min analys är felaktig. Hur som haver. Vore trevligt med en återkoppling, vad Du än anser om dessa uppgifter.*

Mvh XXXXXXXXXXXXX

Fick svar efter nån timme.

Hej XXXXXXXXXXXXX

Din analys är bra! Jag har lagt upp mitt försvar i samma riktning. Men av reglerna i rättegångsbalken följer att jag inte kan peka på det som finns i förhören med Aivaras överhuvudtaget, detta då han inte hörs, och beträffande Irina inte heller, detta då Irina i både tingsrätten och hovrätten sagt det vi är nöjda med.

Tack för ditt engagemang!

Mvh Inger Rönnbäck

Lite pinsamt måste jag erkänna att jag tappat bort just det att man inte får använda sig av fup när den man syftar till inte hörs, fast jag långt där bak visste det. Så nu släpper jag den delen, (tror jag) Men det finns ju annat i utredningen som vi med alternativ, kan tänka oss att titta lite närmare på.
2016-02-02, 00:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nä inte på rak arm men jag har för mig det framkom under förhandlingen. Eller så läste jag det typ i dagboksbladet.

Kollat men hittar inget. Den 11/1 (akt.bilaga 58) skriver Brandtler och efterfrågar sjukintyg:
".. finns det medicinska skäl som hindrar henne från att åka till Sverige ska det styrkas med läkarintyg."

Det är väl respons på akt.bil.53 8/1 från Rönnbäck:
"Efter kontakter med Irina Bileviciene har jag fått bestämt besked från henne att hon inte kan komma till Sverige för att höras i hovrätten. Anledningen är att hon har en stark rädsla. Den svenska polisen har på olika sätt och vid olika tillfällen gjort klart för henne att hon är hotad. Hon är hjärtsjuk och har högt blodtryck. Med anledning av ovanstående begär jag att förhöret med Irina Bileviciene hålls per telefon."

Sen är det begäran om rättslig hjälp den 14/1.

Vore det sekretess så borde det väl trots allt stå kommentar om sekretessbelagt material i dagboksbladet? Nyfiken som sagt vad de grundade beslutet på juridiskt sett.
2016-02-02, 00:13
Medlem
Citat:
Kollat men hittar inget. Den 11/1 (akt.bilaga 58) skriver Brandtler och efterfrågar sjukintyg:
".. finns det medicinska skäl som hindrar henne från att åka till Sverige ska det styrkas med läkarintyg."

"Efter kontakter med Irina Bileviciene har jag fått bestämt besked från henne att hon inte kan komma till Sverige för att höras i hovrätten. Anledningen är att hon har en stark rädsla. Den svenska polisen har på olika sätt och vid olika tillfällen gjort klart för henne att hon är hotad. Hon är hjärtsjuk och har högt blodtryck. Med anledning av ovanstående begär jag att förhöret med Irina Bileviciene hålls per telefon."

Vore det sekretess så borde det väl trots allt stå kommentar om sekretessbelagt material i dagboksbladet? Nyfiken som sagt vad de grundade beslutet på juridiskt sett.

Alltså. Finns det ett läkarintyg eller inte?
2016-02-02, 00:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Mr Fold har ju klistrat på mig epitetet "alternativteoretiker". Och måhända har hen rätt. Såtillvida att jag ser alternativ till det hen bedömer vara en så bred,objektiv och gedigen utredning. Hur som helst kunde jag inte få det jag funderat över ur skallen, så jag skickade ett maila till advokat IR.

Citat:
Lite pinsamt måste jag erkänna att jag tappat bort just det att man inte får använda sig av fup när den man syftar till inte hörs, fast jag långt där bak visste det. Så nu släpper jag den delen, (tror jag) Men det finns ju annat i utredningen som vi med alternativ, kan tänka oss att titta lite närmare på.
Ehh.. ja.. minst sagt. Ett sånt långt utlägg till absolut ingen nytta och faktiskt förunderligt då detta framkommit gång efter annan i tråden gällande hur förhör ska kunna åberopas?

Synd du inte passade på att fråga henne om hur hon själv kunde åberopa förhör i Litauen angående AB i TR - där ÅK gick emellan och frågade vad fan hon sysslade med.
2016-02-02, 00:19
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

"Efter kontakter med Irina Bileviciene har jag fått bestämt besked från henne att hon inte kan komma
till Sverige för att höras i hovrätten. Anledningen är att hon har en stark rädsla. Den svenska polisen
har på olika sätt och vid olika tillfällen gjort klart för henne att hon är hotad. Hon är hjärtsjuk och har
högt blodtryck.
Med anledning av ovanstående begär jag att förhöret med Irina Bileviciene hålls per telefon."

Det står i så fall i dagboksbl även om man inte får läsa det. Sjukskriven hittade jag att hon hasplade ur sig under förhandlingen. Sjukskriven bör handla om att en läkare sjukskrivit henne, men man vet ju inte om det är korrekt.

Högt blodtryck är inget att leka med iofs. Dom har uttalat sig efter att HR inhämtat målsägarbiträdet och åklagarens inställning till hennes förhör. Men jag får kolla upp detta helt enkelt, så man får svar på anledningen. Från början så var lagmannen väldigt avig till att något annat än på plats skulle ske. Och lagmannen sa att det var ingen anledning att inte komma om man hade dålig hälsa.

Citat:
Hovrättens ordförande Linda Hallstedt menade under förhandlingarna att dålig hälsa inte var ett skäl för att inte infinna sig i rättssalen, och att man från rättens sida inte kunde uttala sig om en eventuell hotbild.http://www.falkopingstidning.se/article/nerijus-fru-kan-vittna-over-telefon/
2016-02-02, 00:23
Medlem
Mooskys avatar
Varför ville du inte komma hit och vara med i rättegången?
10:43, 22 January 2016
Mats: "Först och främst är jag sjukskriven".
Mats: "Om man är sjukskriven i Litauen får man inte lämna landet. Och jag känner mig hotad. Man skriver till mig"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6351186

Sen tror jag att videoförhöret i sig var det man efterfrågade då man begärde rättshjälp i Litauen.
Senast redigerad av Moosky 2016-02-02 kl. 00:31.
2016-02-02, 00:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Alltså. Finns det ett läkarintyg eller inte?
Jag undrar det samma eller rann det bara ut i sanden? På akt.bilaga 62 står det "utgår" och sen verkar inte 63 eller 66 handla om det heller (står att det bifogats andra akt.bil.)
Det kanske går att maila och fråga HovR (alltså inte vad det står men om det var orsaken)
2016-02-02, 00:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Varför ville du inte komma hit och vara med i rättegången?
Mats: "Först och främst är jag sjukskriven".
Mats: "Om man är sjukskriven i Litauen får man inte lämna landet. Och jag känner mig hotad. Man skriver till mig"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6351186

"Om man är sjukskriven i Litauen får man inte lämna landet. "
.. Undrar hur mycket sanning detta är om det handlar om en kallelse till en domstolsförhandling?
2016-02-02, 00:28
Medlem
Citat:
Jag undrar det samma eller rann det bara ut i sanden? På akt.bilaga 62 står det "utgår" och sen verkar inte 63 eller 66 handla om det heller (står att det bifogats andra akt.bil.)
Det kanske går att maila och fråga HovR (alltså inte vad det står men om det var orsaken)

Eftersom IBs vittnesmål var av inget värde. Var det väl ointressant.
2016-02-02, 00:28
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
"Om man är sjukskriven i Litauen får man inte lämna landet. "
.. Undrar hur mycket sanning detta är om det handlar om en kallelse till en domstolsförhandling?

Eftersom hon var tvingad att vittna under ed enligt Litauisk lag, så bör det vara så att även det hon säger om sjukskriven gäller. Hon vittnar under ed och en domare finns vid hennes sida, så nej, hon säger nog som det är. Skulle bli förvånad annars.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in