2016-02-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Så beskrev hon det inte i HR. Däremot kollar hon klockan ibland. Det gör väl de flesta.
Varför misstänkliggöra det?

Då är det väl värre att hon utsattes för förnedrande behandling som inte ens står i fupen. intresset för hennes trosor är ju mörkat.

Att misstänkliggöra en vittnesutsaga skulle du väl aldrig för en sekund överväga.
Jag tar till ditt patentargument:
Det står fullkomligt klart att hon tar fel på dag. Eller varför ljuger hon?
Senast redigerad av X-pert 2016-02-01 kl. 19:45.
2016-02-01, 19:49
Medlem
Citat:
Du drar upp AB:s utsagor i förhör. Varför tror du han tyckte polisen var trevliga när han sa "rätt"? Varför gjorde i pausen i förhöret där AB sedan läser innantill?

Manus till det han läser innantill finns väl i fupet? Eller är det i slasken? Du vet alltså att han läser innantill? Inte tror? Så är det väl?
2016-02-01, 19:53
Medlem
Citat:
Nej det hade "dom" inte väntat sig när de plockade ut henne från tingsrättens lista att ersätta den jävige Helena Svärd.

Ingen hade väntat sig något av någon advokat som anmält sitt intresse att vara offentlig försvare. Man följer helt enkel en lista på försvare i den ordning dom finns på listan.

Helt simpelt. IR stod på tur i listan.
2016-02-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Att misstänkliggöra en vittnesutsaga skulle du väl aldrig för en sekund överväga.
Jag tar till ditt patentargument:
Det står fullkomligt klart att hon tar fel på dag. Eller varför ljuger hon?

Men Björn Sahl ljuger väl ?
2016-02-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Manus till det han läser innantill finns väl i fupet? Eller är det i slasken? Du vet alltså att han läser innantill? Inte tror? Så är det väl?

Förhör med Bilevicius, Aivaras; 2015-06-29 13:36 sid 1185-86

Mmm, vi tar en paus där och, och klockan är 16:32. Då fortsätter vi klockan 16:32.
Vart var vi? Nerijus berättade spontant om det här med dna eller hur?

Ja

Mmm
Ja, vi rökte där utan någon anledning helt spontant han ställer frågan

Ja
Eh, och det till och med jag antecknat i mitt rum här nu, om det här
2016-02-01, 20:17
Medlem
Citat:
Att Skaraborgs tingsrätt utsåg Helena Svärd, som var uppenbart olämplig, kommer var det som ingår i den oberoende kommissionens granskning.
Det gäller också de ointresserade advokaterna som skulle "försvara AB och IB. De var inte lämpliga då det klargörs i förhören att de har nära kontakter med utredande polis. Den ena var klart olämplig vilken en annan tråd här synliggör.

Ditt sätt att smutskasta är antingen en provokation eller ett tecken på att du rädd för något. Vad? provocerande - eller så måste jag ställa frågan - vad är du rädd för?

Du vet väl vad jäv är? Tex att skydda kollegor är jäv.

Du menar att en sådan kommission existerar? Källa på det, tack.
2016-02-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
"Jag har ingen porr i min dator av detta slag. Har du det? "
Om någon varit inne på en porrsida (eller andra sidor) så lagras alla bilder i cachen. Skulle det då råka finnas en enda bild bland dessa som är våldsporr så lagras denna också. Det betyder inte att personen varit intresserad av eller tittat på just våldsporr.

Eftersom jag inte besöker porrsidor så hoppas jag att jag inte har några sådana bilder i min dator, men jag kan inte säga till 100% att det inte finns eftersom jag inte har tittat igenom cachen på min dator. Mycket skräp kan samlas där utan att man vet var det kommer från.

Citat:
Porren är en detalj som förstärker bilden av att detta är ett monster.
Det är så lätt att ha förutfattade meningar. Att säga "Aha, han hade våldsporrbilder i datorn därför måste han vara ett monster" är lika dumt som att säga t.ex. "Aha, han hade en bild av ett hakkors i sin dator därför måste han vara nazsist".

Citat:
Du vill normalisera något som är onormalt genom att göra detta till en diskussion om bevis.
Jag försöker inte normalisera något onormalt utan vad jag vill ha sagt är att bara för det finns 6 våldsporrbilder i NB's dator så betyder det INTE att han är intresserad av just den typen av porr, men jag kan inte heller säga att han INTE är det för jag VET inte.

Sen måste man fråga sig; Var fanns dessa bilder - låg de i cachen eller var de nedladdade av honom? Hur såg historiken ut, dvs vilka sidor har han besökt? Hittar inte svaren på detta i FUP - rätta mig om jag har missat det.
2016-02-01, 20:33
Medlem
Citat:
Att Skaraborgs tingsrätt utsåg Helena Svärd, som var uppenbart olämplig, kommer var det som ingår i den oberoende kommissionens granskning.
Det gäller också de ointresserade advokaterna som skulle "försvara AB och IB. De var inte lämpliga då det klargörs i förhören att de har nära kontakter med utredande polis. Den ena var klart olämplig vilken en annan tråd här synliggör.

Ditt sätt att smutskasta är antingen en provokation eller ett tecken på att du rädd för något. Vad? provocerande - eller så måste jag ställa frågan - vad är du rädd för?

Jag kan förstå intressekonflikten. Helena Svärd strävar efter att hitta unga flickor vid liv. NB strävar efter att runkmörda dem och förhindra att de hittas.

Smutskastning och provokation är väl dina paradgrenar. Det som gör mig mest rädd är dumhet. Manifesterad i ett onaturligt intresse av att se till att äckliga runkmördare får fritt spelrum och misstänkliggöra dem som är satta att skydda dina och mina barn.
Senast redigerad av X-pert 2016-02-01 kl. 20:51.
2016-02-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Om någon varit inne på en porrsida (eller andra sidor) så lagras alla bilder i cachen. Skulle det då råka finnas en enda bild bland dessa som är våldsporr så lagras denna också. Det betyder inte att personen varit intresserad av eller tittat på just våldsporr.

Eftersom jag inte besöker porrsidor så hoppas jag att jag inte har några sådana bilder i min dator, men jag kan inte säga till 100% att det inte finns eftersom jag inte har tittat igenom cachen på min dator. Mycket skräp kan samlas där utan att man vet var det kommer från.

Det är så lätt att ha förutfattade meningar. Att säga "Aha, han hade våldsporrbilder i datorn därför måste han vara ett monster" är lika dumt som att säga t.ex. "Aha, han hade en bild av ett hakkors i sin dator därför måste han vara nazsist".

Jag försöker inte normalisera något onormalt utan vad jag vill ha sagt är att bara för det finns 6 våldsporrbilder i NB's dator så betyder det INTE att han är intresserad av just den typen av porr, men jag kan inte heller säga att han INTE är det för jag VET inte.

Sen måste man fråga sig; Var fanns dessa bilder - låg de i cachen eller var de nedladdade av honom? Hur såg historiken ut, dvs vilka sidor har han besökt? Hittar inte svaren på detta i FUP - rätta mig om jag har missat det.

Han blir dömd på den tekniska bevisningen (10 DNA spår), resten tillhör en indiciekedja som tillsammans med vittnesförhör bildar ett högst troligt händelseförlopp.

Karaktären av själva tillvägagångssättet tyder på att det finns ett sexuellt motiv med ett inslag av sadism. Bilderna kan också understödja det, men är på intet sätt avgörande.
Senast redigerad av Remark 2016-02-01 kl. 20:41.
2016-02-01, 20:43
Medlem
Citat:
Men Björn Sahl ljuger väl ?

Om du menar att "framrycka med militärfordon" är samma sak som att "genomsöka" det område man precis passerat så förstår jag ditt bryderi. Men de flesta menar nog att genomsökning mer framgångsrikt genomförs till fots.
Så NEJ. BS ljuger inte.
2016-02-01, 20:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

I all vänlighet: (faktiskt)

Det varken finns eller kommer att finnas någon "oberoende kommission" i det här fallet annat än i din och möjligen ett par andra postares fantasi. Av det enkla skälet att det inte finns någon konspiration, mörkläggning eller ens några allvarliga missgrepp. Faktum är att bortsett från de vidriga omständigheterna och den ovanliga uppmärksamhet fallet fått i media så är det ur juridisk och hanteringsmässig synvinkel inget särskilt med det här fallet. Bevisningen är god, fällande dom var i princip given redan från början. Det tråkiga men långt ifrån unika med fallet är att utredningen inte har kunnat visa exakt vad som hände eller varför den litauiske hantverkaren begick brottet. Det beror inte på korruption, inte ens på ett dåligt utredningsarbete. Det beror bara på att i såna här fall går det ofta inte att få fram fullständiga svar. Mordet skedde utan att någon såg det (förutom mördaren) och vi kan av brottsplatsundersökningen inte kartlägga vartenda litet myrsteg i den processen. Tyvärr. Men det gör inte NB mindre skyldig och det är inte helller rättsprocessens primära syfte att besvara frågan Varför eller räta ut vartenda litet frågetecken

Du kan naturligtvis skriva ihop en JO-anmälan och/eller bombardera Domstolsverket med skrivelser om det fruktansvärda rättsövergreppet. Men det kommer inte att leda till någonting alls. Utom möjligtvis att du mår ännu sämre än du redan gör.

Reviews skrev något ovanligt klokt i tråden idag. Jag tycker du ska läsa det och fundera över det.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-02-01, 21:23
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Tja, hade killen skjutit ihjäl en invandrare, likt lasermannen, så skulle det där hakkorset inte förbises.

Du verkar hetsa upp dig direkt en skribent ifrågasätter dina gissningar. Det här är ett diskussionsforum för tyckare och oliktänkande. Det är bara att bita i det sura äpplet varje gång man råkar framstå som en idiot i andras ögon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in