2016-01-18, 18:20
Medlem
Antar att det är på grund av de senaste skandalerna och i så fall fattar jag inte hur du tänker. Du lär ju inte ha några problem med att de hyrt ut en lokal till Puma Swede med tanke på din mängd startade trådar i prostituitionsforat, och om man blir förvånad av att pampar svinar loss för medlemsavgifter så har man levt under en sten. Fett osolidariskt att gå ur och försämra dina kollegors fackliga styrka på arbetsplatsen.
Citera
2016-01-20, 04:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameradschaft
Antar att det är på grund av de senaste skandalerna och i så fall fattar jag inte hur du tänker. Du lär ju inte ha några problem med att de hyrt ut en lokal till Puma Swede med tanke på din mängd startade trådar i prostituitionsforat, och om man blir förvånad av att pampar svinar loss för medlemsavgifter så har man levt under en sten. Fett osolidariskt att gå ur och försämra dina kollegors fackliga styrka på arbetsplatsen.
Ja, fett osolidariskt att lämna övriga medlemmar i sticket att betala ledningens lägenheter, fester m.m, blir ju färre som måsta stå för kalaset då. Bättre ju fler som stannar kvar i förbundet, blir en mindre slant per medlem som går till ledningens privilegier då.
Citera
2016-01-21, 15:40
Medlem
namnnamnssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Jag blir snart av med mitt vikariat som tidningsbud i början av februari.
Kommer att ha jobbat 350-370timmar som tidningsbud 6mån mellan aug-jan samt 210 timmar med att bygga ett hus nov-dec. Är ej med i facket eller akassan. Kan jag få någonting när jag blir arbetslös i feb eller är det de vanliga noll kronor /mån via AF och att rota runt i soptunnor efter pantburkar som gäller igen?

Om du inte kan betala avgiften på cirka 200kr/månaden till a-kassan när du har jobbat, så kan du ju glömma att få något från dom. Men du sparade ju en tusenlapp på att inte vara medlem där så det kan du leva flott på
Citera
2016-01-21, 20:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnnamnsson
Om du inte kan betala avgiften på cirka 200kr/månaden till a-kassan när du har jobbat, så kan du ju glömma att få något från dom. Men du sparade ju en tusenlapp på att inte vara medlem där så det kan du leva flott på
Sluta svamla. Har du inget svar på frågan, så skriv inget.

För det första kostar en genomsnittlig a-kassa inte 200 kr per månad. För det andra kan frågeställaren få ersättning även utan tidigare medlemskap, så länge arbetsvillkoret är uppfyllt.
Citera
2016-01-22, 18:48
Medlem
Har blivit påtvingad ett lönebidragsjobb på 50% av min arbetsförmedlare trots att jag vill jobba heltid. Vet att man har 75 deltidsdagar men hur ser det ut sedan? Har läst på vissa ställen att man får tacka nej så länge lönen är lägre än A-kassans ersättning, men på vissa ställen har jag läst att den kan vara så mycket som 10% lägre än A-kassan för att man ska bli tvingad att ta jobbet?
Citera
2016-01-24, 22:49
Medlem
Nu för tiden är A-kassa en vilo paus el semester i 300dagar enligt AF

Enligt min sambo är A-Kassa en semester period då handläggarna på Arbetsförmedlingen säger åt en när man är nybliven arbetslös att man kan stanna hemma och vila upp sig i 300dagar sedan kan man börja aktivt söka nya arbeten igen i FAS 1 "försäkrings kassan". Då kallar de en på ett möte angående en handlings plan. Alltså efter 300dagar och det blir cirka 1 1/5 år. Min sambo fick sin nya handläggare efter dag 290

De säger att långtid arbetslösa, Fas3are och migranter är de enda de koncentrerar sig på och övriga arbetslösa kan chilla

Bra för den arbetslösa som inte gillar att arbeta men samtidigt rena helvetet för den som arbetar och betalar skatt åt eländet.
Citera
2016-01-24, 22:53
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Enligt min sambo är A-Kassa en semester period då handläggarna på Arbetsförmedlingen säger åt en när man är nybliven arbetslös att man kan stanna hemma och vila upp sig i 300dagar sedan kan man börja aktivt söka nya arbeten igen i FAS 1 "försäkrings kassan". Då kallar de en på ett möte angående en handlings plan. Alltså efter 300dagar och det blir cirka 1 1/5 år. Min sambo fick sin nya handläggare efter dag 290

De säger att långtid arbetslösa, Fas3are och migranter är de enda de koncentrerar sig på och övriga arbetslösa kan chilla

Bra för den arbetslösa som inte gillar att arbeta men samtidigt rena helvetet för den som arbetar och betalar skatt åt eländet.
Det är väl knappast nån som får jobb bara för att de får träffa en handläggare? Enda personen jag vet som fått jobb av arbetsförmedlingen fick jobb på arbetsförmedlingen. Nu jobbar han med nyanlända analfabeter.
Citera
2016-01-24, 22:58
Avstängd
Citat:

Akassan ! Ja det va längesedan första gången man använde den !

Sista anställningen jag hade och jobbade vitt var 1994
Vem fan vill jobba och betala skatt när man vet vart det mesta hamnar

Sverige är verkligen fantastisk
Citera
2016-01-24, 23:10
Medlem
Citat:

Kan det verkligen stämma ?

Hur är det med aktivitetsrapporten skall den inte in mer ?

Ja herregud om det stämmer skall AF lägga hela sin tid på Invandrare då lär det inte finnas tid för annat minsann ??

Undra hur det blir om det blir regeringskris och h_xan Batra tar över lär det läggas lika mycket på invandrarna då, får de alla resurserna som under Reinfeldt och svenskarna FAS 3 åter skulle inte förvåna ??
Citera
2016-01-24, 23:12
Medlem
Citat:

A-kassan stryps, om du inte skickar in aktivitetsrapport var 14:e dag....
Citera
2016-01-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
A-kassan stryps, om du inte skickar in aktivitetsrapport var 14:e dag....

Ja självklart måste man söka ett par arbeten i månaden och sedan rappotera men många kringår det här genom att fylla i TOMMA JOBB som inte stämmer då de ändå inte gör stick kontroller längre. Det gjordes förr på 00-talet men inte nu längre. De hinner helt enkelt icke pga en halvmilljon arbetslösa och speciellt i de större städerna främst malmö rena Skräck filmen. Storgatan 5 i malmö har 25000 arbets lösa och det går 400 arbetslösa på varje handläggare

Min sambo sökte ett arbete i december och inget i november och 3 jobb i oktober. Finns en ruta uppe i höger hörn att har man inte hittat något så fyller man i där. Det räknas att man har letat men inte hittat något då det knappt finns några jobb i sverige och det vet handläggarna om och de fyller i att rapporten är granskad och OK!
Citera
2016-01-24, 23:27
Medlem
Tack för tips. Jobbar å tycker det är pest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in