2016-01-19, 16:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men prylar ska du inte be om. För att få prylen måste du ha pengar, då måste du be om pengar för att köpa prylen, vad du nu ska ha den till.
Vissa Prylar är heller inget som du nödvändigtvis behöver, om det finns andra alternativ.
Du kan inte be om en bil när du inte har körkort, du kan inte be om en bil, när bussen går var 10 minut utanför ditt hus. etc.

Det står inget om vad man får be om eller inte be om i bibeln. Det är bara efterrationaliseringar för att bortförklara varför vissa bönder inte fungerar.
Citera
2016-01-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ja, det handlar om vara uthållig när man söker Gud, att inte halvhjärtat söka Gud.
Man måste på allvar visa att man vill vara ett Guds barn, att man vill lära känna Jesus. Be om kunskap, råd och tålamod, kärlek och förlåtelse.

Det handlar inte om prylar som vissa har tolkat det.

Så det är alltså bara kunskap, råd, tålamod, kärlek och förlåtelse som gud kan/vill ge?

Att gud förser folk som ber med kunskap är uppenbarligen inte sant, med tanke på hur gemene fundamentalist resonerar (alltså förnekar vetenskapliga faktum).

Och huruvida någon gud förser folk med råd, tålamod, kärlek och förlåtelse vet jag inte hur man ska kunna testa, så det förblir ogrundat nonsens.

Varför svarar inte gud på böner som handlar om att hjälpa sjuka personer? Detta har ju faktiskt testats och mycket riktigt så skiter gud i dessa personer helt och hållet. (eller så finns han inte)
Citera
2016-01-19, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det står inget om vad man får be om eller inte be om i bibeln. Det är bara efterrationaliseringar för att bortförklara varför vissa bönder inte fungerar.

Hela Matteus handlar om Jesus, men det kanske du inte kunde räkna ut själv.
Inte om att be om prylar.
Citera
2016-01-19, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur lång tid ska det vara mellan att bussarna går, för att Gud ska godta en bön om en bil?

ge dig.
Citera
2016-01-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

matt 18:19 Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. 20Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.”

Matt 9: 37och han sade till sina lärjungar: ”Skörden är stor men arbetarna få. 38Be därför skördens herre att han sänder ut arbetare till sin skörd.”

Sen har du glömt Vår Fader dvs Herrens bön.

Är det efterrationaliseringar - upp till bevis
Citera
2016-01-19, 18:27
Medlem
Citat:
ge dig.
Jag kunde inte låta bli, du lade upp bollen.....så jag sköt.
Citera
2016-01-19, 19:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor1113
Okej? Jag gillade Sagan om ringen filmerna. Finns det stöd hos historiker eller arkeologi att karaktärerna som Aragon, Gandalf, Legolas är riktiga personer?
Inte vad jag vet.

Jag tror jag förstår vart du vill komma, utan bevis finns det ingen anledning att tro att de är verkliga.

Resonerar du på samma sätt angående bristen på bevis för talande ormar, promenader på vatten, döda väcks till liv, vatten förvandlas till vin och andra extraordinära påståenden i bibeln?

Citat:
Ursprungligen postat av Emperor1113
Från Bibeln kan tom säkertställa Johannes Döparens existens även om Jesus är mer disputerad.
Det kan också säkerställas att "Hennes Majestät" i boken "I Hennes Majestäts hemliga tjänst" är Drottning Elisabeth II. Det behöver inte betyda att allt som står i boken är sant.
Citera
2016-01-19, 20:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
matt 18:19 Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. 20Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.”

Matt 9: 37och han sade till sina lärjungar: ”Skörden är stor men arbetarna få. 38Be därför skördens herre att han sänder ut arbetare till sin skörd.”

Sen har du glömt Vår Fader dvs Herrens bön.

Är det efterrationaliseringar - upp till bevis

Jaha? Det förtydligar ju ytterligare att det inte finns några restriktioner för vad man får be om.
Eller vad menade du?

Bön om en säker resa garanterar inte att ingen olycka inträffar, bön om god skörd garanterar inte att det inte blir torka, bön om solsken på en bröllopsdag garanterar inte att det inte regnar.

Kan du bevisa motsatsen?
Annars kvarstår det faktum att de inte alls får vad de ber om ...
Citera
2016-01-19, 21:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, det handlar om vara uthållig när man söker Gud, att inte halvhjärtat söka Gud.
Man måste på allvar visa att man vill vara ett Guds barn, att man vill lära känna Jesus. Be om kunskap, råd och tålamod, kärlek och förlåtelse.

Det handlar inte om prylar som vissa har tolkat det.

Aaah, så man skall "be" om rätta saker och på rätt sätt. Annars fungerar cirkelargumentationen inte?
Citera
2016-01-19, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vetenskapare måste ju kunna bevisa sina upptäckter/uppfinningar. Inte skriva otydliga texter om vad dom kommit på.

Naturligtvis måste de skaffa bevis. Det hör ju till deras jobb. Jag vill föra fram, att vi alla kan vara sanningssökare, att också andra än t.ex. bara pojkarna i Cern kommer att arbeta med i utvecklingen till mänskligheten kännedom om sanningen. Räkna med konstnärer, författare, musiker mm. mm.
Citera
2016-01-19, 21:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stambaalf
Naturligtvis måste de skaffa bevis. Det hör ju till deras jobb. Jag vill föra fram, att vi alla kan vara sanningssökare, att också andra än t.ex. bara pojkarna i Cern kommer att arbeta med i utvecklingen till mänskligheten kännedom om sanningen. Räkna med konstnärer, författare, musiker mm. mm.

OK, och låt oss höra din åsikt om det epistemiska "sannings"-underlag.
Citera
2016-01-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så nu är du tillbaka på ruta étt: Subjektivitet och semantisk akrobatik.

Och av den anledning är specifikation och precision ett måste för att kunne skapa ett gemensamt kommunikationsunderlag ... bl.a. om VAD det egentligen är vi talar om.

Så vilken (typ av) "sanning" är det ... enligt dig ... bibeln presenterar?

Bibelns sanningar kan vi söka på samma sätt, som då vi söker sanningar i Harry Martinssons eller Jan Fridegårds böcker. Vi blir nog tvungna att välja endast en grej till att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in