2016-01-19, 10:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor1113
Okej? Jag gillade Sagan om ringen filmerna. Finns det stöd hos historiker eller arkeologi att karaktärerna som Aragon, Gandalf, Legolas är riktiga personer?

Från Bibeln kan tom säkertställa Johannes Döparens existens även om Jesus är mer disputerad.

Kan du bestämma dig?

På vilket sätt ger en viss historisk autenticitet möjligen belägg för övernaturliga postulat ... eller gör det inte.

Du velar.
Citera
2016-01-19, 10:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst säger bibeln si eller så, men nu är predikande i form av bibelviftande inte ämnet; ämnet är bibelns sanning, som inte automatisk demonstreras av bibelviftande. Så förklara vänligen hur ditt bibelviftande gör bibeln sann.

Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Matt 7 1917 års översättning.
7Bedjen, och eder skall varda givet; söken, och I skolen finna; klappen, och för eder skall varda upplåtet. 8Ty var och en som beder, han får; och den som söker, han finner; och för den som klappar skall varda upplåtet.

Bibel 2000
7Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. 8Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.

Ytterligare bibelviftande är ett icke-svar på min fråga.
Citera
2016-01-19, 12:38
Medlem
Bogomils avatar
Från perspektivet av den moderna akademiska vetenskap och filosofi ses det tydligt att olika pådyvlande teister redan har presenterat ett stort antal argumentationsfel (som dom dock själv från sina egna bubbla-perspektiver anser ha legitimitet).

Så vi är alltså där jag indikerade med följande:

Citat:
Av erfarenhet vet jag, att det kanske kan bli nödvändigt att börja med att dra in epistemologi som det första steg ... vilket jag också är villig till att delta i.

Nödvändigheten av epistemologi som steg étt.

Några bud?
Citera
2016-01-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej. Du har tydligen svårt att tolka skriftlig text.
Jag har ingalunda förklarat hela Matteusevangeliet som ogiltigt. Var fick du det ifrån? Jag påpekade bara att historien om barnamorden i det evangeliet med till visshet gränsande sannolikhet är påhittad, vilket i och för sig stärks ytterligare av det enkla faktum att det bara nämns där och inte i något av de andra evangelierna (eller någon annastans över huvud taget).

Historien om Herodes barnamördande blåstes upp till att även inkludera att Herodes skulle vilja mörda nyfödda barn, som dessutom inte ens var hans egna söner. Herodes var rädd för att några av hans egna vuxna barn skulle få för sig att mörda honom och ta över kronan. Det kan knappast gälla ett nyfött barn som helt saknar släktband till Herodes. Hade Herodes blivit så galen så skulle det DEFINITIVT ha inkluderats som en ytterligare kunskap om Herodes i och med att den betydligt mindre signifikanta händelsen om tre mord på vuxna barn ju registrerats (vilket för övrigt inte inträffade samtidigt, utan med några års mellanrum). Han mördade heller inte alla sina söner, han hade ytterligare 6 söner.

Kejsar Augustus var ju tydligt medveten om det när han sade: "Säkrare att vara Herodes den stores gris än son". Han sade ju inte "Säkrare att vara Herodes den stores gris än ett gossebarn". (Och grisar åt man ju inte i Israel på den tiden.)

Att det finns bortglömda massakrer som skett under andra världskriget är helt naturligt. Då förekom det ju så ohyggligt mycket våld och förfärligheter samtidigt på så många olika platser och under så lång tid att det inte gick att registrera allt. Det som Herodes gjorde skedde däremot i fredstid och överskuggades inte då av andra större händelser. Om han hade låtit döda en stor mängd nyfödda av rädsla för att de skulle avsätta honom i framtiden så hade det helt naturligt registrerats och satts i relation till hans mord på sina egna söner. Någon sådan sammanlänkning finns däremot inte ens i bibeln.

Ett klart minuspoäng till författaren av Matteusevangeliet.

Det var det jag menade som du inte verkade förstå att du förklarar Matteusevangeliet som ogiltigt som vittnesmål av händelsen.

Händelsen är ju trots allt nämnt i Matteusevangeliet och författaren anses idag vara okänd. Tom historiken Josefus ska tom ha litat på sina uppgifter som kom från andra.

Det verkar som att Herodes inte mördade sina egna släktingar som du själv skriver endast om: År 29 f Kr lät han exempelvis mörda sin hustru Mariamne och alla hennes släktingar med undantag för de två söner de hade tillsammans, Aristobulus och Alexander. År 7 f Kr dödade han emellertid även dem sedan hans son Antipater anklagat dem för att vara ute efter att mörda sin far. På sin dödsbädd gav han order om att döda också Antipater eftersom han misstänkte att denne planerat att förgifta honom.

Där på dödsbädden gav han för övrigt ytterligare ett exempel på sin brutalitet. Några unga religionsstuderande försökte ta bort en gyllene romersk örn från det nyrenoverade templet, därför att de ansåg det strida mot Lagen. Herodes nöjde sig inte med att bara straffa dem utan dessutom avrättade han deras lärare och lät gripa de främsta ledarna i alla städer i Judeen. Hans allra sista befallning innan han dog var att de skulle stängas in i hippodromen i Jeriko och dödas, så att folket lärde sig att inte trotsa honom. Tack vare ett ingripande från hans syster verkställdes denna barbariska befallning aldrig.

Källa: http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/histhero.htm

Du motsäger dig själv. Du skriver själv om hotet han kände från sina söner om att förlora sin krona till dem. Skulle inte då ryktet om en påstådd judisk kung som skulle födas i Judeen skulle skapa den oro hos honom att han skulle offra en massa barn bara för att komma åt detta speciella gyllene barn?

Vad har släktband för betydelse som du lägger en sådan vikt vid när det var allmänt känt hur galen Herodes var? Som en lydkung åt Augustus hade sina befogenheter och Augustus själv skulle inte bryr sig om Herodes utförde en sån här gärning då Augustus själv upprättade sin tron via det romerska inbördeskriget och där han dödade flera människor som han uppfattade vara farliga som Cicero exempelvis.

Historiken Josefus är född mer än 40 år efter då denna gärning skulle ha ägt rum så på vilket sätt han är samtid med händelsen? Om han nu började skriva allting cirka 80 år efter evangeliernas påstådda händelser? Finns det någon annan historiker du känner till som dokumenterade Herodes liv?

Josefus historia om denna tid täcker hillel den berömda hans period men trots det nämner inte Josefus hillel.

En Josefus expert får gärna fylla i luckan här.

Får utelämna tillsvidare om varför händelsen med barnamorden inte nämns hos Lukas.
.
Citera
2016-01-19, 12:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det var det jag menade som du inte verkade förstå att du förklarar Matteusevangeliet som ogiltigt som vittnesmål av händelsen.

Händelsen är ju trots allt nämnt i Matteusevangeliet och författaren anses idag vara okänd. Tom historiken Josefus ska tom ha litat på sina uppgifter som kom från andra.

Det verkar som att Herodes inte mördade sina egna släktingar som du själv skriver endast om: År 29 f Kr lät han exempelvis mörda sin hustru Mariamne och alla hennes släktingar med undantag för de två söner de hade tillsammans, Aristobulus och Alexander. År 7 f Kr dödade han emellertid även dem sedan hans son Antipater anklagat dem för att vara ute efter att mörda sin far. På sin dödsbädd gav han order om att döda också Antipater eftersom han misstänkte att denne planerat att förgifta honom.

Där på dödsbädden gav han för övrigt ytterligare ett exempel på sin brutalitet. Några unga religionsstuderande försökte ta bort en gyllene romersk örn från det nyrenoverade templet, därför att de ansåg det strida mot Lagen. Herodes nöjde sig inte med att bara straffa dem utan dessutom avrättade han deras lärare och lät gripa de främsta ledarna i alla städer i Judeen. Hans allra sista befallning innan han dog var att de skulle stängas in i hippodromen i Jeriko och dödas, så att folket lärde sig att inte trotsa honom. Tack vare ett ingripande från hans syster verkställdes denna barbariska befallning aldrig.

Du motsäger dig själv. Du skriver själv om hotet han kände från sina söner om att förlora sin krona till dem. Skulle inte då ryktet om en påstådd judisk kung som skulle födas i Judeen skulle skapa den oro hos honom att han skulle offra en massa barn bara för att komma åt detta speciella gyllene barn?

Vad har släktband för betydelse som du lägger en sådan vikt vid när det var allmänt känt hur galen Herodes var? Som en lydkung åt Augustus hade sina befogenheter och Augustus själv skulle inte bryr sig om Herodes utförde en sån här gärning då Augustus själv upprättade sin tron via det romerska inbördeskriget och där han dödade flera människor som han uppfattade vara farliga som Cicero exempelvis.

Historiken Josefus är född mer än 40 år efter då denna gärning skulle ha ägt rum så på vilket sätt han är samtid med händelsen? Om han nu började skriva allting cirka 80 år efter evangeliernas påstådda händelser? Finns det någon annan historiker du känner till som dokumenterade Herodes liv?

Josefus historia om denna tid täcker hillel den berömda hans period men trots det nämner inte Josefus hillel.

Får utelämna tillsvidare om varför händelsen med barnamorden inte nämns hos Lukas.
.

Och frågan kvarstår: Vilken (typ av) "sanning" i bibeln är det som är ämnet?

Försöker du medvetet att omfokusera eller är du inkapabell till att relatera till det essentiella ... eller?
Citera
2016-01-19, 13:05
Medlem
Citat:
Kan du bestämma dig?

På vilket sätt ger en viss historisk autenticitet möjligen belägg för övernaturliga postulat ... eller gör det inte.

Du velar.

Men det är just det. Sagan om ringen är påhittad litterärt verk. På samma fack som Bibelns övernaturliga händelser idag placeras in. Så det herr ateist gör medvetet är debatten ska vändas i ombytta roller mot mig så jag verkar dum eller idiotisk på något sätt.

Jag har inte sagt något om belägg för det övernaturliga. Det nämndes om karaktärer i Bibeln och de har kunnat bevisas vara verkliga personer. Sen var det en i debatten som tog åt sig illa vid detta faktum kan man tycka att så var fallet.
Citera
2016-01-19, 13:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men det är just det. Sagan om ringen är påhittad litterärt verk. På samma fack som Bibelns övernaturliga händelser idag placeras in.

Överens.

Citat:
Så det herr ateist gör medvetet är debatten ska vändas i ombytta roller mot mig så jag verkar dum eller idiotisk på något sätt.

Jag har inte sagt något om belägg för det övernaturliga. Det nämndes om karaktärer i Bibeln och de har kunnat bevisas vara verkliga personer. Sen var det en i debatten som tog åt sig illa vid detta faktum kan man tycka att så var fallet.

Så din position ÄR, att bibelns sporadiska samstämmande med akademisk historie är trådens centralämne?

Inte bibelns teo-metafysiska postulat?
Citera
2016-01-19, 14:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Bibel 2000
7Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. 8Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.

Perfekt exempel på något i bibeln som kan falsifieras.
Det finns åtskilliga exempel på att "Be så skall ni få" inte fungerar, utom i de undantagsfall då det som någon ber om ändå skulle ha inträffat (vilket de troende tar som bekräftelse, trots att majoriteten av det som de ber om INTE inträffar => selektiv perception).

Folk ber om att bli friska från cancer, folk ber om att få ett bättre arbete, barn ber om att få en hund eller en cykel. Det finns oändliga exempel som troende bortförklarar med att "man ska inte be Gud om sådant".

När jag skulle konfirmeras så gjorde jag ett allvarligt menat försök. Jag sökte och sökte och sökte, jag bad och bad och bad. Jag läste hela bibeln från ena änden till den andra och läste NT flera gånger. Jag bultade och bultade, men inte blev något enda som jag bad om, inte hittade jag det jag sökte och ingen dörr öppnades (utom dörren till prästgården där konfirmationslektionerna hölls).

Troende bortförklarar säkert det med att det var mig det var fel på. Jag sökte inte tillräckligt eller bad om fel saker (selektiv perception).
Citera
2016-01-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Troende bortförklarar säkert det med att det var mig det var fel på. Jag sökte inte tillräckligt eller bad om fel saker (selektiv perception).

Men prylar ska du inte be om. För att få prylen måste du ha pengar, då måste du be om pengar för att köpa prylen, vad du nu ska ha den till.
Vissa Prylar är heller inget som du nödvändigtvis behöver, om det finns andra alternativ.
Du kan inte be om en bil när du inte har körkort, du kan inte be om en bil, när bussen går var 10 minut utanför ditt hus. etc.
Citera
2016-01-19, 15:45
Medlem
Citat:
Matt 7 1917 års översättning.
7Bedjen, och eder skall varda givet; söken, och I skolen finna; klappen, och för eder skall varda upplåtet. 8Ty var och en som beder, han får; och den som söker, han finner; och för den som klappar skall varda upplåtet.

Bibel 2000

Ja, det handlar om vara uthållig när man söker Gud, att inte halvhjärtat söka Gud.
Man måste på allvar visa att man vill vara ett Guds barn, att man vill lära känna Jesus. Be om kunskap, råd och tålamod, kärlek och förlåtelse.

Det handlar inte om prylar som vissa har tolkat det.
Citera
2016-01-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men prylar ska du inte be om. För att få prylen måste du ha pengar, då måste du be om pengar för att köpa prylen, vad du nu ska ha den till.
Vissa Prylar är heller inget som du nödvändigtvis behöver, om det finns andra alternativ.
Du kan inte be om en bil när du inte har körkort, du kan inte be om en bil, när bussen går var 10 minut utanför ditt hus. etc.
Hur lång tid ska det vara mellan att bussarna går, för att Gud ska godta en bön om en bil?
Citera
2016-01-19, 16:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:

.

Du har en selektiv perception. Du inriktar dig på det som råkar stämma och bortser från det som saknas eller inte stämmer.

Jag tycker det är enastående att du inte kan se hur konstigt det är att inget alls över huvud taget nämns av att Herodes skulle ha beordrat mord på oskyldiga barn, när det ju tydligt anges flera andra betydligt mindre överträdelser mot betydligt färre personer. Då skulle ju ett så stort brott som att döda ett stort antal oskyldiga nyfödda framstått som det absolut värsta som Herodes skulle ha beordrat. Men inte ett knyst om det.

Och att jag genom att påstå att historien om barnamorden och flykten till Egypten är påhittad skulle påstå att hela Matteusevangeliet är ogiltigt är bara struntprat. Bara det faktum att man kan hitta ett fel i en text gör inte hela texten värdelös, det hoppas jag att du kan förstå (och jag har heller aldrig påstått det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in