2016-01-19, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Så kan man inte diskutera, nu är det en frukt.

Som så många andra gånger i religionsforumet, så är det svårt att veta om ett inlägg är på skoj eller på allvar. Men om du nu verkligen menar allvar med det här tramset:
poängen är givetvis att påpekandet av att det inte är ett äpple, utan enbart "en frukt", är ett fullkomligt irrelevant sidospår som inte berör sakfrågan, s.k "red herring".
Citera
2016-01-19, 10:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att symbolskapande och symboltolkning är båda extremt subjektivt OCH öppen för semantisk akrobatik.

Citat:
Ursprungligen postat av stambaalf
Men hävdas detta betyder det ju att också den goda litteraturen, diktningen och poesin nedvärderas och inte endast den dåliga.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, om den påstår sig ha "absolut sanning", så blir det ju så.

Citat:
Ursprungligen postat av stambaalf
Det litterera verket skall inte tvinga fram att detta är sant utan läsaren skall få förnimmelsen av sanning, vilket säkert också kan missbrukas.

Så nu är du tillbaka på ruta étt: Subjektivitet och semantisk akrobatik.

Citat:
Vi söker sanningen på många sätt.

Och av den anledning är specifikation och precision ett måste för att kunne skapa ett gemensamt kommunikationsunderlag ... bl.a. om VAD det egentligen är vi talar om.

Så vilken (typ av) "sanning" är det ... enligt dig ... bibeln presenterar?
Citera
2016-01-19, 10:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Detta gäller alla, små som stora, JHWH Gud ger alla en uppståndelse som han ser är goda i sitt hjärta, men de som håna Honom öppet förblir döda.

Psalm 139:16
"Dina ögon till och med såg embryot av mig, och i din bok var alla dess delar uppskrivna, med avseende på de dagar då de formades och det ännu inte fanns en enda av dem."

Visst säger bibeln si eller så, men nu är predikande i form av bibelviftande inte ämnet; ämnet är bibelns sanning, som inte automatisk demonstreras av bibelviftande. Så förklara vänligen hur ditt bibelviftande gör bibeln sann.
Citera
2016-01-19, 10:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Sann och sann. Bibeln "är" och du får avgöra själv vad du tycker om detta.

Ja, så ser det ut i narcissistens navelskådande metafysik, där endast det subjektiva räknas.

Varemot "sanning" överlag förknippas med objektivitet.
Citera
2016-01-19, 10:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Sen kan man ifrågasätta ordet sanning, för vad är sanning ?

Precis. Och vad är konceptet "sanning" för dig?

För mig är det en ... med STOR sannolikhet ... objektiv (men inte "absolut") beskrivning av den falsifierbara verkligheten.
Citera
2016-01-19, 10:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varken du eller jag kommer att kunna påstå att den är sann eller inte sann.

Åtminstone inte i din sudda-ut retorik, som är helt subjektiv och utan gemensama referenser.
Citera
2016-01-19, 10:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu är frågan är Bibeln sann eller inte och inte om texten Jesus går på vattens sanningshalt
Är det logiskt sant ? Nej inte mig veterligen.
Flyta på rygg däremot går. Sant !

Falsk analogi.

Citat:
Då kanske det är en metafor då? Ja antagligen.

Och enligt vilken sorterings-kriterier skiljas metaforer från icke-metaforer.

Citat:
Eller också kunde Jesus det.

Bevisbörda, Sister Chatterbox, bevisbörda.

Citat:
Men Bibeln om den är sann eller inte sann. Det kan varken du eller jag bevisa.
Varken teister eller ateister.
Det enda som är sant är att Bibeln finns med dess lagar,rättesnören,metaforer osv.
Om dessa saker är sant vet vi inte.

Naturligvis kan man inte "veta" sånt i DIN sudda-ut retorik.
Citera
2016-01-19, 10:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja jag vet. Har vi kommit framåt? Eller trampar vi på samma ställe. Det vill säga kvar i själva frågan.
Einsteins sa det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa ett problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.. kloka ord.
Förbannat kloka.

Nu har du börjar svamla om det irrelevante. VILL du eller vill du inte delta i ett fast underlag i form av en gemensam kommunikationsplatform ... istället för att presentera substanslös retorik?
Citera
2016-01-19, 10:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja så är det. En harkrank kan gå på vattnet och har med ytspänningen att göra.
Jag kan flyta på rygg men inte gå på vattnet.

Falska analogier.
Citera
2016-01-19, 10:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Det finns en röd tråd i Bibeln och dess budskap är också tydlig.

Det finns också en tydlig röd tråd i Harry Potter. Och sen?

Citat:
Att i övrigt diskutera "om Bibeln är sann" med ateister, är enbart slöseri med tid och energi.

...

Om jag säger "Gud talar till människan genom heliga skriften" (Bibeln), så kommer ateister att skratta åt mig.

Naturligvis ... det är ju bara ett postulat utan belägg.

Citat:
Dem är tyvärr andligt blinda och enbart Gud kan uppenbara sanningen för dem, sanningen som finns hos Gud och den sanningen är "en". Jesus är sanningen, den bibliska evangeliets lära är den enda rätta.

Cirkelargument.
Citera
2016-01-19, 10:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor1113
Men skillnaden är att vi vet personer som nämns i Bibeln har funnits i verkligheten sådana som Herodes den store, Herodes Antipas, Pontius Pilatus, Romerska Kejsaren Augustus, Romersk guvenör/ledare Quirinius.

Sagan om ringens karaktärer vet man är fiktiva.

Bibeln måste betraktas som vilken antik skrift som helst även om man inte skulle köpa det övernaturliga som finns nedtecknat i den.

Så ... enligt dig ... vilken "sanning" i bibeln är det som är den som diskuteras eller bör diskuteras?
Citera
2016-01-19, 10:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor1113
Bibeln måste betraktas som vilken antik skrift som helst även om man inte skulle köpa det övernaturliga som finns nedtecknat i den.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bra sagt.

Är det ... för dig ... "bra sagt" att bibeln är som vilken antik skrift som helst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in