Citat:
Ursprungligen postat av
RadikalFail
Redan 2013 kunde man ju åka till Tjernobyl:
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/naturen-har-tagit-revansch-i-tjernobyl/
Och det jobbade redan då 3000 för att avveckla reaktorbyggnaderna. Så jag är inte förvånad.
Jag vet inte vad du förväntade dig, men det är snart 30 år sedan detta hände och strålningen borde helt logiskt ha gått ner.
Jag skulle just till att födas så jag vet inte hur många som dog, men jag kan tippa på att det är fler som har fått skador till följd av strålningen än som dog direkt på platsen.
30 år har gått ja, det brukar sägas att det är obeboligt i tusentals år.
Dem som dött har gjort det av strålningen efter räddningsarbetet, ungefär 4.000 personer beräknas ha fått cancer, av dessa har 27 avlidit.
Samtidigt för miljoner av kolkraftverken varje år.
Citat:
Ursprungligen postat av
8xxSeries
Intressant, Nej det visste jag inte. Finns det källor på det här?
Detta var vad vi fick berättat, men gör en googling annars.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrChow
Nu har ju visserligen områdena människor befinner sig på sanerats ganska hårt under åren. Går du ett par hundra meter ut i Röda skogen och plockar ihop lite svamp du kokar ihop med lite vatten du hittar i en tjärn och förtär så tror jag inte att du kommer att må så bra om tio år..
Det finns fortfarande områden och rum som är livsfarliga att beträda i reaktor-byggnaden. Det finns en anledning till att sarkofagen byggdes från början och att de nu håller på att slutföra ett kompletterande skydd för att täcka upp brister i den första sarkofagen.
.. och att ryssarna körde vidare de andra reaktorerna i ett gäng år är inte direkt någon hemlighet.
Fascinerande område dock! Finns många bra dokumentärer om ämnet.
Jag vet att det finns farliga områden, men den uppfattningen jag hade innan var att enorma arealer var dödsdömda i 100.000 år.