2016-01-05, 21:58
Medlem
Dn högsta radioaktivitet som uppmätts på jorden är från ett rum i källaren på stadens sjukhus (en hög md brwndmännens kläder)
Citera
2016-01-05, 21:59
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade ämne.
/Mod.
Citera
2016-01-05, 22:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av v6junior
För ett tag sedan besökte jag Chernobyl kärnkraftverk.

Allt jag hört sedan barnsben visade sig vara falskt, radioaktiviteten på parkeringsplatsen utanför kärnkraftverket var mellan 3-4 usv/h.

Faktum är att det var mycket folk där, inte bara turister utan även stora mängder byggarbetare som bygger ett nytt skal.

Min tro innan besöket var att hundratusentals hade dött och att det var livsfarligt att besöka området.
I verkligheten var den högsta radioaktiviteten vi kunde hitta 10 usv/hr, vilket är lägre en många storstäder i Sydamerika. Antalet döda ligger på runt 30, varav de flesta var hjältar från räddningspersonalen och militären.

Anledningen till att jag placerar tråden i PI är att jag vill diskutera hur alla konspirationsteorier som media och vänsterpolitiker sprider om Chernobyl påverkar kärnkraftspolitiken.

Visste du att Chernobyls övriga reaktorer fortsatte köras ända in på 90-talet? Man stängde inte ens ner kraftverket.
Hur många trodde du dog i Chernobyl katastrofen?
Visste du att folk lever och arbetar i zonen?
Visste du att många städer har mycket högre naturlig bakgrundstrålning en Chernobyl?

Hur tror du propagandan kring Chernobyl har påverkat ditt synsätt och den allmänna opinionen kring kärnkraft?

Ehhh, det är 30 år sedan, och dödsfallen räknas till cirka 1 miljon över världen till följd av olyckan. Enbart i Sverige har 350 dött till följd av sköldkörtelcancer, härstammande från olyckan. Läs på innan du sprider falsk information.
Citera
2016-01-05, 22:03
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Dn högsta radioaktivitet som uppmätts på jorden är från ett rum i källaren på stadens sjukhus (en hög md brwndmännens kläder)

Tror du har blivit lurad där, såvida inte vi ignorerar de tester som görs på radioaktivitetsmätare i allmänhet.
Citera
2016-01-05, 22:08
Medlem
Citat:

Anledningen till att jag placerar tråden i PI är att jag vill diskutera hur alla konspirationsteorier som media och vänsterpolitiker sprider om Chernobyl påverkar kärnkraftspolitiken.

Visste du att Chernobyls övriga reaktorer fortsatte köras ända in på 90-talet? Man stängde inte ens ner kraftverket.
Visste du att många städer har mycket högre naturlig bakgrundstrålning en Chernobyl?

Hur tror du propagandan kring Chernobyl har påverkat ditt synsätt och den allmänna opinionen kring kärnkraft?

Vet inte vilken typ av info/ propaganda och konspirationsteorier du hört, men det är framförallt dödsfallen, föroreningarna och genetiska skador till följd av olyckan som det fokuserats på. Inte bara i och i närheten av Tjernobyl.
Men visst, motståndare till kärnkraft tar gärna upp detta som varnande exempel och överdrifter sker säkert men kan inte påstå att jag erfarit att varken media eller "vänsterpolitiker" konspirerat runt detta.

Hur mycket radioaktiva föroreningar finns i vattnet och marken runt Tjernobyl?
Citera
2016-01-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Redan 2013 kunde man ju åka till Tjernobyl: http://www.expressen.se/nyheter/dokument/naturen-har-tagit-revansch-i-tjernobyl/
Och det jobbade redan då 3000 för att avveckla reaktorbyggnaderna. Så jag är inte förvånad.

Jag vet inte vad du förväntade dig, men det är snart 30 år sedan detta hände och strålningen borde helt logiskt ha gått ner.

Jag skulle just till att födas så jag vet inte hur många som dog, men jag kan tippa på att det är fler som har fått skador till följd av strålningen än som dog direkt på platsen.

30 år har gått ja, det brukar sägas att det är obeboligt i tusentals år.

Dem som dött har gjort det av strålningen efter räddningsarbetet, ungefär 4.000 personer beräknas ha fått cancer, av dessa har 27 avlidit.

Samtidigt för miljoner av kolkraftverken varje år.

Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Intressant, Nej det visste jag inte. Finns det källor på det här?

Detta var vad vi fick berättat, men gör en googling annars.

Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Nu har ju visserligen områdena människor befinner sig på sanerats ganska hårt under åren. Går du ett par hundra meter ut i Röda skogen och plockar ihop lite svamp du kokar ihop med lite vatten du hittar i en tjärn och förtär så tror jag inte att du kommer att må så bra om tio år..

Det finns fortfarande områden och rum som är livsfarliga att beträda i reaktor-byggnaden. Det finns en anledning till att sarkofagen byggdes från början och att de nu håller på att slutföra ett kompletterande skydd för att täcka upp brister i den första sarkofagen.

.. och att ryssarna körde vidare de andra reaktorerna i ett gäng år är inte direkt någon hemlighet.

Fascinerande område dock! Finns många bra dokumentärer om ämnet.

Jag vet att det finns farliga områden, men den uppfattningen jag hade innan var att enorma arealer var dödsdömda i 100.000 år.
Citera
2016-01-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsechair
Vet inte vilken typ av info/ propaganda och konspirationsteorier du hört, men det är framförallt dödsfallen, föroreningarna och genetiska skador till följd av olyckan som det fokuserats på. Inte bara i och i närheten av Tjernobyl.
Men visst, motståndare till kärnkraft tar gärna upp detta som varnande exempel och överdrifter sker säkert men kan inte påstå att jag erfarit att varken media eller "vänsterpolitiker" konspirerat runt detta.

Hur mycket radioaktiva föroreningar finns i vattnet och marken runt Tjernobyl?

Fast hur stora är dessa genitiska skador och sjukdomar? De siffror jag hittat är 4.000 personer som fått cancer varav 27 dött de flesta av dessa var räddningsarbetare.

Jämför med de tiotals, snart hundratals miljoner som dött i förtid av kolkraft och dieselpartiklar.

http://www.benlovejoy.com/journeys/chernobyl/exclusion/web-chernobyl-prypiat-025.jpg
Chernobyl, reaktorn syns i bakgrunden. 4,5 usv/h

https://i.ytimg.com/vi/RvgAx1yIKjg/hqdefault.jpg
Guarapari, Brasilien 34 usv/h
Citera
2016-01-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ehhh, det är 30 år sedan, och dödsfallen räknas till cirka 1 miljon över världen till följd av olyckan. Enbart i Sverige har 350 dött till följd av sköldkörtelcancer, härstammande från olyckan. Läs på innan du sprider falsk information.

mm, det var precis detta jag trodde också innan jag läste på. Helt sanslöst att det inte finns någon balans i rapporteringen.
Citera
2016-01-05, 22:50
Medlem
Citat:
Fast hur stora är dessa genitiska skador och sjukdomar? De siffror jag hittat är 4.000 personer som fått cancer varav 27 dött de flesta av dessa var räddningsarbetare.

Jämför med de tiotals, snart hundratals miljoner som dött i förtid av kolkraft och dieselpartiklar.

http://www.benlovejoy.com/journeys/chernobyl/exclusion/web-chernobyl-prypiat-025.jpg
Chernobyl, reaktorn syns i bakgrunden. 4,5 usv/h

https://i.ytimg.com/vi/RvgAx1yIKjg/hqdefault.jpg
Guarapari, Brasilien 34 usv/h

Skulle dock inte påstå att vare sig politiker eller media konspirerat i sin rapportering angående detta. Det uppges att det är svårt att se huruvida cancerfallen i Sverige är orsakade av radioaktiva föroreningar eller ej.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tjernobyl-ofarligt-for-vilda-djur/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10808508.ab

http://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/25-ar-sedan-tjernobylolyckan-konsekvenserna-for-sverige

En motion från 1990 anger 31 som direkt avlidna p.g.a olyckan och inofficiella källor uppger ca 250.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Tjernobylolyckans-konsekvenser_GE02U206/?text=true

Framförallt vatten och mark blev och är fortfarande förorenat, inte bara människor har blivit påverkade utan även djur, växter och svamp vilket vad jag erfarit varit det största fokuset i Sverige.
Var inte länge sedan jag såg en dokumentär angående djurlivet runt Tjernobyl, mycket intressant.

Kolkraft är som du påpekar ett mycket större otyg, både brytningen och bruket av kolet tas ofta upp i energidebatter.
Citera
2016-01-06, 01:33
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Och du får gärna länka källor till dina påståenden!
Citera
2016-01-06, 07:32
Medlem
Citat:
För ett tag sedan besökte jag Chernobyl kärnkraftverk.

Allt jag hört sedan barnsben visade sig vara falskt, radioaktiviteten på parkeringsplatsen utanför kärnkraftverket var mellan 3-4 usv/h.

Faktum är att det var mycket folk där, inte bara turister utan även stora mängder byggarbetare som bygger ett nytt skal.

Min tro innan besöket var att hundratusentals hade dött och att det var livsfarligt att besöka området.
I verkligheten var den högsta radioaktiviteten vi kunde hitta 10 usv/hr, vilket är lägre en många storstäder i Sydamerika. Antalet döda ligger på runt 30, varav de flesta var hjältar från räddningspersonalen och militären.

Den här kanalen ger dig lite mer objektiv fakta än vad du för här:
https://www.youtube.com/watch?v=iQrLpqgxSBw

En mer välkänd youtuber som har varit där fler gånger än vad du någonsin kommer att vara.
Du för en väldigt konstig trådstart då man s aha respekt för den strålningsnivå som faktiskt finns på vissa ställen i trakten.
Citera
2016-01-19, 05:37
Medlem
Drullknulls avatar
I en artikel i DN säger en professor vid KTH, inledningen:

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Slutförvaringen. Svenska kärnkraftsproducenter betalar för hanteringen av avfallet genom en avgift. Men systemet går med underskott och skattebetalarna riskerar att få betala slutnotan. Regeringen måste stå emot industrins krav och inte subventionera kärnkraften genom att ta ut för låga avgifter

Källa

Jaha, då är vi där igen, kärnkraften kan inte stå för sina kostnader, ändå kvider industrin och Björklund flosklar på i bästa betonganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in