2016-01-15, 16:58
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Gör inte alla så? Poängsatte alltid mig själv och lämnade bara in om jag var minst 2 p ovanför AB-gräns enligt egen bedömning. Bara i slutet av utbildningen som jag var yolo as fuck och inte pallade hålla på. Slutade dock med att jag bara blankade kanske 2 ggr tror jag -- båda gångerna mycket bra och väl avvägt beslut skulle det visa sig.

Haha det kanske bara är jag som inte brukar blanka som inte vet hur ni riktiga blankare gör Men för mig personligen så är vissa av de tentor jag lämnat in som jag har trott har gått riktigt ä, riktigt dåligt som har varit mina poängmässigt bästa. Och vice versa. Antingen är väl GU-tentorna svårbedömda eller så är jag bara kassa på att bedöma min egen insats. Hur som helst, kul att höra att dina blankningar gick bra!
Citera
2016-01-15, 17:16
Medlem
Vet att dessa frågor har ställts längre bak i tråden men jag undrar hur stor skillnad är det på en lagbok ifrån 2014 och 2016 och är det många som använder äldre upplagor ?

Jag ser att t.ex 2016 års lagbok kostar 2000 att inhandla medans 2015 kostar 700. Problemet som jag ser är ju att lagbok från 2015 kommer bli kasserad till nästa år och således värdelös. om jag då köper 2016 så kommer den förmodligen ha ett mindre värde än 700 när jag ska sälja vidare den. Min kalkyl leder till att det är klokare att bara köpa förra årets lagbok och låta den kasseras varje år ?

Hur ser det ut för övriga böcker, jag ser att dom som rekommenderas är t.ex från 2014 medans tidigare upplaga kan vara ifrån 2011. Är det värt att riskera med 2011 versionen eller är det klokare att köpa in den nya och sen försöka kränga vidare den vid rätt tillfälle ?

ännu en fråga vad är skillnad mellan blå,grön och svart ?

Min slutsats är att det är klokt att köpa förra årets lagbok men nya böcker eller begagnade fast med rätt rekommenderat år.
Senast redigerad av kongas12 2016-01-15 kl. 17:19.
Citera
2016-01-15, 17:50
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongas12
Vet att dessa frågor har ställts längre bak i tråden men jag undrar hur stor skillnad är det på en lagbok ifrån 2014 och 2016 och är det många som använder äldre upplagor ?

Jag ser att t.ex 2016 års lagbok kostar 2000 att inhandla medans 2015 kostar 700. Problemet som jag ser är ju att lagbok från 2015 kommer bli kasserad till nästa år och således värdelös. om jag då köper 2016 så kommer den förmodligen ha ett mindre värde än 700 när jag ska sälja vidare den. Min kalkyl leder till att det är klokare att bara köpa förra årets lagbok och låta den kasseras varje år ?

Hur ser det ut för övriga böcker, jag ser att dom som rekommenderas är t.ex från 2014 medans tidigare upplaga kan vara ifrån 2011. Är det värt att riskera med 2011 versionen eller är det klokare att köpa in den nya och sen försöka kränga vidare den vid rätt tillfälle ?

ännu en fråga vad är skillnad mellan blå,grön och svart ?

Min slutsats är att det är klokt att köpa förra årets lagbok men nya böcker eller begagnade fast med rätt rekommenderat år.

Vad var fel med de åttahundra svaren tidigare i tråden?

Jag går SU och har köpt lagbok en gång, 2012. Den behövdes första kursen och jag hade klarat mig bra med 2011. Nästa gång den behövdes var T5, hösten 2014. Då lånade jag en väns. Sista gången var idag, på en specialkurstenta i kommersiell avtalsrätt. Jag lånade en från 2013 och öppnade den en gång för ett lagrum från 1990-talet.

Blå eller svart spelar ingen roll. Grön är anpassad efter UU/LU som jag förstått det. Den lär alltså räcka där.

I övrigt har jag för varje kurs köpt en författningssamling. Dessa behöver du ändå alltid köpa, eftersom de innehåller för kursen relevanta författningar som inte alltid finns i lagboken.

Frågan om kurslitteratur besvaras 13 inlägg ovanför ditt.
Citera
2016-01-15, 17:56
Medlem
Absolut jag såg nu att frågan var snarlik men eftersom att det inte finns någon sammanfattning på denna stora tråd har jag ingen större lust att gå tillbaka och leta efter svar

Nu har jag ingen kunskap utav själva programmet eller hur tentorna är utformade, men måste man inte svara med att hänföra till vissa lagar på själva tentamen och då slå upp varje lag på en tenta ?

Eller finns även dom efterfrågade lagarna i kurslitteraturen ?
Citera
2016-01-15, 18:01
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Absolut jag såg nu att frågan var snarlik men eftersom att det inte finns någon sammanfattning på denna stora tråd

Är du säker? http://i63.tinypic.com/riz1xt.png

Citat:
har jag ingen större lust att gå tillbaka och leta efter svar

Nu har jag ingen kunskap utav själva programmet eller hur tentorna är utformade, men måste man inte svara med att hänföra till vissa lagar på själva tentamen och då slå upp varje lag på en tenta ?

Jo, oftast så. Men de flesta kurser har en särskild författningssamling, uppdaterad, som innehåller de relevanta lagarna plus sådana som inte finns i lagboken. De kurser på SU som inte har en sådan är de jag nämnde.

För att svara kort: du är antagligen safe med en gammal upplaga av lagboken. Eller så är du inte det, failar tentan på grund av detta, och får aldrig ett jobb.
Senast redigerad av Sobofied 2016-01-15 kl. 18:10.
Citera
2016-01-16, 00:19
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Absolut jag såg nu att frågan var snarlik men eftersom att det inte finns någon sammanfattning på denna stora tråd har jag ingen större lust att gå tillbaka och leta efter svar
Det inlägget som postades före ditt första inlägg var skrivet av mig. I min signatur finns en länk till Sobofieds guide till juristprogrammet. Det är en sammanfattning av den här tråden.

Dessutom skriver du i din fråga om lagbok och kurslitteratur men inte vilket universitet det gäller. Då är det svårt att få bra svar.

Jag går på GU och där börjar alla på HT. Jag köpte lagbok 2012 när jag började och sedan inför T5, HT 2014. Det fungerade bra även om jag fått skriva ut vissa lagar som ändrats under tiden. Vi har bara fått lagtextkompendium på en delkurs på T3 och sedan använde vi Rabe på skatterätten på T6. Och inträtten på T6 hade en egen bok med lagtext.

Angående böcker finns det ett par alternativ:
- använda inte böcker
- låna böckerna på bibliotek
- köp begagnat och sälj inte
- köp begagnat och sälj
- köp nytt och sälj inte
- köp nytt och sälj
- något mer alternativ kanske

Det är fullständigt omöjligt att svara på vad som är bäst för dig. Jag tror att jag vet minst en person på alternativ 3-6. Det verkar fungera bra. De andra alternativen kan säkert också fungera. Det handlar om egna prioriteringar, helt enkelt.

Edit: I början hade ALLA blå lagbok. Nu finns det några gröna och någon enstaka svart.
Senast redigerad av theoverachiever 2016-01-16 kl. 00:46.
Citera
2016-01-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Fråga till er som vill jobba på byrå, är det pengarna som lockar eller varför vill ni jobba på byrå?
Förutsätter att du med byrå, menar affärsjuridisk sådan? Pengar lockar säkert många. Tvivlar dock på att personer som främst drivs av att tjäna pengar pluggar juridik. Inte särskilt vist om lön per insatt enhet arbetsinsats är målet.

Möjligheten att få jobba med komplexa problem tillsammans med andra begåvade & ambitiösa människor ser jag som en stor motivation. Det finns inte så många alternativ för den som är intresserad av exv avtalsrätt eller bolagsrätt och inte vill doktorera.
Citera
2016-01-16, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackianan
Förutsätter att du med byrå, menar affärsjuridisk sådan? Pengar lockar säkert många. Tvivlar dock på att personer som främst drivs av att tjäna pengar pluggar juridik. Inte särskilt vist om lön per insatt enhet arbetsinsats är målet.

Möjligheten att få jobba med komplexa problem tillsammans med andra begåvade & ambitiösa människor ser jag som en stor motivation. Det finns inte så många alternativ för den som är intresserad av exv avtalsrätt eller bolagsrätt och inte vill doktorera.

Först och främst krävs det att du är en motbjudande person.

Helt seriös.
Citera
2016-01-17, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckhartTolle
Först och främst krävs det att du är en motbjudande person.

Helt seriös.

Ja, men det är bara de senaste 3 åren som storbyråerna börjat införa sådana rekryteringskrav.
Citera
2016-01-17, 17:01
Medlem
Imorgon börjar introdagarna på SU så jag tänkte höra om det finns några åsikter om vad som är värt att gå på och vad som kan skippas. Det som står på schemat är: Introduktion, föredrag med Milad Hoammadi (f.d juriststudent och Årets talare: genombrott 2014), paneldebatt, Juridiska föreningen (föreläsning?), välkomstmottagning med Juridiska föreningen samt Studenthälsa och studieteknik. Sen är det också ett intro seminarium per grupp.

Det som jag planerat att gå på hittills är väl Introduktionen, seminaret och välkomstmottagningen. Kanske föreläsningen om studenthälsa och studieteknik också. Lär jag missa något intressant? Är inte särskilt intresserad av att leka lekar eller liknande.
Citera
2016-01-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Haha det kanske bara är jag som inte brukar blanka som inte vet hur ni riktiga blankare gör Men för mig personligen så är vissa av de tentor jag lämnat in som jag har trott har gått riktigt ä, riktigt dåligt som har varit mina poängmässigt bästa. Och vice versa. Antingen är väl GU-tentorna svårbedömda eller så är jag bara kassa på att bedöma min egen insats. Hur som helst, kul att höra att dina blankningar gick bra!

Äh, självklart är det så - man kan inte bedöma sig själv bra, så att man höll på så är ju bara dumt egentligen. Men så höll jag och alla min studiekamrater på ändå
Citera
2016-01-17, 20:03
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Fråga till er som vill jobba på byrå, är det pengarna som lockar eller varför vill ni jobba på byrå?

Jag var en av dessa, och visst var det delvis lönen eller löneutvecklingen som lockade, men också att det var en bra merit oavsett vad jag tänkte göra sedan. Det är ju trots allt så att de allra flesta inte stannar på byrån utan går vidare till annat, och då är den tiden bra att ha haft.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjackianan

Fast då har man väl knappast kommit rätt om man hamnat på en affärsjuridisk byrå. Nu kan det ju ha ändrats sedan jag var där (men det är jag rätt övertygad om att det inte har gjort), men med tanke på hur mycket mallbaserad masshantering det är fråga om skulle jag inte vilja påstå att det handlar om lösande av speciellt komplexa problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in