Citat:
Ursprungligen postat av
Legal-Eagle
Som sagt: du får själv avgöra om mitt studiesätt beror på att jag är trögtänkt eller ambitiös. I varje fall jag hoppas på det senare, men det första kan inte uteslutas...
Jag läser i Lund. Omfånget på litteraturen varierar nog inte så mycket mellan lärosätena.
Självklart läser jag inte för att memorera utan för att förstå rättsområdets struktur.
Men hur kan man behöva läsa någonting, i sin helhet (du sa böckerna), upp till 5 gånger för att förstå? Alltså det är en sak att förstå någonting och sedan glömma bort det (typiskt för mig), en annan att förstå och memorera och en annan att inte förstå och memorera (vilket jag tycker kännetecknar idioter).
Försöker inte alls låta tuff eller något. Som sagt har inte jag betygen för att backa upp mina påståenden eller studieteknik. Därför är det naturligt att den som egentligen ifrågasätts och av vem är mig själv.
Jag läser, vad jag antar är i normaltakt, om ca 20 s i timmen (ja jag läser Kalle Anka betydligt snabbare), men med det sagt klarar jag inte av att sitta i typ 4-6 h i sträck och läsa (detta är min stora svaghet).
Någon annan här nämnde att ett B ska tolkas som om att man inte har förstått kursen. Tycker och hoppas att det är lite väl hårt uttryckt? Jag har 2st B och är tidigt i min utbildning, så sannolikt lär jag få fler, men ett av mina B var 1 p ifrån BA och ett annat B kuggade jag först två gånger, varav första gången fick jag 13 p, andra gången 10 p och tredje gången 15 p (B). Visst kunde jag inte prioritera parallellt med andra kurser att tentaplugga inför den omtentan, men det pekar väl ändå på hur jävla AO rätt frågor också är.
Dessutom, vet jag, att mina tentasvar INTE är bra. Det är PÅ TOK för lite tid på tentorna, jag begriper det inte alls och skriver fult, destruktivt och nästan i martyr över den knappa tiden och att man skriver för hand. Man får ta med litteraturen för att det ska skildra hur juristerna arbetar, jag skulle bli förvånad om jurister inte även arbetar med en dator eller med betydligt mer tid?