2015-08-16, 19:48
Medlem
Alter-egons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdfso88
Jag har blivit antagen till juristprogrammet på SU till hösten och är väldigt kluven just nu.
Jag har ett bra jobb idag och tjänar strax över 30k i månaden, vill dock inte jobba med det hela livet.
Min fråga lyder: Tror ni det funkar att jobba kvar och strunta i alla seminarier och föreläsningar (förutom dom som är obl) men plugga kvällstid samt helger för att sedan skriva tentorna?

Tacksam för input

Mvh

Jag gjorde så i perioder. Men vill du göra det och ha bra betyg så blir det väldigt krävande. Jag har både jobbat heltid och deltid medan jag studerade. Vill du bara hanka dig fram så går det lätt som en plätt, men vill du sätta många AB:n så blir det inte mycket fritid att räkna med.
Citera
2015-08-16, 22:54
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdfso88
Jag har blivit antagen till juristprogrammet på SU till hösten och är väldigt kluven just nu.
Jag har ett bra jobb idag och tjänar strax över 30k i månaden, vill dock inte jobba med det hela livet.
Min fråga lyder: Tror ni det funkar att jobba kvar och strunta i alla seminarier och föreläsningar (förutom dom som är obl) men plugga kvällstid samt helger för att sedan skriva tentorna?
Tacksam för input

Mvh

Seriöst? Nej. Du kommer sannolikt inte klara av att få bra betyg om du ska sitta på ett heltidsjobb och missa all undervisning. Får du kassa betyg kan du lika gärna jobba kvar på ditt nuvarande jobb, du lär inte få bättre. Och, som sagt innan, det är perioder när det är intensivt med obligatorier.

Men prova, klarar du att få högsta betyg medan du jobbar på annat håll samtidigt är väl det jättebra.
Citera
2015-08-17, 00:24
Medlem
SunWukongs avatar
Hur intensiv är T5 i Lund förresten?

Jag kollade nyss upp schemat och litteraturlistan och fick spontant intrycket av att det är mer kurslitteratur och schemalagd undervisning än vi haft sedan T2. Samtidigt har jag inte hört några skräckhistorier (jmf med T2 och skatterätten), så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
Citera
2015-08-17, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Hur intensiv är T5 i Lund förresten?

Jag kollade nyss upp schemat och litteraturlistan och fick spontant intrycket av att det är mer kurslitteratur och schemalagd undervisning än vi haft sedan T2. Samtidigt har jag inte hört några skräckhistorier (jmf med T2 och skatterätten), så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Äntligen en identifierad lundare, sweet. Eftersom Lu vart illa representerat här i tråden undrar jag om inte du orkar dra en snabbis hur du tyckte första året va? Undrar även vilken lagbok som premieras på Lu? Hade vart grymt om du hade tid över å ge oss blivande lu'are en inblick 😃
Citera
2015-08-17, 01:51
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Äntligen en identifierad lundare, sweet. Eftersom Lu vart illa representerat här i tråden undrar jag om inte du orkar dra en snabbis hur du tyckte första året va? Undrar även vilken lagbok som premieras på Lu? Hade vart grymt om du hade tid över å ge oss blivande lu'are en inblick 😃
Hah. Det är chill.

En lagbok är i grund och botten bara en samling författningar rakt upp och ner. Förutom typsnitt och ordning inskränker sig skillnaderna lagböcker emellan till vilka lagar förläggarna valt att ta med. Det värsta som kan hända är alltså att du behöver skriva ut en extra lag till tentan jämfört med kursare med en annan lagbok.

Varken föreläsare eller kursare kommer bry sig om du har den blå eller svarta så gå helt enkelt bara efter pris, anteckningsutrymme och vilken du tycker det är lättast att orientera dig i.

Har du några mer specifika frågor om de första två terminerna? Det är ju liksom ett år av heltidsstudier så svårt att veta riktigt vad jag ska nämna om du inte snävar in lite vad du letar efter.
Senast redigerad av SunWukong 2015-08-17 kl. 01:58.
Citera
2015-08-17, 11:31
Medlem
Tack för snabbt svar där, mest intressant för mig är om det är mycket obligatoriskt och även om det är många egna/grupp presentationer överlag i Lund? Å standardfrågan, på vilken nation hittar man mest juridikstuderande? Lutar mycket starkt åt att välja Gbg nation pga deras ledord och mitt geografiska ursprung.. Tack för hjälpen som sagt
Senast redigerad av malmi 2015-08-17 kl. 12:01.
Citera
2015-08-17, 17:47
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Tack för snabbt svar där, mest intressant för mig är om det är mycket obligatoriskt och även om det är många egna/grupp presentationer överlag i Lund? Å standardfrågan, på vilken nation hittar man mest juridikstuderande? Lutar mycket starkt åt att välja Gbg nation pga deras ledord och mitt geografiska ursprung.. Tack för hjälpen som sagt

Jag upplevde det som att första terminen innehöll ganska få obligatoriska moment och var ganska slapp. Andra terminen håller däremot ett högt tempo och har många obligatoriska grupparbeten och grupppresentationer.

Första terminen är den enda gruppuppgiften ett väldigt informellt rättegångsspel ni kommer ha andra veckan in på utbildningen. Där ska ni företräda en fiktiv part i en tvist genom att skriva käromål/svaromål och slutligen företräda parten i huvudförhandling inför en av era lärare som sedan säger att alla är godkända.

Det är verkligen en jätteliten uppgift med obefintliga krav som mest finns för att ni ska kunna supa hela nollningen utan att halka efter på kursen.

Andra terminen kommer ni ha två tämligen seriösa rättegångsspel som slukar mycket tid då ni kommer behöva utreda gällande rätt, skriva ambitiösa käromål/svaromål och förbereda er inför långa huvudförhandlingar framför lärare. Utöver rättegångsspelen är det även ett femtontal seminarier som oftast består i att ni i grupp presenterar ett visst rättsfall för övriga grupper.

När det gäller nationsval har jag också förstått det som att Göteborgs och Malmö är i särklass mest poppis bland juriststudenter. Men jag är inte så värst intresserad av dem så har rätt dålig koll.
Senast redigerad av SunWukong 2015-08-17 kl. 18:03.
Citera
2015-08-17, 18:01
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Aj, då får det bli extra bagage. Tacksam för ditt snabba svar

Han driver med dig, självfallet ska du inte komma som en tomte med sportkläder men lämna rotarykostymen hemma vet ja det är som om du går på dejt för snyggt klädd. Tjejen kommer bara tro du kompenserar för något annat. Likaså kommer klasskamraterna tro att du kompenserar kunskap med överdriven klädsel. Snygg skjorta och hyfsade byxor och du kommer se perfekt ut såvida du inte är ful i dig själv men det vet ju jag intet om
Citera
2015-08-18, 13:06
Medlem
Finns det nån anledning att skaffa SU:S campuskort om man redan är medlem i juridiska föreningen ?
Och när/vart får vi t1:are veta vilka böcker vi måste köpa ?
vilken lagbok är det som gäller på SU, 2015/2016, färg etc.
Senast redigerad av HusBlatten 2015-08-18 kl. 13:09.
Citera
2015-08-18, 13:14
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusBlatten
Finns det nån anledning att skaffa SU:S campuskort om man redan är medlem i juridiska föreningen ?
Och när/vart får vi t1:are veta vilka böcker vi måste köpa ?
vilken lagbok är det som gäller på SU, 2015/2016, färg etc.

Jag tror man får lite billigare kaffe med campuskortet men jag vet inte. Jag har 20 jävla studentkort känns det som.

Litteraturlistan finns på jikens kurshemsida.

De lär rekommendera senaste upplagan av blåa. Den svarta går lika bra.
Citera
2015-08-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag tror man får lite billigare kaffe med campuskortet men jag vet inte. Jag har 20 jävla studentkort känns det som.

Litteraturlistan finns på jikens kurshemsida.

De lär rekommendera senaste upplagan av blåa. Den svarta går lika bra.

Tack, håller på läsa din uppdaterade guide nu.
Bör man skaffa lagboken redan nu och resterande litteratur ?

Vill tacka dig igen Sobofied, du har varit till stor hjälp för många här på forumet och bidragit otroligt mycket för oss nya studenter.

Är denna okej ?

http://www.adlibris.com/se/bok/sveriges-rikes-lag-2015-klotband-sveriges-rikes-lag-gillad-och-antagen-pa-riksdagen-ar-1734-stadfast -av-konungen-den-23-januari-1736-med-tillagg-av-fo-9789139018049

om jag har möjlighet att köpa 2014 version för hälften av priset, bör jag göra det, utav ekonomiska skäl ?
Senast redigerad av HusBlatten 2015-08-18 kl. 13:30.
Citera
2015-08-18, 13:32
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusBlatten
Tack, håller på läsa din uppdaterade guide nu.
Bör man skaffa lagboken redan nu och resterande litteratur ?

Vill tacka dig igen Sobofied, du har varit till stor hjälp för många här på forumet och bidragit otroligt mycket för oss nya studenter.

Är denna okej ?

http://www.adlibris.com/se/bok/sveriges-rikes-lag-2015-klotband-sveriges-rikes-lag-gillad-och-antagen-pa-riksdagen-ar-1734-stadfast -av-konungen-den-23-januari-1736-med-tillagg-av-fo-9789139018049

Köp på bokhandeln vid kursstart istället. JF-medlemmar får en bokcheck som ska vara 600 kr numera. Dessutom lottas tio lagböcker ut dag 1 eller 2 (så var det iallafall tidigare).

Jag tycker du kan köpa den äldre, men det är individuellt.

Ed: se till att inte anteckna utöver under/överstrykningar i lagboken.
Senast redigerad av Sobofied 2015-08-18 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in