Citat:
Ursprungligen postat av
theoverachiever
Detta tyckte jag var ett väldigt intressant inlägg. Jag har alltid funderat lite på de som blankar, hur de kan veta om det är värt att blanka eller inte. Men du räknar alltså helt kyligt ut det. Jag menar inte att kritisera ditt val på något sätt men jag har själv väldigt svårt att veta hur många poäng jag har fått på en tenta. Och då har jag haft ändå några års erfarenhet.
Diskussionen om huruvida det är bra eller dåligt och blanka har redan diskuterats i tråden men det var väldigt intressant att så tydligt få veta hur en "blankare" tänkte. Tack!
Gör inte alla så?

Poängsatte alltid mig själv och lämnade bara in om jag var minst 2 p ovanför AB-gräns enligt egen bedömning. Bara i slutet av utbildningen som jag var yolo as fuck och inte pallade hålla på. Slutade dock med att jag bara blankade kanske 2 ggr tror jag -- båda gångerna mycket bra och väl avvägt beslut skulle det visa sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bestialisk
Professor Radetzki är ett solklart val. Det är struktur och ordning som gäller. Om du är en sådan som tar dina studier på allvar och kommer väl förberedd till seminarierna kommer du att älska Radetzki. Om du hellre sitter längst bak och undviker frågor finns det bättre alternativ.
Många gillar Mårten Schultz. Schultz är ju lite av en kändis numera. Gillar man lite mer laidback inställning och vänsteråsikter kan Mårten vara perfekt. Han är naturligtvis en mycket kompetent jurist, professor som han är, men jag hade svårt för hans lite lekfulla vänsterstil. Däremot har Schultz en fantastisk medryckande stil och kan liva upp seminarier med anekdoter och skämt. Kan bli lite ofokuserat stundtals.
Ronney Hagelberg har jag själv inte så mycket erfarenhet av men har hört gott om honom från kamrater.
Marie Sandström är duktig.
Om Maria Lamm har något moment kan jag varmt rekommendera henne också. Hennes seminarier är tillsammans med Radetzkis bland de bästa jag deltagit i. Maria Lamm är, trots sin lite auktoritära stil, dessutom väldigt generös vid betygsättning enligt mina erfarenheter.
Dennis Von Materns tillhörde inte favoriterna.
Överlag tyckte jag att Civilrätt A hade bra lärare.
Lite förvirrat inlägg, sitter mitt i tentaplugg. Civilrätt A var en fantastisk kurs på många sätt. Se till att du är i bra fas från början för det finns inte särskilt mycket tid att komma ikapp om du hamnar efter.
Schultz har väl sagt att han inte är vänster i någon pod för något/några år sen (det framgick också att han var införstådd i att han, felaktigt, uppfattades som vänsterlagd)? Har för mig det i alla fall. Hur som helst, han förespråkar ju att man måste "tänka som en sosse" för att förstå ersättningsrätten (skadestånd + sfb) fullt ut, så kanske därifrån han får sina vänstertendenser.