2016-01-14, 01:02
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongen
Kan diskuteras om kurskamraterna verkligen kommer ikapp en. Ju mer man repeterar en sak, desto mer långvarig blir den informationen i ens hjärna. Förbereder jag mig innan kursen och sedan läser samma sak under kursens gång, tillsammans med resten av kursdeltagarna, så har jag bockat av en central faktor för det som är en av de mest väsentliga delarna inom studietekniken, nämligen repetitionen.

En del kommer vara bättre än dig efter en vecka. /hets

Citat:
Hur pass viktiga är betygen om jag vill bli bolagsjurist?

Få bolagsjurister rekryteras utan yrkeslivserfarenhet (om du inte definierar termen ganska brett). De flesta bolagsjurister rekryteras från advokatbyråer. För dessa, räkna med 50-70% AB sammanvägt med övriga meriter, konjukturläge, dina personliga egenskaper osv.
Citera
2016-01-14, 06:51
Medlem
Vad jag har hört krävs cirka 8 timmars plugg om dagen för att ligga i fas.
Man bör alltså se det som ett heltidsjobb...
Självklart är detta individuellt, vissa behöver lägga ner mer tid och andra mindre.

Jag själv är 4de reserv nu EFTER reservuppropet till juristprogrammet på SU.
Hur tror ni mina chanser ser ut? Sker det många avhopp under första veckan ni som pluggar programmet?
Citera
2016-01-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongen
Kan diskuteras om kurskamraterna verkligen kommer ikapp en. Ju mer man repeterar en sak, desto mer långvarig blir den informationen i ens hjärna. Förbereder jag mig innan kursen och sedan läser samma sak under kursens gång, tillsammans med resten av kursdeltagarna, så har jag bockat av en central faktor för det som är en av de mest väsentliga delarna inom studietekniken, nämligen repetitionen.

Hur pass viktiga är betygen om jag vill bli bolagsjurist?

De kommer att komma i fatt, tro mig.
Citera
2016-01-14, 10:20
Medlem
@Sobofied Efter att ha tenterat förvaltningsmonstret igår är det dags för gruppval till Rättsinformatiken, tips på bra seminarielärare? Dina tips på lärare har hittills alltid varit mitt i prick haha. Btw, jag upplevde för första gången på juristprogrammet att jag var extremt pressad av den korta tiden på tentan igår, 40 minuter per fråga med typ tre-fyra delfrågor i varje fråga. Det var hemskt! Tyckte att jag såg några stackare med tårar i ögonen som inte hann svara på sista frågan, men lämnade ändå in.
Citera
2016-01-14, 10:43
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
@Sobofied Efter att ha tenterat förvaltningsmonstret igår är det dags för gruppval till Rättsinformatiken, tips på bra seminarielärare? Dina tips på lärare har hittills alltid varit mitt i prick haha. Btw, jag upplevde för första gången på juristprogrammet att jag var extremt pressad av den korta tiden på tentan igår, 40 minuter per fråga med typ tre-fyra delfrågor i varje fråga. Det var hemskt! Tyckte att jag såg några stackare med tårar i ögonen som inte hann svara på sista frågan, men lämnade ändå in.

Grattis! Nu är det bara att sova sig genom RINFen och sedan be till gud om bra basgruppskamrater på rättsläran.

Skrev lite om lärarval här: (FB) Juristprogrammet . Jag tror verkligen inte det är någon större skillnad här, men lutar åt Edenroth.
Citera
2016-01-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Grattis! Nu är det bara att sova sig genom RINFen och sedan be till gud om bra basgruppskamrater på rättsläran.

Skrev lite om lärarval här: (FB) Juristprogrammet . Jag tror verkligen inte det är någon större skillnad här, men lutar åt Edenroth.

Toppen, låter bra! Betyder "sova sig genom" även att det är ett lätt AB på gång?
Citera
2016-01-14, 16:09
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Toppen, låter bra! Betyder "sova sig genom" även att det är ett lätt AB på gång?

Nä. Jag menar att den är skittråkig.

Det kan vara en annorlunda kurs för dig. Även om jag ibland gnäller på att vara först på nya studieordningen är oftast inte skillnaderna så stora gentemot gamla studieordningen; straffrätt är straffrätt oavsett om den är 15 eller 18 hp. Just rinfen (det andra tydliga exemplet är CC) är dock helt ny; låg tidigare på T2 och var då radikalt annorlunda. Terminen efter provsprängningen kan vara mycket ändrad efter vår feedback.
Citera
2016-01-14, 18:09
Medlem
MagnusHedmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ja och nej. Ja för att studierna blir trevligare om man kommer överens med läraren; men exakt vad den enskilde har för personlighet och hur denna klickar med lärarens är svårt för en utomstående att avgöra.

Nej, för att "mycket högre" är överdrivet. Det är möjligt att gå ut programmet med raka AB utan att vara på någon undervisning alls (men jag skulle inte rekommendera det). En del lärare kan vara hårdare med betygssättning på uppgifter, och lärare kanske trycker olika hårt på något som senare visar sig vara grundläggande på tentan. Sådana frågor - dvs, vem som skriver tentan eller vem som är "snällast" i bedömning av inlämningsuppgifter - är ofta saker folk tar i beaktande när de väljer grupp.

Men det ska inte överdrivas. Det finns sällan anledning att skylla på läraren för ditt betyg. Materialet finns ju där. Vad gäller att välja lärare efter vem som skriver tentan tror jag man vid en statistisk analys inte skulle komma fram till särskilt stor skillnad i betyg beroende på vem man haft.

Det är också svårt att kvantifiera. Säg att vi har lärare A som vi på något magiskt sätt vet snittar 5 av 6p medan lärare B snittar 4 av 6 på PM-betyg. Lärare B har tider som passar dig och i hennes grupp går flera av dina vänner som pluggar bra med. Who would you choose?

Sådana resonemang blir i slutändan om inte larviga så, well, inte avgörande för vem du bör välja. Jag tror det bästa är att välja efter tider som passar ihop med ditt övriga liv. Samtidigt finns det självklart lärare som är mer uppskattade än andra, och att ha glädje i sina studier - vilket bra lärare bidrar till - kan ju ha effekt på ditt allmänna välmående och dina betyg.

För JIK:en lär inte mycket av tankarna ovan vara relevanta i vilket fall. PM-uppgiften är omöjlig att misslyckas med och ingen av lärarna lär glömma att fokusera på för tentan relevanta områden (tentan är väldigt grundläggande). Välj efter tider eller om du har någon kompis du vill gå med. Utöver det kan jag som sagt rekommendera Ulrika Borg. Visar det sig att juristprogrammet var fel val för dig lär det inte bero på henne.

Inga. Har aldrig hört något negativt heller.

Jag kan tillägga - och det här är naturligtvis oerhört subjektivt - att jag överlag tycker lärarna på SU är bra, och i många fall väldigt bra. Sedan är det en mängd föreläsningar som man kan tycka är irrelevanta för tentan ("lagstiftningsbehov inom..", "rättshistoriskt perspektiv"), eller upprepande ("EU är viktigt. Förordningar har direkt efffekt.."), eller gammaldags (robotkatedergubbe-undervisning med slides bestående av text från läroboken man har som kurslitteratur och han själv har författat).

Edit: När det kommer till PM-poäng, uppsats, tentaexaminator o. dyl. gör jag (och vågar tro att det är konsensus på SU) ett undantag för SStudierektor J*han Sch*lin. Denne bör undvikas av betygsskäl.

Vem är det som betygsätter mig? Det står att jag kommer ha två olika lärare under kursens gång nämligen. Och hur viktigt är det att vara aktiv under seminarierna för att få bra betyg?
Citera
2016-01-14, 18:39
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusHedman
Vem är det som betygsätter mig? Det står att jag kommer ha två olika lärare under kursens gång nämligen.

Då delar de säkert upp klassen mellan sig. Eller inte. Du får nog veta snart.

24/28 av poängen sätts av tentaexaminator. Vem det är vet jag inte, och hen vet inte vem du är.

Citat:
Och hur viktigt är det att vara aktiv under seminarierna för att få bra betyg?

På JIK:en, inte alls med undantag för caset. Läs denna. http://www.jurinst.su.se/polopoly_fs/1.251788.1452516725!/menu/standard/file/Undervisningsplan%20JIK%20jan%202016.pdf
Citera
2016-01-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Detta tyckte jag var ett väldigt intressant inlägg. Jag har alltid funderat lite på de som blankar, hur de kan veta om det är värt att blanka eller inte. Men du räknar alltså helt kyligt ut det. Jag menar inte att kritisera ditt val på något sätt men jag har själv väldigt svårt att veta hur många poäng jag har fått på en tenta. Och då har jag haft ändå några års erfarenhet.

Diskussionen om huruvida det är bra eller dåligt och blanka har redan diskuterats i tråden men det var väldigt intressant att så tydligt få veta hur en "blankare" tänkte. Tack!

Gör inte alla så? Poängsatte alltid mig själv och lämnade bara in om jag var minst 2 p ovanför AB-gräns enligt egen bedömning. Bara i slutet av utbildningen som jag var yolo as fuck och inte pallade hålla på. Slutade dock med att jag bara blankade kanske 2 ggr tror jag -- båda gångerna mycket bra och väl avvägt beslut skulle det visa sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bestialisk
Professor Radetzki är ett solklart val. Det är struktur och ordning som gäller. Om du är en sådan som tar dina studier på allvar och kommer väl förberedd till seminarierna kommer du att älska Radetzki. Om du hellre sitter längst bak och undviker frågor finns det bättre alternativ.

Många gillar Mårten Schultz. Schultz är ju lite av en kändis numera. Gillar man lite mer laidback inställning och vänsteråsikter kan Mårten vara perfekt. Han är naturligtvis en mycket kompetent jurist, professor som han är, men jag hade svårt för hans lite lekfulla vänsterstil. Däremot har Schultz en fantastisk medryckande stil och kan liva upp seminarier med anekdoter och skämt. Kan bli lite ofokuserat stundtals.

Ronney Hagelberg har jag själv inte så mycket erfarenhet av men har hört gott om honom från kamrater.

Marie Sandström är duktig.

Om Maria Lamm har något moment kan jag varmt rekommendera henne också. Hennes seminarier är tillsammans med Radetzkis bland de bästa jag deltagit i. Maria Lamm är, trots sin lite auktoritära stil, dessutom väldigt generös vid betygsättning enligt mina erfarenheter.

Dennis Von Materns tillhörde inte favoriterna.

Överlag tyckte jag att Civilrätt A hade bra lärare.

Lite förvirrat inlägg, sitter mitt i tentaplugg. Civilrätt A var en fantastisk kurs på många sätt. Se till att du är i bra fas från början för det finns inte särskilt mycket tid att komma ikapp om du hamnar efter.

Schultz har väl sagt att han inte är vänster i någon pod för något/några år sen (det framgick också att han var införstådd i att han, felaktigt, uppfattades som vänsterlagd)? Har för mig det i alla fall. Hur som helst, han förespråkar ju att man måste "tänka som en sosse" för att förstå ersättningsrätten (skadestånd + sfb) fullt ut, så kanske därifrån han får sina vänstertendenser.
Senast redigerad av Lindgren08 2016-01-14 kl. 22:39.
Citera
2016-01-15, 12:26
Medlem
Ping @Extremo

Det skulle vara intressant att höra hur du trivs på byrå, med alltifrån arbetstimmarna och arbetsuppgifterna till lön och arbetsmiljö. Är jobbet över eller under förväntan? Hur såg anställningsförfarandet ut?

Det har skrivits mycket men generellt om livet på drakarna. Få har erfarenheten eller orken att beskriva hur det är mer ingående.

Från mig och alla andra nyfikna jur studs - tack i förväg!
Citera
2016-01-15, 12:37
Medlem
Fråga till er som vill jobba på byrå, är det pengarna som lockar eller varför vill ni jobba på byrå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in