2015-08-07, 08:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Ni kan ju inte se Messias hur gärna ni vill det.

Vilken drift är det som förhindrar er?
Paulus såg förbi det liksom de trasiga lärjungarna.

Det är inte en endast en sanning för er.
Inte jag heller.

Min drift är mitt sökande efter sanningen.

Vilken är din drift som hindrar dig från att se den?
2015-08-07, 10:06
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Nej.
Givetvis menar jag ja.

Ber om ursäkt om jag förvirrar.
Menade bara att lärjungarna först inte fattade vad som slog till.
2015-08-07, 11:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ni kan ju inte se Messias hur gärna ni vill det.

Vilken drift är det som förhindrar er?
Paulus såg förbi det liksom de trasiga lärjungarna.

Det är inte en endast en sanning för er.

Din pop-psykologi (~"drift") är totalt irrelevant.
2015-08-07, 12:04
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej det gör det inte, då talar man om change calendar.
Och i vilket fall är det en jude som uttalar sig så det kan lika gärna handla om kristna.
Enligt judisk tidsräkning är det år 5776 idag så den blir helt skild från kristen dito med.
Du fantiserar bara ihop att det är muslimerna som är despoter.

Ser man historiskt var det väl vår kristna Hitler som kommit riktigt nära eller hur?

Vi kristna följer också Judisk tideräkning. Problemet är bara att år 5776 är troligen fel med några hundra år.
Jesus kom år 4000 och nu är vi nästan vid 6000.

Judarna räknar också bakåt till Adam. Men det är inte helt tydligt vilket årtal man slutar på beroende på räknemetoden eller vilka källor man använder.
2015-08-07, 12:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi kristna följer också Judisk tideräkning. Problemet är bara att år 5776 är troligen fel med några hundra år.
Jesus kom år 4000 och nu är vi nästan vid 6000.

Vem är "vi kristna"?
2015-08-07, 17:31
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vem är "vi kristna"?

Vi som tillhör Jesus, som har gjort honom till vår herre. O tror på Gospeln.
2015-08-07, 17:48
Medlem
cold17s avatar
"For when they shall say, Peace and safety; then sudden destruction cometh upon them, as travail upon a woman with child; and they shall not escape." 1Tess. 5 :3.

På grund av krig och konflikter runt om i världen dessa dagar, många tröttnar och kräver fred och trygghet. Muslimer pratar om fred och trygghet t.o.m. Även judar (inte alla) ser fram emot fred mellan palestinier och vill leva tillsammans i fred. Så vad kommer att hända,? Det talas om enighet oberoende etnicitet och religion (och det säger Obama).
En förenad religion, förenade nationer och en enda valuta är vad man kan se i det närmaste framtiden.. Fast det kommer smygande så man märker nästan inte hur världen förändras och var det hela leder till.
2015-08-07, 17:54
Medlem
cold17s avatar
Citat:

Gjort Honom till Herre eller menar du att ni har tagit emot och accepterat Honom som eran Herre?
2015-08-07, 19:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vem är "vi kristna"?

Citat:

PÅ DITT sätt förmoder jag.
2016-01-12, 20:00
Bannlyst
vad tror ni nu? han sa en generation, från vadå? första tecknet? isåfall runt 1940 var det första tecknet. En generation är det 100 år? 2040? Det tycks ju gå jävligt snabbt nu. Is rör ju sig snabbt och vädret är helt paj, så va tippar ni på för årtionde? Personligen tippar jag på 2040-2050, för år 2050 är allt bränsle slut, och då är också koldioxidhalten i atmosfären på topp så vad tippar ni på?
Senast redigerad av ReageraNu 2016-01-12 kl. 20:05.
2016-01-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReageraNu
vad tror ni nu? han sa en generation, från vadå? första tecknet? isåfall runt 1940 var det första tecknet. En generation är det 100 år? 2040? Det tycks ju gå jävligt snabbt nu. Is rör ju sig snabbt och vädret är helt paj, så va tippar ni på för årtionde? Personligen tippar jag på 2040-2050, för år 2050 är allt bränsle slut, och då är också koldioxidhalten i atmosfären på topp så vad tippar ni på?
Vilket tecken syftar du på (1940)? Och vad ska det tecknet vara början på?
2016-01-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReageraNu
I alla tre evangelier talar Jesus först om tecken på att vi lever i den sista tiden, men säger han: det är ännu inte slutet.

”Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?” Jesus svarade: ”Se upp så att ingen bedrar er. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall bedra många. Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet. Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Matt 24:3-7

Krig, hungersnöd osv är alltså INTE tecken på slutet, det är tecken på att vi lever i den sista tiden. Alla tre evangelier talar om den sista stora nöden som tecken på att slutet är nära kontra tecken på att vi lever i den sista tiden.

Ty det skall bli ett lidande vars like inte har funnits från världens början till denna dag och inte heller kommer att finnas. Och om inte den tiden förkortades skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas. Matt 24:21-22

Riktigt så illa är det väl inte än.

Tecken skall visa sig i solen och månen och stjärnorna, och på jorden skall hedningarna gripas av ångest och rådlöshet vid havets och vågornas dån. Människor skall förgås av skräck i väntan på vad som skall komma över världen, ty himlens makter skall skakas. Då skall man få se Människosonen komma på ett moln med makt och stor härlighet. När allt detta börjar, så räta på er och lyft era huvuden, ty er befrielse närmar sig.” Lukas 21:25-28

Inte heller dessa tecken på återkomsten har vi sett, så det dröjer nog lite till.

Så till frågan vad du menar med första tecknet runt 1940 för som Jesus sa är krig INTE ett tecken på hans återkomst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in