2013-02-20, 09:08
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Det är många barn som farit illa på grund av föräldrars religiösa fantasier. Peter Hallström, låtskrivare, kom nyligen ut med en cd, där han försöker ge tröst till de kyrkoskadade. Han själv har lidit oerhört på grund av detta, långt in i vuxenålder. Sångaren och prästen Ingmar Johànsson har hjälpt honom att se tron från ett mer sunt perspektiv. Personligen revolterade jag tidigt från mina föräldrars föreställningar där jag rent intellektuellt förstod att det inte stämde. Det har tagit tid rent känslomässigt att frigöra sig från detta. Jag läste mig ur ångesten. Ju mer kunskap desto mindre fanatisk tro. Jag gillar inte att etikettera mig men jag tror inte på en teistisk övernaturlig Gud.

Jo jag vet men pappa är ändå pappa.
Det ska vara den klippa man ska kunna stödja sig imot när det stormar rejält.
Då vill man inte "upptäcka" sådana saker i tidig ungdom.
Det måste ha varit skitjobbigt att konfrontera.

Men vi har alla våra sisyfosstenar att putta på genom livet.
Vissa har lite mer tur bara så de har plats för dem i fickan i sin vandring uppför berget.
Andra får ta fram spettet redan från start för att komma någonstans.
2013-02-20, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo jag vet men pappa är ändå pappa.
Det ska vara den klippa man ska kunna stödja sig imot när det stormar rejält.
Då vill man inte "upptäcka" sådana saker i tidig ungdom.
Det måste ha varit skitjobbigt att konfrontera.

Men vi har alla våra sisyfosstenar att putta på genom livet.
Vissa har lite mer tur bara så de har plats för dem i fickan i sin vandring uppför berget.
Andra får ta fram spettet redan från start för att komma någonstans.

Pappa och jag hade en fin kontakt i slutet av hans liv. Jag var ensam med honom när han dog. Det lustiga var att han blev mindre och mindre dogmatisk på slutet. Jag minns att han sa; "nu ska det bli intressant om det man trott på är sant", vilket tyder på tvivel. Trots sin fanatiska tro så upplevde jag kärlek från honom. Han var oftast glad. Jag besökte honom innan eftermiddagsskiftet samma dag han dog och trots hans plågor log han stort och upplevelsen av att trycka hans hand var fantastiskt. Jag kände en ström av kärlek som for igenom hela kroppen. Det var ett slags farväl. Som tur var hann jag hem och fick ynnesten att själv bevittna hans bortgång.
2013-02-20, 09:58
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Helt makalöst att dessa fantasier florerar fortfarande. Men har man lätt för att tro, så kan man få det mesta att stämma överens med ens övertygelse, verkar det som. Författaren till Matteus trodde, 700 år senare, att Jesajas Emmanuelsprofetia hade något att göra med Jesu födelse, vilket inte går att utläsa kontextuellt. Men det är väl en tradition, eller rättare sag en hobby, för en del kristna, att försöka tolka dessa profetior till sin samtid, fast de var menade till deras samtid. Ju mer outgrundliga de är, desto mer fantasifyllda tolkningar.

Olika namns betydelser sätts redan i Gamla Testamentets dagar. Jag heter själv Emanuell och det har alltid betytt, "Gud är med oss". DVS Matteus var inte den enda som trodde eller sa så, JESUS var helt enkel "gud är med oss". Ingenting konstigt med det; I johaness evangeliget läser vi att Logos blir kött o blod, han är med Gud o är Gud själv....Jesus är Gud!
Dessutom profetierades det att han skulle födas i Betlehem o det var precis där Jesus föddes.

Lärjungarna o nya testamentets personer trodde aldrig att de levde i de sista dagarna. Bla sa Jesus att Peter skulle bli gammal o dö, Templet skulle förstöras m.m.
2013-02-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Olika namns betydelser sätts redan i Gamla Testamentets dagar. Jag heter själv Emanuell och det har alltid betytt, "Gud är med oss". DVS Matteus var inte den enda som trodde eller sa så, JESUS var helt enkel "gud är med oss". Ingenting konstigt med det; I johaness evangeliget läser vi att Logos blir kött o blod, han är med Gud o är Gud själv....Jesus är Gud!
Dessutom profetierades det att han skulle födas i Betlehem o det var precis där Jesus föddes.

Lärjungarna o nya testamentets personer trodde aldrig att de levde i de sista dagarna. Bla sa Jesus att Peter skulle bli gammal o dö, Templet skulle förstöras m.m.

Det du inte tycks fatta är att det är textförfattarna som har författat dessa texter om Jesus. Det var inga ögonvittnesskildringar i strikt mening. Det är religiösa trosdokument, inte strikt historiska händelser utan mer berättelser som är till för att övertyga och ge andlig vägkedning. Författarna till texterna trodde på det nära förestående Gudsriket som Jesus sägs predika så intensivt. Däremot kan man se en förskjutning i denna tro ju längre det dröjde.
2013-02-20, 13:54
Bannlyst
Citat:
Det är många barn som farit illa på grund av föräldrars religiösa fantasier. Peter Hallström, låtskrivare, kom nyligen ut med en cd, där han försöker ge tröst till de kyrkoskadade. Han själv har lidit oerhört på grund av detta, långt in i vuxenålder. Sångaren och prästen Ingmar Johànsson har hjälpt honom att se tron från ett mer sunt perspektiv. Personligen revolterade jag tidigt från mina föräldrars föreställningar där jag rent intellektuellt förstod att det inte stämde. Det har tagit tid rent känslomässigt att frigöra sig från detta. Jag läste mig ur ångesten. Ju mer kunskap desto mindre fanatisk tro. Jag gillar inte att etikettera mig men jag tror inte på en teistisk övernaturlig Gud.

Peter Hallström, ingen aning vem detta är, men om han tror att en olycklig barndom är att växa upp med troende föräldrar så är det ett HÅN mot alla människor som VERKLIGEN har en olycklig barndom!

Missbrukande, splittrade föräldrar som utnyttjar barnet i sina egna vendettor mot varandra, psykisk obalans och avsaknad av starkt stöd och intresse hemifrån samt normer och moral i hemmet.

Där har du sånt som verkligen skadar barn. , Lite söndagsskola, predikningar och och familjeandakter är ju ingenting, även om han sedan barnsben kände att han var ateist så går det utmärkt att bara sitta tyst och hänga med. De flesta människor som förlorar sin tro brukar behålla respekten för en bra uppväxt med kristna värderingar.

Men denna tönt skall tydligen hänga ut sina föräldrar i media och smutskasta en förmodligen bättre än medel uppväxt för att PK mesarna på DN och liknande skall tycka synd om honom.
Vilket patetiskt trams.
2013-02-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Peter Hallström, ingen aning vem detta är, men om han tror att en olycklig barndom är att växa upp med troende föräldrar så är det ett HÅN mot alla människor som VERKLIGEN har en olycklig barndom!

Missbrukande, splittrade föräldrar som utnyttjar barnet i sina egna vendettor mot varandra, psykisk obalans och avsaknad av starkt stöd och intresse hemifrån samt normer och moral i hemmet.

Där har du sånt som verkligen skadar barn. , Lite söndagsskola, predikningar och och familjeandakter är ju ingenting, även om han sedan barnsben kände att han var ateist så går det utmärkt att bara sitta tyst och hänga med. De flesta människor som förlorar sin tro brukar behålla respekten för en bra uppväxt med kristna värderingar.

Men denna tönt skall tydligen hänga ut sina föräldrar i media och smutskasta en förmodligen bättre än medel uppväxt för att PK mesarna på DN och liknande skall tycka synd om honom.
Vilket patetiskt trams.

Din text säger mer om dig själv än Peter Hallström.
2013-02-20, 16:39
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Det du inte tycks fatta är att det är textförfattarna som har författat dessa texter om Jesus. Det var inga ögonvittnesskildringar i strikt mening. Det är religiösa trosdokument, inte strikt historiska händelser utan mer berättelser som är till för att övertyga och ge andlig vägkedning. Författarna till texterna trodde på det nära förestående Gudsriket som Jesus sägs predika så intensivt. Däremot kan man se en förskjutning i denna tro ju längre det dröjde.

Det verkar som om du läser lite mycket Richard Dawkins? Ingen sann historiker o speciellt litteratur historiker delar dina uppfattningar. Det är nämligen så att du måste också ha argument o bevis för det du lägger fram och i det här fallet talar vi bara om spekulationer.
Om du ska ge dig i kast med teologiska frågor så bör du läsa bibeln först! Att du hade en religiös pappa ger dig inga fördelar i den frågan.
2013-02-20, 17:01
Bannlyst
Detta är något av ett tema. Folk runt 20 eller så läser en eller ett par böcker av Dawkins och hans efterapare.

Sen är de frälsta och har sett ljuset... "Gud är en illusion!" För det säger den vitsige Dawkins i sin coola bok...

Oj vilka upplysta och radikala rebeller de är, och vilka töntiga grundlurade mesar alla troende måste vara.

"Jag ger mig av till Flashback på stubinen och försöker leta upp någon som tror på Gud, att upplysa om sanningen och briljera med mina nya insikter..."
2013-02-20, 17:15
Medlem
Varangians avatar
Fast enligt uppenbarelseboken inleds det hela med rätt tydliga tecken:

7Den förste blåste i sin basun. Då kom hagel och eld, blandat med blod, och slog ner på jorden, och en tredjedel av jorden brändes av, och en tredjedel av träden brann upp, och allt grönt gräs brann upp.

Upp 8:7

Den dagen nedregnande eld, hagel och blod (?) eldar upp allt grönt gräs på Jorden kan vi börja snacka. Tills dess, ta det lugnt.
2013-02-20, 17:17
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Detta är något av ett tema. Folk runt 20 eller så läser en eller ett par böcker av Dawkins och hans efterapare.

Sen är de frälsta och har sett ljuset... "Gud är en illusion!" För det säger den vitsige Dawkins i sin coola bok...

Oj vilka upplysta och radikala rebeller de är, och vilka töntiga grundlurade mesar alla troende måste vara.

"Jag ger mig av till Flashback på stubinen och försöker leta upp någon som tror på Gud, att upplysa om sanningen och briljera med mina nya insikter..."

Fast det handlar inte om någon sanning, det handlar om att man omöjligen kan veta om någon sådan sanning och därför rent rationellt borde förhålla sig neutral till det man omöjligen kan veta. Håller dock med om att Peter Hallström är patetisk som smutskastar sina föräldrar, för att folk ska tycka synd om honom.
2013-02-20, 17:21
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Det verkar som om du läser lite mycket Richard Dawkins? Ingen sann historiker o speciellt litteratur historiker delar dina uppfattningar. Det är nämligen så att du måste också ha argument o bevis för det du lägger fram och i det här fallet talar vi bara om spekulationer.
Om du ska ge dig i kast med teologiska frågor så bör du läsa bibeln först! Att du hade en religiös pappa ger dig inga fördelar i den frågan.

Nej det är den som påstår något fantastiskt ska ha hänt som har bevisbördan på sig! Men du verkar inte lägga så mycket tid på källkritik, särskilt inte av bibeln! Sen har ju jazzmange rätt i sak det finns inga trovärdiga utombibliska källor till t ex Jesus och faktiskt det mesta som står i bibeln!
2013-02-20, 17:25
Medlem
det man vill hitta i den flummiga bibeln, hittar man.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in