2016-01-06, 19:32
Medlem
Lelianas avatar
Här i hemmet tränar vi båda två hårt med styrketräningen. Vi har redan protein, omega-3 och multivitaminer. Problemet är att vi får bra med träningsvärk. Själv måste jag träna som en idiot att få det men nog kommer det ändå. Vi har båda tränat i över ett år så vi är inte direkt ovana. Vi äter rätt så bra också. Så vad skulle man kunna ta för att hjälpa till med träningsvärken? För det är inte så kul att stanna av 2-6 dagar.
Citera
2016-01-06, 20:13
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Här i hemmet tränar vi båda två hårt med styrketräningen. Vi har redan protein, omega-3 och multivitaminer. Problemet är att vi får bra med träningsvärk. Själv måste jag träna som en idiot att få det men nog kommer det ändå. Vi har båda tränat i över ett år så vi är inte direkt ovana. Vi äter rätt så bra också. Så vad skulle man kunna ta för att hjälpa till med träningsvärken? För det är inte så kul att stanna av 2-6 dagar.
Finns inga kosttillskott som lindrar träningsvärk, åtminstone inte i praktiken. Att du får träningsvärk beror förmodligen på att du tränar muskelgrupperna med en för låg frekvens. Om du får träningsvärk i benen efter varje benpass skulle det förmodligen hjälpa om du tränar ben ytterligare ett pass i veckan, givet att du inte alltid går till failure.
Citera
2016-01-06, 20:16
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Finns inga kosttillskott som lindrar träningsvärk, åtminstone inte i praktiken. Att du får träningsvärk beror förmodligen på att du tränar muskelgrupperna med en för låg frekvens. Om du får träningsvärk i benen efter varje benpass skulle det förmodligen hjälpa om du tränar ben ytterligare ett pass i veckan, givet att du inte alltid går till failure.

Behöver inte "bota" träningsvärk men lindra alt minska hoppas man på. Massering och liniment tar en bara sådär långt. Hade hoppats på att BCAA kanske skulle kunna göra något? Sedan är inte problemet låg frekvens, tvärtom... Har problemet att jag inte får träningsvärk av vanliga träningspass. Men det är en annan femma.
Citera
2016-01-06, 20:26
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Behöver inte "bota" träningsvärk men lindra alt minska hoppas man på. Massering och liniment tar en bara sådär långt. Hade hoppats på att BCAA kanske skulle kunna göra något? Sedan är inte problemet låg frekvens, tvärtom... Har problemet att jag inte får träningsvärk av vanliga träningspass. Men det är en annan femma.
Nej, protein och aminosyror har inte den effekten på träningsvärk. Gudiol skrev en artikel på Tyngre om det för inte allt för länge sedan. BCAA är f. ö. troligen pengar i sjön om du redan får i dig tillräckligt med protein, om du inte kombinerar det med insulin eller andra tillväxthormoner. Men det utgår jag från att du inte gör.
Citera
2016-01-06, 20:52
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Nej, protein och aminosyror har inte den effekten på träningsvärk. Gudiol skrev en artikel på Tyngre om det för inte allt för länge sedan. BCAA är f. ö. troligen pengar i sjön om du redan får i dig tillräckligt med protein, om du inte kombinerar det med insulin eller andra tillväxthormoner. Men det utgår jag från att du inte gör.

Tack för länk och svar!
Citera
2016-01-07, 01:41
Medlem
Mapojks avatar
Tja, har tagit Vitamin D3 2000 IU i två veckor nu och börjar märka att jag får konstiga drömmar varje natt. (dessutom kommer jag ihåg mina drömmar vilket är ovanligt)

Jag brukar ta ett piller vid lunch tiden med en måltid.

Kommer det gå över eller ska jag hoppa över en tablett varannan dag?

Tackar det mjukaste.
Citera
2016-01-08, 00:41
Medlem
söker tips på billigt bra magnesiumtillskott?
Citera
2016-01-08, 06:27
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallyboo
söker tips på billigt bra magnesiumtillskott?
MM Sports egna märke för magnesium är hyfsat prisvärt. Det är dessutom magnesiumcitrat vilket har en OK biotillgänglighet, till skillnad från de som Gymgrossisten säljer.
Citera
2016-01-15, 18:22
Medlem
Gomens avatar
Har lagt en beställning nu på denna produkten. Vad kan jag förvänta mig träningsmässigt samt kroppsmässigt? Står att man ska ta låga dosor de första veckorna för sen öka det sakta men säkert.
Citera
2016-01-19, 16:51
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Hallojsan.

Om jag överdriver och säger att jag bara äter kött och dricker mjölk. Vad skulle ni då rekomendera för kosttillskott?

Edit om jag tränar lättsamt högst 2ggr i veckan.
Citera
2016-01-19, 17:32
Medlem
Zyrtecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Hallojsan.

Om jag överdriver och säger att jag bara äter kött och dricker mjölk. Vad skulle ni då rekomendera för kosttillskott?

Edit om jag tränar lättsamt högst 2ggr i veckan.

Multivitaminer, omgea-3 och liknande kosttillskott. Tränar du högst 2 ggr/vecka så antar jag att du mer tränar för hälsan och för att ev hålla kroppen igång. Då behöver du inte proteinpulver eller liknande.

mvh
Citera
2016-01-19, 19:42
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyrtec
Multivitaminer, omgea-3 och liknande kosttillskott. Tränar du högst 2 ggr/vecka så antar jag att du mer tränar för hälsan och för att ev hålla kroppen igång. Då behöver du inte proteinpulver eller liknande.

mvh

Det är korrekt uppfattat. Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in