2015-12-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Personligen skulle jag satsa på C# och ASP.net, samt komplettera med HTML, CSS och Javascript/jQuery. Du har allt detta i Visual Studio, och kan därmed bygga både frontend och backend.

Även som frontend-utvecklare är det väldigt bra att kunna lite om backend och vice versa. Jag tror inte du behöver bli expert på endera, se istället till att du får en bred kunskap/erfarenhet.
Att du redan kan Java är ett plus, dels hjälper det när du lär dig C#, men du har nu ytterligare programmeringsspråk du kan lägga till på din CV.

Kolla lite på jobbannonser online för att se vad företag söker just nu. Det känns som Microsoft-plattformen är mest eftersökta kunskapen just nu, jag skulle satsa där.

Jag funderar på att börjar läsa systemvetarprogrammet nästa höst. När jag blir klar vill jag inte jobba med just programmering, sitta o knacka bara. Är det helt fel program för mig då? Vill jobba med det sociala inom IT, måste man gå "knackar"-vägen då?
Citera
2015-12-31, 10:42
Medlem
upparinteners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekaffekaffe

Jag funderar på att börjar läsa systemvetarprogrammet nästa höst. När jag blir klar vill jag inte jobba med just programmering, sitta o knacka bara. Är det helt fel program för mig då? Vill jobba med det sociala inom IT, måste man gå "knackar"-vägen då?
Olika kurser från skola till skola, på Uppsala Universitet är systemvetenskap en samhällsvetenskaplig linje (till skillnad från tex datavetenskap). Det innebär att de, förutom programmering, bland annat kan läsa ekonomi och sådana kurser som kan vara bra att ha i bagaget om man vill jobba med något likt det du tänkt dig.

Annars handlar det mycket om vad du får för jobb. Om du får tag på ett jobb där någon del av arbetssysslorna involverar ekonomi/liknande så kommer du ha betydligt lättare att hitta liknande jobb i framtiden m h a sådan erfarenhet på CV:t. Därmed hänger det alltså inte enbart på plugget.

Dock är nog systemvetenskap den linje som stämmer bäst överens med vad du vill läsa.
För mer specifika frågor kring programmet på just ditt uni kan du alltid ringa studievägledaren och fråga!
Citera
2016-01-12, 15:44
Bannlyst
Vilket ämne tycker ni är vettigt att dubbla med data-sys? Jag har snart 90 poäng men lågt intresse att plugga vidare inom detta område.

Tack på förhand
Citera
2016-01-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoddGerhardt
Vilket ämne tycker ni är vettigt att dubbla med data-sys? Jag har snart 90 poäng men lågt intresse att plugga vidare inom detta område.

Tack på förhand
matematik eller statistisk.

Det beror på om du har läst Data eller Sys, med sys hade jag valt mer ekonomi. Med data så skulle jag testa molekylärbiologi och satsa på bioinformatik.
Citera
2016-01-13, 00:51
Bannlyst
Är intresserad av systemvetenskap. Är det mycket matematik? Programmering låter askul och jag är ju språkintresserad....finns det likheter? Men att skapa något själv känns grymt.

Är tjej så tvekar lite att välja systemvetenskap, att man inte ska tas på allvar i branschen t.ex.
Citera
2016-01-16, 08:29
Medlem
Kaviarkommunists avatar
Är det verkligen så stor skillnad mellan de olika lärosätena?

Själv hade jag tänkt söka till Data- och Systemvetenskap på Stockholms Universitet. Någon som har koll på hur kvalitén på utbildningen är där? Finns det bra karriärsmöjligheter?

Tacksam för svar.
Citera
2016-02-24, 01:42
Medlem
Cub3ns avatar
Snart startas Systemvetenskapprogram i Uppsala universitet campus Gotland. Hur tror ni det är att studera där? Väger examen lika tungt som Uppsala universitet?

http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SSY1K&lasar=16/17
Citera
2016-02-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarkommunist
Är det verkligen så stor skillnad mellan de olika lärosätena?

Själv hade jag tänkt söka till Data- och Systemvetenskap på Stockholms Universitet. Någon som har koll på hur kvalitén på utbildningen är där? Finns det bra karriärsmöjligheter?

Tacksam för svar.
Förra året och året innan det hoppade i princip alla av för att dem var missnöjda. Utbildningen verkar bra men verkar helt sakna studentliv och det verkar vara strul på instutitionen. KTH har en de riktigt bra utbildningar om du vill vara i Stockholm. Annars så finns Linköping och UU med bra alternativ på båda skolor.

Citat:
Ursprungligen postat av Cub3n
Snart startas Systemvetenskapprogram i Uppsala universitet campus Gotland. Hur tror ni det är att studera där? Väger examen lika tungt som Uppsala universitet?

Campus Gotland är ett arbetsmarknadsprojekt och det som blev över när Högskolan på Gotland fick läggas ner. Det är nog ingen gigantisk skillnad men man missar så mycket av UU upplevelsen igenom campus Gotland.
Citera
2016-02-27, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cub3n

Dels är ju frågan vad det står på examensbeviset. Uppsala eller Gotland.
Sen så är "rätt" eller "fel" skola inte lika viktigt inom Data som inom t.ex ekonomi där Handels ses som bättre.
De är mer intresserade av vilka kurser du läst men viktigaste av allt: Vad du faktiskt kan.
Du kan ju mer eller mindre få en examen inom systemvetenskap utan att egentligen kunna något inom det området.
Hade en kollega en gång som skröt om hennes magisterexamen i DSV från SU.
Men hon visste inte vad fjärrskrivbord och screen print var för något eller hur man gjorde sånt i windows.
Citera
2016-03-03, 22:15
Medlem
beastlyys avatar
Läser systemvetenskap - Ska vid sidan om rikta in mig mot webbanalys, CRM analys. Fördelen och nackdelen med systemvetenskap är att utbildningen är väldigt bred, och vissa kurser upplever jag som flummiga.
Citera
2016-03-08, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
matematik eller statistisk.

Det beror på om du har läst Data eller Sys, med sys hade jag valt mer ekonomi. Med data så skulle jag testa molekylärbiologi och satsa på bioinformatik.

Läst mer sys.vetenskap, ekonomi är sjukt tråkigt så det kommer jag knappast välja. Har 5 veckor på mig att fundera så det är lugnt än så länge.
Citera
2016-03-28, 11:41
Medlem
upparinteners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Nästan, Polacksbacken ett par hundra meter därifrån. Det är en gammal kaserngård och en helt enormt kampus bara för IT-utbildningar. Det ligger 2 km från stan. De flesta cyklar och en del åker buss.

Bilder:

vinter

Polacks i förgrunden, Ångströmslaboratoriet i bakgrunden

Byggnaderna som DvK tillbringar mest tid i

Vad tyckte du om IOOPM?

Känns som att första året inte riktigt lärde en programmera särskilt väl, bara koncept. Småsegt men linjen är ju 3 år trots allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in