2015-07-24, 10:58
Medlem
vad tror ni om möjligheten att göra en sen anmälan till ett program i antingen data- eller systemvetenskap (har inte bestämt mig för vilket) och komma in till hösten? är det hård konkurrens om utbildningsplatserna?
Citera
2015-07-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
vad tror ni om möjligheten att göra en sen anmälan till ett program i antingen data- eller systemvetenskap (har inte bestämt mig för vilket) och komma in till hösten? är det hård konkurrens om utbildningsplatserna?

Jag pluggade i Örebro. På senare år var det ett sjukt tryck på systemvetenskapliga programmet. Sen anmälan är nog körd tyvärr. Vet inte hur trycker är i andra städer.
Citera
2015-07-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Halloj gott folk. 30-åring här som ska utbilda sig.

Lång fråga kort: Systemutvecklare i Umeå eller .NET-utvecklare? http://www.nyhs.se/nyhsitkursplan

Den sistnämnda är på 2 år, men ska tydligen ge bra förutsättningar för arbete. Försöker göra lite efterforskningar nu denna vecka. Har till den sista Juli på mig att svara på antagning.se.

Frågor som "Tror du utbildningen är rätt för dig?" kan ni utgå att svaret är "Ja" på. Behöver bara välja just nu.

Jag läste på systemvetenskapliga programmet. Där ingick .net så jag vet inte riktigt vad du ska satsa på. Båda låter vettiga. Tror inte du har problem att få jobb sen vad du än väljer.
Citera
2015-07-25, 18:57
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
Det är nog kört att komma in på programmen men kurserna borde inte vara några problem. Iaf i Uppsala så finns det ett gäng kurser som oftast inte är fulla. Du kanske får läsa saker i konstig ordning men jag har träffat folk som har gjort liknande saker.
Citera
2015-12-03, 23:30
Medlem
KaptenCapss avatar
Hej.
Kommer kanske börja studera Systemvetenskap i Örebro till VT och tänkte bara slänga ut ett par frågor.

1. Hur är utbildningen (lärare, kvalitet osv)
2. Hur är Örebro som studentstad
3. Vart kan man hitta info om vilka kurser m.m. man kommer läsa (tycker deras sida är urusel)
4. Är det "sämre" att börja på VT

Skulle vara väldigt tacksam om man kunde få några vettiga svar.

Ha en bra fredag
Citera
2015-12-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenCaps
Hej.
Kommer kanske börja studera Systemvetenskap i Örebro till VT och tänkte bara slänga ut ett par frågor.

1. Hur är utbildningen (lärare, kvalitet osv)
2. Hur är Örebro som studentstad
3. Vart kan man hitta info om vilka kurser m.m. man kommer läsa (tycker deras sida är urusel)
4. Är det "sämre" att börja på VT

Skulle vara väldigt tacksam om man kunde få några vettiga svar.

Ha en bra fredag

Någon som kan svara på dessa frågor? Blev antagen dit, lite osäker på hur jag ska göra.
Citera
2015-12-18, 22:26
Medlem
Eutychoss avatar
Bumpar denna. Har också sökt till systemvetenskap i Örebro men står i reserv (andra plats). Ser rätt dystert ut då de har ett sjukt stort överintag, så det är tveksamt om de ens kommer kalla in reserver. Har svårt att tänka mig det iaf. Någon som har något att säga om programmet?
Citera
2015-12-18, 23:58
Medlem
CEBZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eutychos
Bumpar denna. Har också sökt till systemvetenskap i Örebro men står i reserv (andra plats). Ser rätt dystert ut då de har ett sjukt stort överintag, så det är tveksamt om de ens kommer kalla in reserver. Har svårt att tänka mig det iaf. Någon som har något att säga om programmet?
Hade reserv 2. Efter andra urvalet reserv 1. Kom in 3 dagar ändå innan terminsstart. Detta var h14..
Citera
2015-12-19, 13:19
Medlem
KaptenCapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Hade reserv 2. Efter andra urvalet reserv 1. Kom in 3 dagar ändå innan terminsstart. Detta var h14..

Kan du berätta om ÖU samt utbildningen?

Mvh
Citera
2015-12-27, 05:16
Medlem
AceOfHeartss avatar
Ska precis börja Termin 4 på min sys.kandidat och har lite frågor. Någon som är lite mer tekniskt insatt/redan läst programmet får gärna svara i den mån det går.

Vi kommer köra ASP.NET & C# denna termin, JAVA har vi kodat i t1 & t3.

Sitter och funderar på vilket programmeringsspråk man ska satsa på. Har knackat lite javascript (väldigt basic) på fritiden och undrar om det är nåt att köra vidare på, eller om det är bättre att satsa stenhårt på typ JAVAn eller c#.

Kräks lite i munnen av windowsmiljön, så om inte mr.robot-kunskaper i c# krävs av de flesta arbetsgivare undviker jag det gärna om andra språk är likvärdiga.

Känns som att det är ett jävla virrvarr av språk & känner mig inte riktigt med på banan när det kommer till vad som eftertraktas ute i arbetslivet. Sitter gärna med front-end-grejer då jag även har en fallenhet för grafisk design, men är det uppskattat hos en systemvetare?

Mardrömmen är att sitta i en källare och bara skriva back-end kod och extrema SQL-satser. Därför behöver jag lite hjälp från någon som har mer insikt. Tänkte ta ett år nu och gå in hårt för att lära mig programmering så bra det går, vet bara inte vilken ände jag ska starta i. Just nu känns HTML5, CSS3 & Javascript (inkl. typ jQuery, nodeJS & AngularJS) jävligt lockande då jag får C#-kunskaper genom utbildningen. Som sagt är jag dock osäker på vad som är eftertraktat, så input från någon insatt vore riktigt trevligt.
Citera
2015-12-28, 18:56
Medlem
TexasSwedes avatar
Personligen skulle jag satsa på C# och ASP.net, samt komplettera med HTML, CSS och Javascript/jQuery. Du har allt detta i Visual Studio, och kan därmed bygga både frontend och backend.

Även som frontend-utvecklare är det väldigt bra att kunna lite om backend och vice versa. Jag tror inte du behöver bli expert på endera, se istället till att du får en bred kunskap/erfarenhet.
Att du redan kan Java är ett plus, dels hjälper det när du lär dig C#, men du har nu ytterligare programmeringsspråk du kan lägga till på din CV.

Kolla lite på jobbannonser online för att se vad företag söker just nu. Det känns som Microsoft-plattformen är mest eftersökta kunskapen just nu, jag skulle satsa där.
Citera
2015-12-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lettmjolk
Tja! Funderar på att söka systemvetenskap i uppsala i höst! Har förstått att det finns bra möjligheter till utlandsstudier under den termin då man pluggar 30 valfria poäng? Om jag inte är helt fel ute dvs. Jag är intresserad av att plugga språk, och skulle gärna vilja plugga något asiatiskt, typ japanska/koreanska/kinesiska, och allra helst göra det på plats i någon utav länderna. Går det att göra "inom" programmet eller måste jag plugga det vid sidan om? Och skulle kunskaper inom något av dessa språken vara till någon större nytta i mitt framtida jobbsökande sen?

Är i det närmaste novis på hela högskolevärlden, men jag försöker lära mig så gott jag kan!

hej läste du systemvetenskap parallellt med språk? funderar på att kombinera systemvetenskap med kinesiska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in