2015-12-28, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Inte alls. Mycket stor skillnad. Vet inte om du har läst boken eller sett tv-serien, så jag vill inte avslöja allt för mycket. Men de är alltså inte särskilt lika.

Ah, tack. Jag har sett lite av serien, så tänkte om det var liknande. Har du läst boken eller sett serien? Tänkte om det handlar om samma saker? Om man ska plocka upp boken
Citera
2015-12-28, 23:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ed1
Ah, tack. Jag har sett lite av serien, så tänkte om det var liknande. Har du läst boken eller sett serien? Tänkte om det handlar om samma saker? Om man ska plocka upp boken
Det kan du gott göra.
Citera
2015-12-29, 03:26
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ed1

Har läst boken, och det är en av Kings bästa böcker. Jag har sett serien också, men tröttnade ungefär efter halva säsong 2. Såg säsong 1 också, om det inte var uppenbart. Så baserat på vad jag vet hittills så är det ganska annorlunda. Tv-serien har visserligen alla karaktärer från boken, men saker och ting har ändrats en del jämfört med boken. Tv-serien har även med alla viktiga händelser från boken, ändå är det annorlunda. Andra händelser har lagts till. Så även om man har läst boken så vet man ändå inte riktigt vad som kommer att hända eftersom tv-serien bjuder på överraskningar.

Men som sagt, läs boken. Den är helt fantastisk.
Citera
2015-12-29, 19:43
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Nu har personen ifråga läst Under Kupolen (som du tipsade om) samt Väckelse bland de nyare verken. Dessa böcker ansågs vara ren smörja.

Själv tycker jag att de flesta av Kings novellsamlingar är ojämna, inklusive Allt kan hända och Strax efter solnedgången. Vissa noveller minns man, oavsett om de är bra eller dåliga, medan många är rätt bleka och glöms bort rätt fort. Det är rätt få noveller i just dessa två novellsamlingar som jag tycker är bra. Den enda som är bra (och från 2000-talet) i mitt tycke är som sagt Nattsvart, stjärnlöst. Där gillar jag både temat och samtliga noveller.

Själv älskar jag Under kupolen och brukar rekommendera den till alla. Signal är helt okej och kan läsas, men boken hamnar i "godkänd-facket", när andra böcker är mer läsvärda (eller bör undvikas). Duma Key avskyr jag, mest för att jag inte är så förtjust i Kings böcker om mer övernaturliga saker (föremål som får liv etc). Så det är inte så konstigt att jag inte gillar Duma Key. 11/22/63 är en bok som jag har försökt läsa i omgångar (varav en gång på engelska), men har aldrig läst klart och tvivlar på att jag någonsin kommer att göra det.

Jag håller med dig om att novellsamlingarna är ojämna, men det förväntar jag mig när jag läser en samling med ett tjugotal berättelser, oavsett författare. Jag tycker flera av novellerna i de nämnda är riktigt bra och Jag brukar rekomendera dessa till folk som tycker det är jobbigt att läsa tjocka böcker.
Citera
2015-12-29, 19:46
Medlem
st3fan91s avatar
Vad tycker ni krävs för att kalla en samling av King komplett? Är det att ha en komplett samling av Stephen King om man har allt utom till exempel Six Stories (vilken bara innehåller noveller som publicerats i Allt kan hända)?
Ska man även ha Guns som enligt wikipedia är ;

"Guns" is an essay written by Stephen King on the issue of gun violence. It was published as a Kindle Single on Amazon.com. On January 25, 2013, "Guns" was released in e-book and audiobook formats

Tankar om detta ?
Senast redigerad av st3fan91 2015-12-29 kl. 19:49.
Citera
2015-12-29, 19:52
Medlem
jag såg någon nämna Nattmaror & drömlandskap. Jag har del ett och två som jag hittat i en Kupan butik nära mej. Jag brukar ofta kolla om de fått in någon stephen king som jag ej har. Nattsvart, stjärnlöst har jag också. Den var med på Icas bokrea 2013 eller 2014. Jag förbokade boken så fort jag såg den på icas hemsida. Den kostade 69 kronor.
Citera
2015-12-29, 19:57
Medlem
Clodiuss avatar
Har inte kvaliteten på Kings böcker sjunkit senare år. Det känns som han blivit mer PK på något sätt...
Citera
2016-01-30, 12:43
Medlem
st3fan91s avatar
Glädjen när jag äntligen lyckats få tag på Nattsvart, Stjärnlöst som inbunden. Pungat ut närmare femhundra kr för den men det är det värt!
Citera
2016-01-30, 18:35
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Glädjen när jag äntligen lyckats få tag på Nattsvart, Stjärnlöst som inbunden. Pungat ut närmare femhundra kr för den men det är det värt!

Har sett den på några bibliotek, men inte letat efter den i bokhandeln. Undrar varför Stephen Kings böcker ska vara så svåra att få tag på egentligen? Kollar man igenom adlibris och liknande finns det inte många översättningar till svenska alls. Man hittar egentligen bara de senaste böckerna. Säljer han så dåligt i Sverige eller vad handlar det om?
Citera
2016-01-30, 19:37
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Har sett den på några biblioteket, men inte letat efter den i bokhandeln. Undrar varför Stephen Kings böcker ska vara så svåra att få tag på egentligen? Kollar man igenom adlibris och liknande finns det inte många översättningar till svenska alls. Man hittar egentligen bara de senaste böckerna. Säljer han så dåligt i Sverige eller vad handlar det om?

Varför vill man läsa King på svenska? Det är ju en mycket bra författare. Som tyvärr får riktiga klåpare som översättare.
Citera
2016-01-30, 22:54
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Varför vill man läsa King på svenska? Det är ju en mycket bra författare. Som tyvärr får riktiga klåpare som översättare.

Tycker jag inte (att det är dåligt översatt, alltså), har läst alla Kings böcker på svenska och de flesta på engelska och kan inte säga att de är dåligt översatta. Jag både talar och skriver engelska ganska bra och har inga problem att läsa texter på engelska, men det där flytet har jag svårt att att få annat än på svenska. Jon Henri Holmbergs översättningar av Kings romaner är mycket bra. Kan inte säga att Kings romaner är dåligt översatta till svenska.
Citera
2016-01-31, 15:15
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Tycker jag inte (att det är dåligt översatt, alltså), har läst alla Kings böcker på svenska och de flesta på engelska och kan inte säga att de är dåligt översatta. Jag både talar och skriver engelska ganska bra och har inga problem att läsa texter på engelska, men det där flytet har jag svårt att att få annat än på svenska. Jon Henri Holmbergs översättningar av Kings romaner är mycket bra. Kan inte säga att Kings romaner är dåligt översatta till svenska.

Iofs blir de bättre under 90-talet och framåt. Salem's Lot och The Shining var ok. Värst var 80-talsöversättningarna. Fire Starter, Christine och Pet Sematary är så dåliga på svenska att man inte orkar ta sig igenom dom, riktigt, riktigt dåliga, Sen är andra böcker som It och the Stand rätt ok, men fångar inte alls språket och känslan i originalen. Nej, jag har övergett svenskan öht om det finns engelska original, gillar inte svenska översättare. Störtkorkade hela bunten. Med väldigt få undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in