2015-08-13, 21:28
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Jag använder pyttsan ibland, ja. Inget jag använder särskilt regelbundet, men det förekommer. Även andra personer som jag känner använder det då och då. Brukar använda andra ord istället, men ibland känns Pyttsan mer lämpligt

Det var dock flera år sedan som jag läste Staden som försvann, så minns inte ordet 'Pyttsan' där. Kanske borde läsa boken på nytt.

Det kan dock vara något fel på Anders Bellis, som har översatt en del av Kings böcker. Jag har läst andra böcker av andra författare där översättaren har varit just Bellis. Jag har reagerat på del ordval och liknande, och jag tror inte det har varit samma ord (eller betydelse) på originalspråket (engelska). Men jag har ju inte läst dem på engelska, så jag borde väl inte uttala mig. Jag brukar dock sällan störa mig på översättningar, så länge man inte gör en Åke Ohlmark (hans översättningar av Tolkiens verk är milt sagt inte bra).

I min bok är det dock en kille som heter Lennart Olofsson som har översatt. Ohlmarks översättningar ett ämne för sig.
Citera
2015-08-31, 00:20
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altmeister
Stephen King är ett typexempel på amerikansk lättsmält skräplitteratur.

Låt mig gissa, du läser Homeros, Nietzsche, Kafka, Proust och Shakespeare medan du smuttar på ett glas Foot of Africa?

OnT:
"Pyttsan" måste ju vara "bullshit", "you're full of shit ", "yeah right/right/sure" eller något i den stilen(?)

Låter lite oseriöst på svenska asså, föredrar som sagt originalspråket
Citera
2015-08-31, 00:29
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
"Pyttsan" måste ju vara "bullshit", "you're full of shit ", "yeah right/right/sure" eller något i den stilen(?)

Låter lite oseriöst på svenska asså, föredrar som sagt originalspråket

Vill börja med att säga att jag har troligen inte läst Stephen King ( kan möjligtvis gjort det för många år, på den tiden man åt allt man kom över i bokväg ), men det finns faktiskt bättre översättningar på de ord du nämner.

Bullshit = skitsnack.
You're full of shit = du är full av skit.

"Yeah right" är i mitt tycke lite svårare, men sen har inte jag läst en hel bok på snart 10 år.

Jag köper dock argumentet att originalspråket oftast är "klarare", som författaren/författarinnan vill förmedla.
Citera
2015-08-31, 00:44
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altmeister
Stephen King är ett typexempel på amerikansk lättsmält skräplitteratur.

Varför är det skräp?
Lättsmält är det verkligen, lite så att det nästan definierar vad många gillar att läsa i tonåren.
Men skräp? Det vet jag inte, ibland läser man ju bara för underhållning och för att koppla av.. då kan det vara på sin plats med något lättsmält.
Citera
2015-08-31, 10:10
Medlem
Katzyns avatar
Är det någon mer som tycker att "den sanna knuten" i Doktor Sömn påminner lite väl mycket om zigenare?
Citera
2015-08-31, 21:50
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Vill börja med att säga att jag har troligen inte läst Stephen King ( kan möjligtvis gjort det för många år, på den tiden man åt allt man kom över i bokväg ), men det finns faktiskt bättre översättningar på de ord du nämner.

Bullshit = skitsnack.
You're full of shit = du är full av skit.

"Yeah right" är i mitt tycke lite svårare, men sen har inte jag läst en hel bok på snart 10 år.

Jag köper dock argumentet att originalspråket oftast är "klarare", som författaren/författarinnan vill förmedla.

Vad menar du med klarare?
Citera
2015-08-31, 21:56
Medlem
kumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Är det någon mer som tycker att "den sanna knuten" i Doktor Sömn påminner lite väl mycket om zigenare?
Kan du utveckla lite?
Citera
2015-08-31, 22:08
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:

Öh varför då? Bara för de bor i husvagnar och åker land och rike runt? Det finns det mer än zigenare som gör.
Dessutom var de väl inte biologiska släktingar utan de led alla av samma "åkomma" (du vet vad jag menar) och blev en klan/släkt på så sätt eller minns jag fel.

Så nej, jag tänkte inte alls i de banorna.

Vill du ha en elak och skrämmande skildring av zigenare av Stephen så läs "Förbannelse" ("Thinner").
Citera
2015-09-01, 07:26
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Öh varför då? Bara för de bor i husvagnar och åker land och rike runt? Det finns det mer än zigenare som gör.
Dessutom var de väl inte biologiska släktingar utan de led alla av samma "åkomma" (du vet vad jag menar) och blev en klan/släkt på så sätt eller minns jag fel.

Så nej, jag tänkte inte alls i de banorna.

Vill du ha en elak och skrämmande skildring av zigenare av Stephen så läs "Förbannelse" ("Thinner").

Nej inte bara därför, utan också för att de har ett eget språk, någon sorts ockulta förehavanden samt rövar bort och dödar barn, något som zigenare väl ofta historiskt anklagats/misstänkliggjorts för. Och man kan fylla i det där med flyttar runt med att de ju flyttar på sig när folk i trakten börjat bli för misstänksamma/negativa. Vilka andra grupper stämmer detta på? Irländska travelers möjligtvis.
Citera
2015-09-02, 21:43
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Vad menar du med klarare?

Vet att inlägget inte var riktat mot mig men jag kan nog svara.

Om man drar paralleller till dubbad film - så förstår du nog vad jag menar.

Många engelska uttryck, meningar och ord gör sig mycket mer autentiska/regelrätta än när de översatts till svenska/danska/tyska/norska - och vice versa.

I den bästa av alla världar så är det en amerikansk uppläsare som berättar boken på engelska, i den sämsta av världar är det vår sedvanliga Reine Brynolfsson som flåsar fram översättningen i ljudböckerna.

Exempelvis, ett uttryck som inte allt för sällan används i SK's verk:
"And the skin on the back of his balls began to crawl into a tight knot..."

På svenska.
"Och skinnet om hans testiklar drog sig samman till en hård knut..."

Om man hör en amerikan läsa det förstnämnda så drar man lite på smilbanden, medan man rent ut sagt blir obekväm när Reine Brynolfsson flåsar ut det i örat på en.

Amerikansk kultur, amerikanskt samhälle, amerikansk författare - då vill man ha the real deal.

Doktor Sömn:
"Steam heads"... vad blir det på svenska "Ångskallar"..."Ångpannor"..?

"Barry the Chink"... "Kinesen Barry"... "Barry den Kinesliknande".... ?

Ett citat, en sång, en berättelse, osv... förmedlas alltid på bästa sätt via originalspråket.
Citera
2015-09-02, 21:44
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Nej inte bara därför, utan också för att de har ett eget språk, någon sorts ockulta förehavanden samt rövar bort och dödar barn, något som zigenare väl ofta historiskt anklagats/misstänkliggjorts för. Och man kan fylla i det där med flyttar runt med att de ju flyttar på sig när folk i trakten börjat bli för misstänksamma/negativa. Vilka andra grupper stämmer detta på? Irländska travelers möjligtvis.

"Rose the Hat" i Doktor Sömn är ju en Irländska dessutom, så det måste ju ha funnits någon baktanke om det hela
Citera
2015-09-02, 22:22
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Vet att inlägget inte var riktat mot mig men jag kan nog svara.

Om man drar paralleller till dubbad film - så förstår du nog vad jag menar.

Många engelska uttryck, meningar och ord gör sig mycket mer autentiska/regelrätta än när de översatts till svenska/danska/tyska/norska - och vice versa.

I den bästa av alla världar så är det en amerikansk uppläsare som berättar boken på engelska, i den sämsta av världar är det vår sedvanliga Reine Brynolfsson som flåsar fram översättningen i ljudböckerna.

Exempelvis, ett uttryck som inte allt för sällan används i SK's verk:
"And the skin on the back of his balls began to crawl into a tight knot..."

På svenska.
"Och skinnet om hans testiklar drog sig samman till en hård knut..."

Om man hör en amerikan läsa det förstnämnda så drar man lite på smilbanden, medan man rent ut sagt blir obekväm när Reine Brynolfsson flåsar ut det i örat på en.

Amerikansk kultur, amerikanskt samhälle, amerikansk författare - då vill man ha the real deal.

Doktor Sömn:
"Steam heads"... vad blir det på svenska "Ångskallar"..."Ångpannor"..?

"Barry the Chink"... "Kinesen Barry"... "Barry den Kinesliknande".... ?

Ett citat, en sång, en berättelse, osv... förmedlas alltid på bästa sätt via originalspråket.

Väl skrivet där tycker jag. Jag förstår din poäng men jag håller inte med om att en berättelse nödvändigtvis måste förmedlas på originalspråk för att det ska vara bra. Många av Kings nyaste verk tycker jag verkar väldigt väl översatta.

Jag trivs med att läsa på svenska men jag upplever ofta att folk lite ser ner på en för att man gör det. Det anses lite "finare" att läsa böcker på orignalspråket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in