Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Finns det någon anledning att vara med i A-kassan om man *vet* att man kommer ha anställning (minst) 3 år framöver? Jag menar, man får inte ut mer ifall man är med i a-kassan 1 år eller 3 år, eller?
Samma fråga, men gällande facket (ST), någon idé att vara med? Man har tillgång till kollektivavtal på arbetsplatsen ändå antar jag? (Universitet)
Påverkar eventuell framtida graviditet kalkylerna på något sätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Du nämner inte inkomstförsäkringen...tagit med den i dina överväganden?
Därutöver kan man fundera på sådant som fackets rättsskydd, möjligheten att löneväxla och vad annat som eventuellt ligger i det fackliga medlemskapet.
Tack för input

Ja, inkomstförsäkring ingår i den fackliga medlemsavgiften (ST). Löneväxling är inte aktuellt. Grejen är att min vän har garanterad anställning (projekt vid universitet) i 3 år och pengar är avsatta till det, rättsskydd känns spontant inte nödvändigt. Frågan är huruvida man tjänar något på att betala fackavgift och/eller A-kassa längre än ett (1) år, dvs får man ut något extra för det?
Kollektivavtal gäller väl alla anställda på arbetsplatsen, även de som inte är facklig anslutna (lönen är fix, inget att förhandla om)?
Sedan är frågan även om kalkylen på något sätt ändras ifall min vän blir gravid under dessa tre år?