Citat:
Ursprungligen postat av
Kampfwurst
Jag är medlem i Transports A-kassa (och fack)
Det är lite komplicerat med mitt arbete, jag får inte varje dag jobb, och när det är lite att göra har jag som max fått stanna hemma en månad och inte göra ett skit
Jag angav mig som timanställd/arbetslös och började skriva kassakort, och visst, det funkade ju. Sådär.
Jag har fått en varning om att jag inte har skickat in aktivitetsrapport, vilket jag helt ärligt glömde för man gör ju det månaden efter, och just månaden efter jag var hemma i en månad, fick jag jävligt mycket att göra och tänkte inte en sekund på det, så där fick man ju sota för det.
Iallafall, hur realistiskt är det att vara arbetslös ungefär... en vecka per månad (inte sammanhängande!) och kunna begära ersättning från A-kassan utan problem och tjafs?
För om jag fattar det rätt så, så fort du får A-kassa, då är det 100% nytt jobbsökande som gäller?
Jag trivs som fan där jag jobbar nu, men det är bara detta knullkontrakt som Transport skrev på, att under en 5års period så kan nya arbetstagare få visstidsanställning i TVÅ ÅR innan arbetsgivaren måste ge tillsvidareanställning.
Om du frågar som du gör "
hur realistiskt är det att vara arbetslös ungefär... en vecka per månad (inte sammanhängande!) och kunna begära ersättning från A-kassan utan problem och tjafs?" så måste man givetvis definiera vad man menar med "realistiskt" och vad man menar med "problem och tjafs", i annat fall kan svaret inte bli annat än att det är fullkomligt realistiskt om man följer de regelverk som finns, för om det inte vore fullkomligt realistiskt, så skulle det överhuvudtaget inte gå att genomföra, och det finns bevisligen dom som kan genomföra det.