2015-12-22, 00:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadabra121
Info om inskrivning på Af
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Min-sida/Skriv-in-dig.html
Citera
2015-12-22, 02:17
Medlem
Från den 1 jan 2016 går avgiften upp för medlemskap i a-kassan i Unionen. Som en direkt följd av att ersättningen höjts.

Detta var inget Socialdemokraterna talade om när de lovade höja ersättningen, att de även skulle höja medlemsavgiften!
Citera
2015-12-22, 03:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Från den 1 jan 2016 går avgiften upp för medlemskap i a-kassan i Unionen. Som en direkt följd av att ersättningen höjts.

Detta var inget Socialdemokraterna talade om när de lovade höja ersättningen, att de även skulle höja medlemsavgiften!
Jag vet, visst är det upprörande? Regeringen borde givetvis gjort ett stort nummer av att enskilda a-kassor i framtiden kan komma att höja sin medlemsavgift. Eller sänka den. Eller låta den vara oförändrad...
Citera
2015-12-25, 16:22
Medlem
Roger Rabbits avatar
Finns det någon anledning att vara med i A-kassan om man *vet* att man kommer ha anställning (minst) 3 år framöver? Jag menar, man får inte ut mer ifall man är med i a-kassan 1 år eller 3 år, eller?

Samma fråga, men gällande facket (ST), någon idé att vara med? Man har tillgång till kollektivavtal på arbetsplatsen ändå antar jag? (Universitet)

Påverkar eventuell framtida graviditet kalkylerna på något sätt?
Citera
2015-12-25, 21:59
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Finns det någon anledning att vara med i A-kassan om man *vet* att man kommer ha anställning (minst) 3 år framöver? Jag menar, man får inte ut mer ifall man är med i a-kassan 1 år eller 3 år, eller?

Samma fråga, men gällande facket (ST), någon idé att vara med? Man har tillgång till kollektivavtal på arbetsplatsen ändå antar jag? (Universitet)

Du nämner inte inkomstförsäkringen...tagit med den i dina överväganden?

Därutöver kan man fundera på sådant som fackets rättsskydd, möjligheten att löneväxla och vad annat som eventuellt ligger i det fackliga medlemskapet.
Senast redigerad av Bunny 2015-12-25 kl. 22:01.
Citera
2015-12-25, 22:15
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du nämner inte inkomstförsäkringen...tagit med den i dina överväganden?

Därutöver kan man fundera på sådant som fackets rättsskydd, möjligheten att löneväxla och vad annat som eventuellt ligger i det fackliga medlemskapet.

Tack för input Ja, inkomstförsäkring ingår i den fackliga medlemsavgiften (ST). Löneväxling är inte aktuellt. Grejen är att min vän har garanterad anställning (projekt vid universitet) i 3 år och pengar är avsatta till det, rättsskydd känns spontant inte nödvändigt. Frågan är huruvida man tjänar något på att betala fackavgift och/eller A-kassa längre än ett (1) år, dvs får man ut något extra för det?

Kollektivavtal gäller väl alla anställda på arbetsplatsen, även de som inte är facklig anslutna (lönen är fix, inget att förhandla om)?

Sedan är frågan även om kalkylen på något sätt ändras ifall min vän blir gravid under dessa tre år?
Citera
2015-12-27, 11:52
Medlem
Det står på deras hemsida att de vill ha kassakortet inskickat idag den 27:e. För utbetalningen den 30:e. Men när man ska skicka in så står det att inte går att skicka in förrän imorgon. Va fan ska man göra?
Citera
2015-12-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Det står på deras hemsida att de vill ha kassakortet inskickat idag den 27:e. För utbetalningen den 30:e. Men när man ska skicka in så står det att inte går att skicka in förrän imorgon. Va fan ska man göra?

Kassakorten går aldrig skicka in förrens måndagen, veckan efter den period de gäller. Så kassakort för perioden 14:e - 27:e december går inte skicka in förrens imorgon måndag 28 december. Och då får man pengarna den 7:e januari.
Citera
2015-12-27, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
Kassakorten går aldrig skicka in förrens måndagen, veckan efter den period de gäller. Så kassakort för perioden 14:e - 27:e december går inte skicka in förrens imorgon måndag 28 december. Och då får man pengarna den 7:e januari.

Okej. Tack för svar. Är du säker på att de kommer den 7:e istället då?
Citera
2015-12-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Okej. Tack för svar. Är du säker på att de kommer den 7:e istället då?

Kolla på din a-kassas hemsida, de flesta skriver utbetalningsdagarna på sin hemsida, särskilt när det är annorlunda än vanligt. Inte alla kassor har utbetalning den 7:e januari.
Citera
2015-12-27, 19:13
Medlem
Citat:
Tack för input Ja, inkomstförsäkring ingår i den fackliga medlemsavgiften (ST). Löneväxling är inte aktuellt. Grejen är att min vän har garanterad anställning (projekt vid universitet) i 3 år och pengar är avsatta till det, rättsskydd känns spontant inte nödvändigt. Frågan är huruvida man tjänar något på att betala fackavgift och/eller A-kassa längre än ett (1) år, dvs får man ut något extra för det?

Kollektivavtal gäller väl alla anställda på arbetsplatsen, även de som inte är facklig anslutna (lönen är fix, inget att förhandla om)?

Sedan är frågan även om kalkylen på något sätt ändras ifall min vän blir gravid under dessa tre år?

För att din vän ska ha rätt till inkomstbaserad ersättning när hon blir arbetslös måste hon
  • varit medlem i a-kassan i 12 sammanhängande månader
  • uppfyller arbetsvillkoret under tiden som hon varit medlem
(Sedan gäller det ju förstås att hon även uppfyller övriga villkor för rätt till a-kassa...)

Arbetsvillkoret innebär att man måste ha jobbat i en viss omfattning innan man blir arbetslös. Normalt är det 6 månader med minst 80 timmar per månad under de senaste 12 månaderna innan man blir arbetslös. När man är sjukskriven eller föräldraledig minst halva månaden och inte har jobbat minst 80 timmar resten av månaden så bortser man från den månaden när man bestämmer vilka 12 månader innan arbetslösheten man ska titta på (för att inte straffa ut den som är sjuk/föräldraledig). På så sätt skulle en graviditet absolut kunna påverka: Det räcker helt enkelt inte bara med att man är medlem i 12 månader innan man blir arbetslös...inte om de senaste 12 kalendermånaderna består till övervägande del av föräldraledighet.
Citera
2015-12-28, 09:32
Medlem
Marionettes avatar
Erkänner att jag inte visste mycket gällande a-kassa utan bara betalat varje månad. Nu däremot när jag behövt använda mig av den ställer jag mig frågan; är det värt allt krångel?

Senaste krånglet är att mina kassakort tydligen saknade timmar jämfört med hur många timmar som stod på arb.givintyg. Jag förstod ingenting. Pratade med chefen och fick då förklarat att dom har 8 veckors, a-kassa räknar exakta veckor och månad.

Flikar in här att jag var anställd på 4 Tim/vecka. Arbetat extra och fått ihop timmar. Nu ökat till 25 Tim/vecka på pappret.

I vilket fall. Pratade med a-kassa igen och förklara 8 veckors. Han säger det blir fel och krockar, att jag därför ska stå anställd utan ett visst antal timmar. Så då ska jag alltså be min chef plocka bort min anställning på 25 Tim, som är en god väg på säker inkomst och istället stå på 0 Tim!??

Låter inte riktigt i mina öron? Ska jag göra som a-kassan säger eller har jag bättre alternativ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in