2015-12-10, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle
1: Jag var sjukskriven och hade sjukpenning som gick ut i början av November. Efter att den hade gått ut så blev det ett 2 dagars glapp innan jag anmälde mig till AMS på den 3e dagen efter att sjukskrivningen var över. Hur körd är jag för detta?

Du får inte a-kassa för de två du varken varit sjukskriven eller anmäld på AF. I övrigt ska det inte vara nåt problem

Citat:
2: Jag har även inte sökt några jobb i princip (har dock vart på alla AMS möten) då jag vart deprimerad och jag kommer inte försöka göra nån fusk aktivitetsrapport med massa bogus sökta jobb, ingen lust att åka dit för bidragsbrott. Är jag körd även här eller kan jag i kassakorten kryssa i nått, t.ex semester och på så vis avsäga mig tiden fram tills nu, börja söka jobb nu igen och kanske få ersättning framöver härifrån?

Så här ser det ut om man inte söker arbete aktivt:
1:a gången: Varning
2:a gången: Avstängd från a-kassa 1 dag
3:e gången: Avstängd från a-kassa 5 dagar
4:e gången: Avstängd från a-kassa 10 dagar
5:e gången: Du förlorar rätten till a-kassa och måste först jobba så att du har rätt till a-kassa igen.

Så är det här första gången blir det bara en varning.

Du kan annars kryssa förhindrad på kassakortet om du inte alls vill ha a-kassa för de veckorna. Då får du inte a-kassa. (Kryssa inte semester, kryssa förhindrat istället.)

Citat:
Hur mörkt ser det ut för att kunna få A-Kassa?
Om du i övrigt klarar förutsättningarna för rätt till a-kassa ser det ju ändå rätt bra ut, eller hur?
Citera
2015-12-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Tack för länken. Pratade med kassan och hon sade inget om detta. Känns dock fel att sluta sitt arbete och bli helt sysslolös. Konstiga regler. Tycker det vore bättre att jobba så mycket man får och få mindre % i ersättning istället för att inte jobba alls och få 100% i ersättning.

Nu vet jag lite mer för har huvudbry över hur betee och göra inom snar framtid.

Tror att a-kassan kanske håller med dig att det är fel person som "straffas". Anledningen är nog egentligen att arbetsgivare inte ska komma undan med bara en massa timanställningar. Regeln kom nog till för att arbetsgivarna inte skulle utnyttja möjligheten att bara timanställa år in år ut. Det ger arbetstagarna otrygghet. Sen är det säkert också så att staten inte vill att staten ska behöva betala varje dag det inte finns nåt jobb utan att arbetsgivaren ska behöva planera lite mer... Tanken var nog god, man ville att arbetsgivarna ska fastanställa och ge trygghet. Men det känns ju bakvänt för den som drabbas...

Försök att jobba mycket en vecka och vara helt arbetslös andra veckor. Istället för att jobba 20 tim varje vecka skulle du ju "tjäna" på att jobba 40 tim den ena veckan och 0 den andra.
Citera
2015-12-18, 00:41
Medlem
GolfWangs avatar
nån annan som har kommunals a kassa o kan svara på en grej?

ja har sen i sommras jobbat deltid efter behov o pluggat 50% o fått a kassa de veckor ja jobbat väldigt lite.

har fortfarande en massa vanliga ersättningsdagar kvar o lite deltidsdagar men nu vill ja göra samma sak igen. alltså plugga jobba o få a kassa nästa termin också. ja frågade kommunal men då skickade de bara hem en lapp med vilka papper man ska fylla i. men sen har ja läst att man högst får plugga med ersättning i 20 veckor o de har jag ju redan gjort?
Citera
2015-12-18, 01:32
Medlem
GolfWangs avatar
en fråga till om kommunal.

arbetsvillkoret:
Citat:
Du behöver också uppfylla vad som kallas arbetsvillkoret. Det betyder att du under ramtiden på 12 månader ska ha arbetat minst 80 timmar per månad i minst 6 kalendermånader. De 6 kalendermånaderna behöver inte ligga i följd.

Det finns ett annat sätt att uppfylla arbetsvillkoret, den så kallade alternativregeln. Då behöver du under ramtiden på 12 månader ha arbetat minst 480 timmar under 6 kalendermånader i följd. Du måste ha arbetat minst 50 timmar under varje sådan kalendermånad.

jag har alltså fått lite från a kassan sen mars typ de veckor ja inte jobbat så mycket. men jag har 6 månader där ja jobbat mer än 80 timmar så då uppfyller ja ett nytt arbetsvillkor? eller funkar de på något annat sätt?
Citera
2015-12-18, 06:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
nån annan som har kommunals a kassa o kan svara på en grej?

ja har sen i sommras jobbat deltid efter behov o pluggat 50% o fått a kassa de veckor ja jobbat väldigt lite.

har fortfarande en massa vanliga ersättningsdagar kvar o lite deltidsdagar men nu vill ja göra samma sak igen. alltså plugga jobba o få a kassa nästa termin också. ja frågade kommunal men då skickade de bara hem en lapp med vilka papper man ska fylla i. men sen har ja läst att man högst får plugga med ersättning i 20 veckor o de har jag ju redan gjort?
Citat:
en fråga till om kommunal.

arbetsvillkoret:

jag har alltså fått lite från a kassan sen mars typ de veckor ja inte jobbat så mycket. men jag har 6 månader där ja jobbat mer än 80 timmar så då uppfyller ja ett nytt arbetsvillkor? eller funkar de på något annat sätt?
Regelverket är detsamma för alla a-kassor, även för Kommunals a-kassa. Precis som du skriver kan a-kassan bevilja deltidsstudier under högst 20 veckor. Eftersom du inte förbrukat din ersättningsperiod och det inte gått tillräckligt lång tid sedan du senast stämplade, fortsätter du på samma ersättningsperiod som tidigare. Det innebär alltså att du inte får 20 nya veckor.
http://www.aea.se/arbetslos/under-arbetslosheten/studera
http://www.aea.se/arbetslos/sok-ersattning-igen
Citera
2015-12-18, 11:20
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Regelverket är detsamma för alla a-kassor, även för Kommunals a-kassa. Precis som du skriver kan a-kassan bevilja deltidsstudier under högst 20 veckor. Eftersom du inte förbrukat din ersättningsperiod och det inte gått tillräckligt lång tid sedan du senast stämplade, fortsätter du på samma ersättningsperiod som tidigare. Det innebär alltså att du inte får 20 nya veckor.
http://www.aea.se/arbetslos/under-arbetslosheten/studera
http://www.aea.se/arbetslos/sok-ersattning-igen

tack men när har man förbrukat in ersättningsperiod? hur gör man för att förbruka sin ersättningsperiod? jag e inte intresserad av att sluta jobba o sluta plugga o bara sitte hemma o stämpla så då kommer ja aldrig förbruka min ersättningsperiod?
Citera
2015-12-18, 23:26
Medlem
Citat:
tack men när har man förbrukat in ersättningsperiod? hur gör man för att förbruka sin ersättningsperiod? jag e inte intresserad av att sluta jobba o sluta plugga o bara sitte hemma o stämpla så då kommer ja aldrig förbruka min ersättningsperiod?

När du beviljas arbetslöshetsersättning får du 300 ersättningsdagar. När du har förbrukat dem har du förbrukat ersättningsperioden. Om du sedan har jobbat så pass mycket under arbetslösheten att du har rätt till en ny ersättningsperiod kan du få 300 dagar till - då kan du också plugga 20 veckor till.

Ett annat sätt att "sluta sin ersättningsperiod" är att inte få ersättning under mer än 1 år. Säg att du har förbrukat 100 av de 300 dagarna den 30 december i år. Om du då inte får arbetslöshetsersättning under hela 2016 så kan du inte få de resterande 200 dagarna om du blir arbetslös i januari 2017. Om du då har jobbat så pass mycket under 2016 att du kan få en ny ersättningsperiod under 2017 kan du också studera i 20 veckor till.
Citera
2015-12-19, 15:31
Medlem
En fråga om studier och a-kassa.

Jag läste tidigare ett par kurser på distans, när jag var klar med dessa så började jag söka jobb igen och stämpla men jag hade även sökt ett par fler kurser som jag kom in på och som jag tackade ja till eftersom jag inte hade fått något jobb under perioden som jag då var arbetssökande.

Nu vill u*****ns a-kassa ha tillbaka ett par veckors arbetslöshetsersättning eftersom dom anser att jag hade ett studieuppehåll och var sålunda inte berättigad ersättning. Jag mailade dom och förklarade situationen att jag fortfarande är arbetssökande och skulle jag bli erbjuden jobb så kommer jag avbryta mina studier och börja arbeta.

Är det någon som har suttit i min sits och vet med facit i hand vad deras beslut kommer att bli?

Dessa studier jag gör nu är distanskurser och planen är att dessa ska ge mig behörighet till framtida utbildning, jag kommer bli klar med nuvarande studier till våren och har för avsikt att börja studera sen till hösten igen fast då på en "riktigt" utbildning så att säga. Men det vore ju rätt intressant att veta om ifall jag nu i vår kan söka jobb och "gå på akassa" och sen studera till hösten UTAN att sitta i den sitsen jag gör nu, dvs att jag går från utbildning till arbetslöshet och sen utbildning igen och har då enligt akassans direktiv ett studieuppehåll och inte behörig ersättning.

Nu rör det sig om två veckors återbetalning och det kan man väll hosta upp i värsta fall men skulle det bli att jag går från vår till höst på akassa och måste betala tillbaka allt till hösten så är det väll bara att gå ut i skogen och gräva en grop att lägga sig i, vilket är något jag helst undviker och därför jag frågar er gott folk.
Citera
2015-12-19, 20:50
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av higgledypiggledy
När du beviljas arbetslöshetsersättning får du 300 ersättningsdagar. När du har förbrukat dem har du förbrukat ersättningsperioden. Om du sedan har jobbat så pass mycket under arbetslösheten att du har rätt till en ny ersättningsperiod kan du få 300 dagar till - då kan du också plugga 20 veckor till.

Ett annat sätt att "sluta sin ersättningsperiod" är att inte få ersättning under mer än 1 år. Säg att du har förbrukat 100 av de 300 dagarna den 30 december i år. Om du då inte får arbetslöshetsersättning under hela 2016 så kan du inte få de resterande 200 dagarna om du blir arbetslös i januari 2017. Om du då har jobbat så pass mycket under 2016 att du kan få en ny ersättningsperiod under 2017 kan du också studera i 20 veckor till.

okej tack ssom fan
Citera
2015-12-20, 12:29
Medlem
Ska skriva in mig hos arbetsförmedlingen början på januari då jag inte har jobb längre och 2 månader uppsägningstid har löpt ut (försöker fixa jobb innan 4e januari så jag inte behöver a-kasssa eller vara inskriven på arbetsförmedlingen) men det jag undrar är vad jag behöver ha med mig för papper dit för att kunna skriva in mig samt ha rätt till a-kassa? Är med i Byggnads. Arbetsgivarintyg kan skrivas över nätet av arbetsgivaren, och skickas digitalt om jag förstår rätt? Står på arbetsförmedlingens hemsida "Ta med legitimation, intyg och betyg som visar vilka arbeten du har haft och vad du har studerat." Vad är de för intyg jag ska fixa fram? Och betyg från gymnasie har jag väl hemma någonstans som ligger o skräpar. Orkar inte att de blir massa strul därför jag frågar er här så jag kan göra rätt för mig.

Godjul&Gottnytt på er!

Mvh
Citera
2015-12-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insikten
En fråga om studier och a-kassa.

Jag läste tidigare ett par kurser på distans, när jag var klar med dessa så började jag söka jobb igen och stämpla men jag hade även sökt ett par fler kurser som jag kom in på och som jag tackade ja till eftersom jag inte hade fått något jobb under perioden som jag då var arbetssökande.

Nu vill u*****ns a-kassa ha tillbaka ett par veckors arbetslöshetsersättning eftersom dom anser att jag hade ett studieuppehåll och var sålunda inte berättigad ersättning. Jag mailade dom och förklarade situationen att jag fortfarande är arbetssökande och skulle jag bli erbjuden jobb så kommer jag avbryta mina studier och börja arbeta.

Är det någon som har suttit i min sits och vet med facit i hand vad deras beslut kommer att bli?

Dessa studier jag gör nu är distanskurser och planen är att dessa ska ge mig behörighet till framtida utbildning, jag kommer bli klar med nuvarande studier till våren och har för avsikt att börja studera sen till hösten igen fast då på en "riktigt" utbildning så att säga. Men det vore ju rätt intressant att veta om ifall jag nu i vår kan söka jobb och "gå på akassa" och sen studera till hösten UTAN att sitta i den sitsen jag gör nu, dvs att jag går från utbildning till arbetslöshet och sen utbildning igen och har då enligt akassans direktiv ett studieuppehåll och inte behörig ersättning.

Nu rör det sig om två veckors återbetalning och det kan man väll hosta upp i värsta fall men skulle det bli att jag går från vår till höst på akassa och måste betala tillbaka allt till hösten så är det väll bara att gå ut i skogen och gräva en grop att lägga sig i, vilket är något jag helst undviker och därför jag frågar er gott folk.

Du får plugga på deltid i 20 veckor under din ersättningsperiod. Allt som du pluggat utöver det samtidigt som du fått a-kassa kommer de att kräva tillbaka. Det låter som om du deltidspluggat i 22 veckor, så 20 kommer de att godkänna retroaktivt och två kommer de återkräva. Vet inte om jag förstår vad som händer i vår för din del (om du även ska plugga vårterminen eller inte) - men om du fortsätter plugga kan du inte samtidigt gå på a-kassa - åtminstone inte förrän du börjar på en ny period med arbetslöshetsersättning (300 nya dagar som börjar d 7 dagar karens). Då kan du få plugga 20 veckor till. Ta kontakt med u*****ns a-kassa och ansök om att få studera i förväg för att undvika att behöva betala tillbaka. Om de säger att det inte är okej och du inte kan få csn så kan du ju välja att inte hoppa på studierna och fortsätta söka jobb istället.

Hoppas det var svar på din fråga?

Edit:

Ett förtydligande: Du kan plugga 20 veckor på deltid (max 50%) samtidigt som du får a-kassa under en och samma ersättningsperiod. Du kan utöver det även plugga 20 veckor på heltid, men det kräver att du även före arbetslösheten har studerat på heltid OCH pluggat på heltid samtidigt i minst 15 veckor. Om din ersättningsperiod tar slut och du har jobbat så mycket att du har rätt till en ny ersättningsperiod får du också möjlighet att heltids-/deltidsplugga 20 veckor till.
Senast redigerad av higgledypiggledy 2015-12-21 kl. 22:46.
Citera
2015-12-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadabra121
Ska skriva in mig hos arbetsförmedlingen början på januari då jag inte har jobb längre och 2 månader uppsägningstid har löpt ut (försöker fixa jobb innan 4e januari så jag inte behöver a-kasssa eller vara inskriven på arbetsförmedlingen) men det jag undrar är vad jag behöver ha med mig för papper dit för att kunna skriva in mig samt ha rätt till a-kassa? Är med i Byggnads. Arbetsgivarintyg kan skrivas över nätet av arbetsgivaren, och skickas digitalt om jag förstår rätt? Står på arbetsförmedlingens hemsida "Ta med legitimation, intyg och betyg som visar vilka arbeten du har haft och vad du har studerat." Vad är de för intyg jag ska fixa fram? Och betyg från gymnasie har jag väl hemma någonstans som ligger o skräpar. Orkar inte att de blir massa strul därför jag frågar er här så jag kan göra rätt för mig.

Godjul&Gottnytt på er!

Mvh

Tror att det är är en fråga för arbetsförmedlingen snarare än a-kassan. Vad jag vet kan du skriva in dig på AF elektroniskt (men du måste dit sen inom ett visst antal dagar i alla fall...). A-kassan struntar egentligen högaktningsfullt i vilka intyg du tar med till AF. Så här går det till vad gäller a-kassan:

Till AF berättar du vilken a-kassa du tillhör när du skriver in dig. AF skickar uppgiften om att du skrivit in dig till a-kassan som kommer att skicka ett brev till dig med vilka intyg de vill ha. Vet ju inte hur din situation sett ut, men det här kan jag garantera att du behöver skicka in:
  • Blanketten "anmälan om arbetslöshet". Du får den direkt från a-kassan, men kan nog fylla i den elektroniskt via "mina sidor" också.
  • Arbetsgivarintyg. Ett arbetsgivarintyg för alla arbeten du haft under de senaste 12 månaderna - om du varit anställd av fler än 1 arbetsgivare. Använd www.arbetsgivarintyg.nu för att meddela din arbetsgivare om att du behöver ett intyg eller gå dit med den tomma blanketten du lär få från a-kassan.
  • Kassakort. De skickar du in tidigast 2 veckor efter det du anmält dig på AF och det gör du smidigast via "mina sidor" med e-leg.
Om du sedan har pluggat också, varit sjukskriven under en längre tid, äger ett företag, har haft lönegaranti från din anställning eller nåt annat märkvärdigt så behöver du ju skicka in mer grejer... Men som sagt - a-kassan struntar i vad du tar med dig till AF. Ställ hellre samma fråga i en tråd som handlar om AF så får du nog ett bättre svar.

Viktigt: Gå och anmäl dig på AF den första arbetslösa dagen...du kan inte få a-kassa för tid innan du är anmäld på AF, även om du varit arbetslös.

God jul på dig också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in