2015-12-11, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Jag är inte rätt person att fråga eftersom jag är immun mot antidepressiva mediciner. Gör dock ett försök.

1. Svårt att säga. Det kan hända att biverkningarna kommer, men högst troligt blir de nog inte så jobbiga i och med att du ändå klarat dig i 4 dagar.
2. Jag tror att de flesta blir ordinerade låg dos i början. Vet att jag också började på 50 mg. Det är klart att kroppsvolymen spelar in och du kommer antagligen få höjd dos om du inte anser att du mår bättre.
3. Ja, tanken är väl att man ska hitta sin nivå på medicineringen. Man kan få biverkningar vid dosjusteringar. Alltså det är väldigt svårt att säga. Allt är individuellt. Det kan vara si eller så men det finns ingen definitivt svar.

Förklara lite närmare där hur kroppsvolymen skulle spela roll. Är nyfiken!
Citera
2015-12-18, 22:47
Medlem
Började med sertralin idag och undrar om det kan påverka aptiten? Har inte haft någon aptit idag hur länge kan det sitta i isf?
Citera
2015-12-18, 23:05
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misternicee
Började med sertralin idag och undrar om det kan påverka aptiten? Har inte haft någon aptit idag hur länge kan det sitta i isf?
Ja det kan det göra och brukar kunna vara övergående.
Citera
2015-12-26, 14:18
Medlem
Har käkat sertralin en vecka nu och mitt största problem och enda problem med det är att jag inte har någon aptit på dagen fram till kvällen. Oehört jobbigt iom att jag kommit igång med gymandet ganska nyligen också. Har det varit såhär för någon annan också?
Citera
2015-12-26, 15:21
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misternicee
Har käkat sertralin en vecka nu och mitt största problem och enda problem med det är att jag inte har någon aptit på dagen fram till kvällen. Oehört jobbigt iom att jag kommit igång med gymandet ganska nyligen också. Har det varit såhär för någon annan också?

Det är ovanligt, men jo en del tappar faktiskt hungern såpass.

Jag rekommenderar dig att använda samma knep som dom som går på stimulanter kör med, särskilt nu när du gymmar - kör näringsdrycker - dessa är lättare att få i sig.
Citera
2015-12-26, 17:25
Medlem
TheAlamos avatar
Fungerar knappt andra omgången sertalin för mig. Kört i snart 10 veckor totalt men känner inte av effekten från förra omgången. Det tog visserligen aslång tid det med men då trappade jag upp allt under tre månader, nu tre veckor. Kommer aldrig börja med den här igen eftersom det tar flera månader innan man får konstant effekt. Läste att det var så för några andra också på något forum och det suger ju. Läste också att medicinen funnits ute sedan 1991, alltså borde en hel del bättre preparat kommit ut under de snart 25 åren kan man tycka. Mestadels för att det blivit en sådan industri.
Citera
2015-12-26, 17:57
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Fungerar knappt andra omgången sertalin för mig. Kört i snart 10 veckor totalt men känner inte av effekten från förra omgången. Det tog visserligen aslång tid det med men då trappade jag upp allt under tre månader, nu tre veckor. Kommer aldrig börja med den här igen eftersom det tar flera månader innan man får konstant effekt. Läste att det var så för några andra också på något forum och det suger ju. Läste också att medicinen funnits ute sedan 1991, alltså borde en hel del bättre preparat kommit ut under de snart 25 åren kan man tycka. Mestadels för att det blivit en sådan industri.
Ja det tar flera månader för full effekt, kan du inte hålla ut så ska du inte äta det för då är du inte sjuk. En sjuk människa gör allt för att få bli bra.
Citera
2015-12-26, 18:14
Medlem
Kajahs avatar
Varva gymmandet med långa löprundor. Det är som balsam för själen. Jag är ännu en av alla dom som inte hälpts ett skit av dessa preparat. Benzo är de enda som helt dödar ångest enligt mug, men det ska man verkligen inte behöva knapra. Motion och nån att prata med. Att säga nej och se till sig själv lite oftare.
Citera
2015-12-26, 18:16
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Varva gymmandet med långa löprundor. Det är som balsam för själen. Jag är ännu en av alla dom som inte hälpts ett skit av dessa preparat. Benzo är de enda som helt dödar ångest enligt mug, men det ska man verkligen inte behöva knapra. Motion och nån att prata med. Att säga nej och se till sig själv lite oftare.
Har du fått utredning för personlighetsstörning?
Citera
2015-12-26, 18:17
Medlem
Kajahs avatar
Varför skulle jag ha det?
Citera
2015-12-26, 18:24
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Ja det tar flera månader för full effekt, kan du inte hålla ut så ska du inte äta det för då är du inte sjuk. En sjuk människa gör allt för att få bli bra.
Klart jag håller ut, inte så att jag ger upp efter 10 veckor. Jag behandlar fobisk yrsel och den är bättre nu än för några veckor sedan, men ingen direkt effekt och verkligen ingen tillräcklig effekt. Den kommer någon gång hur som helst så försöker inte bry mig just nu.
Citera
2015-12-29, 21:26
Medlem
Skulle vilja ha lite hjälp från FB.

I slutet av Juni i år gick jag till en psykoterapeut och blev diagnostiserad med "severe depression" efter att jag gick in i väggen. Fick först utskrivet Cipralex där jag skulle ta 10mg från början.
Tog det i drygt 2 veckor innan alla biverkningar blev för mycket, kunde inte äta, konstant diarré osv osv.

Fick Sertralin utskrivet istället och började med en dos på 50mg som sedan höjdes till 100mg efter 1 vecka. Biverkningarna var inte lika hemska i början som med Cipralex, men dom fanns fortfarande.
Nu har jag flyttat tillbaka till Sverige ett tag för att försöka hitta lite stabilitet i mitt liv och börja arbeta på min depression, innan jag åkte så kom jag och doktorn överens om att jag skulle avsluta medicineringen.

Jag har nu gått i 3 veckor utan Sertralin, gick av CT. Under den första veckan var det ingen direkt skillnad, kände mig bara mer "normal". Jag började få mina känslor tillbaka (såg på film och skrattade för första gången sedan Juni!) och slutade vara ett rövhål mot människor för att jag insåg vad jag sa faktiskt kunde tas på fel sätt.

Nu under den senaste 2 veckorna så har jag börjat få "Brain Zaps". Riktigt intensiva och dom är mer och mer frekventa. Under morgonen så är det inte så farligt, men efter lunch så börjar dom komma. Så fort jag rör mina ögon så får jag en zap och nu börjar det bli ohållbart. Är det någon som vet hur länge det här kommer sitta kvar? Är det permanent? Eller kommer det ta någon vecka eller 4?

Helst vill jag inte gå tillbaka till SSRI för det gjorde mig inte bättre, det bara pushade undan alla känslor jag hade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in