2015-12-29, 22:07
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mot.pride
Skulle vilja ha lite hjälp från FB.

I slutet av Juni i år gick jag till en psykoterapeut och blev diagnostiserad med "severe depression" efter att jag gick in i väggen. Fick först utskrivet Cipralex där jag skulle ta 10mg från början.
Tog det i drygt 2 veckor innan alla biverkningar blev för mycket, kunde inte äta, konstant diarré osv osv.

Fick Sertralin utskrivet istället och började med en dos på 50mg som sedan höjdes till 100mg efter 1 vecka. Biverkningarna var inte lika hemska i början som med Cipralex, men dom fanns fortfarande.
Nu har jag flyttat tillbaka till Sverige ett tag för att försöka hitta lite stabilitet i mitt liv och börja arbeta på min depression, innan jag åkte så kom jag och doktorn överens om att jag skulle avsluta medicineringen.

Jag har nu gått i 3 veckor utan Sertralin, gick av CT. Under den första veckan var det ingen direkt skillnad, kände mig bara mer "normal". Jag började få mina känslor tillbaka (såg på film och skrattade för första gången sedan Juni!) och slutade vara ett rövhål mot människor för att jag insåg vad jag sa faktiskt kunde tas på fel sätt.

Nu under den senaste 2 veckorna så har jag börjat få "Brain Zaps". Riktigt intensiva och dom är mer och mer frekventa. Under morgonen så är det inte så farligt, men efter lunch så börjar dom komma. Så fort jag rör mina ögon så får jag en zap och nu börjar det bli ohållbart. Är det någon som vet hur länge det här kommer sitta kvar? Är det permanent? Eller kommer det ta någon vecka eller 4?

Helst vill jag inte gå tillbaka till SSRI för det gjorde mig inte bättre, det bara pushade undan alla känslor jag hade.
Brukar försvinna efter 1-2 månader, jag har haft såååååå många gånger efter jag slutat med sån medicin.
Citera
2016-01-02, 18:33
Medlem
Psykonaut-s avatar
Om jag hoppar över en dag, dippar jag då eller det är skit samma?
Citera
2016-01-02, 21:25
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Om jag hoppar över en dag, dippar jag då eller det är skit samma?

Det finns risk, men om du har hållit på ett tag och börjat känna dig bättre så skulle jag säga att risken inte är så stor.

Dock, hoppar du över en dag så brukar utsättningssymptomen komma som ett brev på posten, så det är inte att rekommendera. (dock så kanske du är en av dom som enbart har milda eller inga sådana symptom)
Citera
2016-01-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Update:
Inne på dag 4, 50mg per dag.

Update2: inne på 5 veckor med 50mg per dag.
Känner ingen positiv förändring alls.

Den enda biverkningen som är kvar, är (hanterbar) muntorrhet.
Började ta dosen på morgonen istället för kvällen, därefter inbillar jag mig att sömnen blev förbättrad.
Har haft problem med torr hy sedan några veckor tillbaka; men tror det är pga årstiden.

Antar det är doshöjning som gäller.
Eftersom jag inte fått några jobbiga biverkningar av 50mg, kan det braka loss på 100mg eller borde jag klara mig undan?

Alltså kan det vara så här:
Person A: 50mg: inga biverkningar. 50mg>100mg massa biverkningar uppstår.
Person B: 50mg: massa biverkningar. 50>100mg biverkningarna avtar.

Med detta menar jag, att är biverkningarna (och positiva effekterna) beroende på storleken på dos och/eller tid (förväxlar lite med insättningssymptom), eller behöver man hitta sin 'sweet spot' (individanpassat)? Frågade liknande i mitt förra inlägg:
Citat:
Och hur fungerar det med mängden? Verkar som man behöver hitta sin 'sweet spot' med antalet mg per dag, drar den slutsatsen efter läst tråden.
Alltså att man kan må kasst på 25mg, skitbra på 50mg och kasst igen på 75mg? Man vill väl ligga på så låg dos som möjligt? Eller kan bieffekterna vara värre på lägre dosering och försvinna när man höjer?
^Detta får dock min läkare sköta.
Citera
2016-01-11, 14:52
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Update2: inne på 5 veckor med 50mg per dag.
Känner ingen positiv förändring alls.

Den enda biverkningen som är kvar, är (hanterbar) muntorrhet.
Började ta dosen på morgonen istället för kvällen, därefter inbillar jag mig att sömnen blev förbättrad.
Har haft problem med torr hy sedan några veckor tillbaka; men tror det är pga årstiden.

Antar det är doshöjning som gäller.
Eftersom jag inte fått några jobbiga biverkningar av 50mg, kan det braka loss på 100mg eller borde jag klara mig undan?

Alltså kan det vara så här:
Person A: 50mg: inga biverkningar. 50mg>100mg massa biverkningar uppstår.
Person B: 50mg: massa biverkningar. 50>100mg biverkningarna avtar.

Med detta menar jag, att är biverkningarna (och positiva effekterna) beroende på storleken på dos och/eller tid (förväxlar lite med insättningssymptom), eller behöver man hitta sin 'sweet spot' (individanpassat)? Frågade liknande i mitt förra inlägg:

Sertralin har ett tak i sin effektivitet, ja - man måste hitta exakt rätt dos, om man inte träffar rätt, så får man antingen dålig effekt, eller fler biverkningar.

Det gäller dock att trappa upp långsamt, jag själv fick flera insättningssymptom per doshöjning. (ca 25 mg per höjning)

Jag ligger nu på 150 mg, och det verkar vara ungefär rätt dos. Jag har fortfarande svagare OCD-problem och ångest när metylfenidatet går ur kroppen, men det är betydligt bättre.

P ga den höga dosen så har jag inte höjt ännu - ska ge det några veckor till. (haft 150 mg i ca 3 veckor nu)
Citera
2016-01-11, 17:02
Medlem
theralenas avatar
fel post
Citera
2016-01-11, 17:02
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Sertralin har ett tak i sin effektivitet, ja - man måste hitta exakt rätt dos, om man inte träffar rätt, så får man antingen dålig effekt, eller fler biverkningar.

Det gäller dock att trappa upp långsamt, jag själv fick flera insättningssymptom per doshöjning. (ca 25 mg per höjning)

Jag ligger nu på 150 mg, och det verkar vara ungefär rätt dos. Jag har fortfarande svagare OCD-problem och ångest när metylfenidatet går ur kroppen, men det är betydligt bättre.

P ga den höga dosen så har jag inte höjt ännu - ska ge det några veckor till. (haft 150 mg i ca 3 veckor nu)
Om din OCD säger att du ska göra så men du gör inte så och låter bli att göra så i några år försvinner då din OCD?
Citera
2016-01-11, 17:25
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Om din OCD säger att du ska göra så men du gör inte så och låter bli att göra så i några år försvinner då din OCD?

Det låter en aning som KBT, så jo, om du medicinerar samtidigt så tror jag det.

Det har jag dock inget vetenskapligt belägg för, så dubbelkolla gärna det.
Citera
2016-01-19, 15:25
Medlem
Phantom8097s avatar
Har använt sertralin 50mg i 7 veckor snart nu pga ångest och depression.
Jag tyckte att mitt mående började bli lite mer stabilt efter cirka 5 veckor, men nu efter 7 veckor så känner jag fortfarande en slags konstant gnagande oro i kroppen, samt en slags "klumpkänsla" i halsen och lite oro/spänd i magen typ. Sover ganska oroligt också.
Har svårt att sitta still och känner mig rastlös, men dock så mår jag bättre psykiskt åtminstone.
Är detta ett tecken på att jag borde höja dosen?
Citera
2016-01-19, 19:05
Medlem
Psykonaut-s avatar
Min tunga känns jättestor i munnen när jag sover och jag får ibland inte luft.
Är det en biverkning av medicinen?
Jag hade inte det problemet innan.
Citera
2016-01-19, 19:55
Medlem
Sqrbankens avatar
Tänkte kolla, borde egentligen min läkare talat om men ändå, vad 20 mg cipralex är konverterat till sertralin?

Gick tidigare på cipralex 20 mg maxdos, fått 50 mg sertralin utskrivet. Maxdosen här är väll 200?
Bytet skedde då läkaren jag då hade (på min mottagning kommer och går nya i kvartelet typ) menade att sertralin är det bästa SSRI:et mot just ångest.

Har nu faktiskt ätit 50 mg sertralin ett tag, 5 månader, men inte tyckt jag mått lika bra. Tänkt att det berott på stress på jobbet osv (trots allt är det mänskligt att inte alltid vara på topp) men tycker just nu det är ohållbart.

Min ångest kommer egentligen enbart i samband med sängen. Då kommer den svåraste oron och ångesten och tankarna börjar fara. Väldigt svårt att sova; vissa nätter ger jag upp och dygnar.

Eftersom jag har tid först 1:a Februari ( ) så crankar jag dosen nu på egen hand upp till 75 mg och ser vart det med veckorna visar.
Man och väger 85 kg om det är till ngn hjälp för den som vill gissa vad jag borde ligga på.
Citera
2016-01-19, 20:24
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom8097
Har använt sertralin 50mg i 7 veckor snart nu pga ångest och depression.
Jag tyckte att mitt mående började bli lite mer stabilt efter cirka 5 veckor, men nu efter 7 veckor så känner jag fortfarande en slags konstant gnagande oro i kroppen, samt en slags "klumpkänsla" i halsen och lite oro/spänd i magen typ. Sover ganska oroligt också.
Har svårt att sitta still och känner mig rastlös, men dock så mår jag bättre psykiskt åtminstone.
Är detta ett tecken på att jag borde höja dosen?
50 mg är ganska svagt om jag förstått det rätt. 100 är rätt dos för mig och det tar lång tid innan det fungerar. Antagligen borde du höja.
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Min tunga känns jättestor i munnen när jag sover och jag får ibland inte luft.
Är det en biverkning av medicinen?
Jag hade inte det problemet innan.
Drick mer vatten. Är den stor eller känns den stor? Om den växer så är det ju nåt fel du måste kolla upp.
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Tänkte kolla, borde egentligen min läkare talat om men ändå, vad 20 mg cipralex är konverterat till sertralin?

Gick tidigare på cipralex 20 mg maxdos, fått 50 mg sertralin utskrivet. Maxdosen här är väll 200?
Bytet skedde då läkaren jag då hade (på min mottagning kommer och går nya i kvartelet typ) menade att sertralin är det bästa SSRI:et mot just ångest.

Har nu faktiskt ätit 50 mg sertralin ett tag, 5 månader, men inte tyckt jag mått lika bra. Tänkt att det berott på stress på jobbet osv (trots allt är det mänskligt att inte alltid vara på topp) men tycker just nu det är ohållbart.

Min ångest kommer egentligen enbart i samband med sängen. Då kommer den svåraste oron och ångesten och tankarna börjar fara. Väldigt svårt att sova; vissa nätter ger jag upp och dygnar.

Eftersom jag har tid först 1:a Februari ( ) så crankar jag dosen nu på egen hand upp till 75 mg och ser vart det med veckorna visar.
Man och väger 85 kg om det är till ngn hjälp för den som vill gissa vad jag borde ligga på.
Jag väger 73 och behöver 100 för att känna någon märkbar skillnad så antagligen, även om inte vikten är allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in