2024-12-18, 00:53
Medlem
zombie-nations avatar
Kan det vara så att du inte får ned hela tabletten direkt? Börjar den lösas upp i magmunnen gör det extremt ont. Känns frätande. Satsa på att försöka få ned den i magen. Ta en klunk fil, svälj tabletten med en klunk fil och drick sedan ett glas vatten. Kan du svälja den lätt och magen känns frätande så kanske du har något annat problem som tabletten förvärrar. Tål du andra saker som retar magen som kaffe, te, lök och chili? Om du tar magmedicin så kom ihåg att upptag av vitaminer och mineraler försämras, så du kan komma att behöva tillsätta detta. Läkare glömmer ofta den biten. Men har du en läkare att tala med så gör det, hen kan kanske avgöra om du behöver göra en gastroskopi.
Citera
2024-12-18, 01:07
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Har kraftig halsbränna varje jävla dag/kväll. Misstänker att det är
Pga sertralinet. Jag äter 50mg sertralin just nu. Vad tror ni om jag sänker dosen ner till 25mg, kommer halsbrännan försvinna ?
Har gått på sertralin flera år och senaste månaderna har halsbrännan intenfiserats. Jag måste ta omeprzaol varje dag för undvika halsbrännan.

Eller ska jag fundera på att sluta med sertralin helt o hållet ?

Vad är styrkan på dom du tar?

Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Du ska ju självklart inte äta vare sig sertralin eller omeprzaol om du inte absolut måste. Har du fått halsbränna av sertalin tidigare? Om inte så har de nog inget med de att göra. På sikt skulle jag nog sluta med båda, långvarig användning av sertalin kan ge brainzaps som kan ta månader eller år att gå över. Långvarig användning av omeprzaol har visat orsaka cancer i större utsträckning. Omeprzaol bör helst ätas vid magsår om ens de. Seralin bör endast ätas om man är så deprimerad att man är självmordsbenägen.

Du är inte läkare ditt svin!
Du kan inte en stava till Sertralin men du borde få eunatasi som medicin.

TS vill veta om två saker går ihop och inte dina jävla svammelhistorier.
Citera
2024-12-18, 01:59
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC

De kanske jag är vad vet du om de ditt vidriga kräk.
Jag kopierade bara de TS skrev: Sertralin
Nej TS ville inte veta om två saker går ihop. TS ville veta om hen ska sänka dosen.
Du tillför inget till tråden eftersom du inte ger svar till TS och istället ger dig på mina råd till TS. Du låter som en lågutbildad horunge. Det heter även eutanasi inte eunatasi .
Senast redigerad av Dulce 2024-12-18 kl. 02:01.
Citera
2024-12-18, 07:53
Moderator
Lapapps avatar
Tråd infogad i samlingstråd

/Mod
Citera
2024-12-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC

Styrkan på omeprazol 20mg
Sertralin mylan är 100mg varpå jag delar tabletten och tar halva (50mg)

Har även nån "inbillad" värk i pungen senaste veckan som kommer o går. Har det också samband med sertralin ?
Citera
2024-12-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillet
Jag har precis fått Sertralin HEXAL (50mg) utskrivet. (är det samma sak som zoloft?)
Jag hade velat veta om det är någon annan här som ätit det och vad de tyckte om det? Biverkningar osv?
Kan man äta benzo då och då utan problem? Och hur blir det om man dricker alkohol till det?

Du har fått medicin för depression då rimmar det illa att dricka alkohol. Ett glas okej men inga fyllor.
Citera
2024-12-18, 18:27
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:

Har även nån "inbillad" värk i pungen senaste veckan som kommer o går. Har det också samband med sertralin ?

Det står inget i FASS om att Zoloft skulle ha halsbränna som biverkning.
Däremot så står det att man ska prata med sin läkare om man tar "läkemedel mot stark magsyra, magsår och halsbränna (cimetidin, omeprazol, lanzoprozol, pantoprozol och rabeprazol)"

https://www.fass.se/LIF/product?user...20010518000090

Sällsynta biverkningar (kan förekomma hos upp till 1 av 1000

"utsöndring från brösten, torr vagina, underlivsflytning, rodnad och smärta i penis och förhud, bröstförstoring*, förlängd erektion"

Ett tips är att lära sig använda FASS när man får läkemedel utskrivna.
Senast redigerad av PatsyStoneHC 2024-12-18 kl. 18:31.
Citera
2025-01-18, 10:06
Medlem
Käkade sertalin 50mg i ett par månader och slutade efter nedtrappning helt dagarna efter jul. Har gått bra hittills men idag känner jag mig sjukt deppig. Är det depressionen som är på väg tillbaka eller är det kroppen som avgiftas ? Vad tror ni ?
Citera
2025-03-25, 07:13
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Åt 25mg ett tag sedan 50 nu 100 i en vecka. Är mer deprimerad och har mer ångest nu än innan jag började. Går det över eller har jag fel läkemdel?
Citera
2025-03-26, 09:50
Medlem
Citat:

Jag får typ halsbränna när jag delar Sertralin Teva. Som om smulorna lixom fastnar i svalget/halsen. Be om att få recept på 50 mg som du kan ta hela istället.

Har även märkt av samma problem om jag sväljer ner med varmt te.
Citera
2025-04-23, 10:00
Medlem
Sertralin - utsättning

Lång historia kort, under 2023 började jag med sertralin. Jag åt det fram till början av 2024, fick fel uttrappningschema vilket ledde till att jag fick grova besvär med utsättningssymptom, panikångest etc. eftersom jag praktiskt taget slutade CT.

Efter 3 månader blev jag insatt på sertralin igen, och jag fick även en remiss till en psykiatrisk mottagning som heter wemind. Jag fick gå kbt och träffa en grym läkare. Jag började må mycket bättre och sedan Juli 2024 har jag börjat sätta ut sertralinet igen.

- Det började med att jag gick ner från 100mg till 75mg.
- Efter en månad gick jag från 75mg till 50mg.
- Efter ytterligare en månad så gick jag ner till 37.5mg
- Efter ännu en månad gick jag ner till 25mg.
- Denna dos åt jag i 3 månader, därefter gick jag ner till 12.5mg

Jag har nu ätit 12.5mg i snart 3 månader och det börjar bli dags att sluta helt.

Nu när det börjar bli dags att sluta helt så börjar jag bli riktigt orolig för hur det kommer att gå då förra gången resulterade i att hela mitt liv vändes upp och ner och jag vet på riktigt inte om jag orkar göra denna resa igen…

Wemind har även lagt ner, vilket gör att jag har ingen psykolog eller läkare kvar som jag kan prata med, då jag inte vågar lita på vårdcentralen längre som satte in mig i denna skit från första början och gav mig fel uttrappningsschema förra gången.

Vad har ni för erfarenheter av att sluta med sertralin? Bör jag vara orolig eller va det bara ett riktigt jävla snedsteg utav läkarna senast? Det är mycket som händer under sommaren, med studentfirande etc. som jag inte kan missa. Eftersom jag känner mig så orolig, bör jag vänta till efter sommaren med att sluta?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2025-04-23, 10:09
Medlem
Verkar vara väldigt individuellt, varken jag eller de tre-fyra jag känner väl som trappat ur har märkt något alls. Kanske också svårare om man är orolig för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in