2015-12-09, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slitenslav
Har som längst varit helt alkoholfri i fem dagar i sträck på ca 20 år. men nu har jag skrivit in mig på beroendecentrum . Har dock inte svinsupit på ca 2 år, har bar druckit 40 folköl och 15 starköl i veckan sen november 2013, (med enstaka överskridningar). idag köpte jag 1 flaska marinella 2 st 7,2 or och 6 st 3,5 or. För att imorron förmiddag börjar mitt nya nyktra liv, så imorron kl 10 så börjar jag med antabus, jag får inte dom där andra medicinerna för att jag har ett illegalt subutex bruk. så dom kommer tvinga mej att sluta med subben åxå. STACKARS MIG........... men jag har en plan????

Om du dessutom har ett beroende utav sub, samt dessa alkoholmängder under så lång tid, då skulle jag råda dig att:

1 sök dig till någon bra avgiftning med bra nedtrappning.
2 Försök att trappa ner själv, vilket jag tor kan vara svårt i ditt fall.
3 antabusen gör bara så att du knappt kan dricka, men det går.
Abstinensen borde behandlas på sjukhus inledande.

edit: ta ej antabus dagen efter att du har druckit den mängden.
Det hoppas jag att du förstår och berättar exat för din läkare hur mycket du har krökat i går

mvh
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-12-09 kl. 19:58.
Citera
2015-12-11, 14:58
Avslutad
Funderar på om jag ska vara nykter hela 2016. Tyvärr ser jag många fördelar med alkoholbruk men de negativa effekterna är för mig lite väl problematiska.
Jag kommer inte sakna grisiga fester. Däremot kommer jag förmodligen sakna det harmlösa bruket mest. Att till exempel dricka 4 öl till en hockeymatch man ser på tv. Eller en god IPA en sommarkväll. Och självklart en riktigt kall öl på stranden i Spanien. Men jag klarar inte av att hålla mig till en sådan mild konsumtion.
Min avsikt är inte att undvika de sammanhang där alkohol förekommer. Det skulle vara tråkigt och det drabbar även mina närmsta vänner. Utan det blir en otrolig utmaning för mig att vara nykter i ett onyktert sällskap.
En annan utmaning blir att förändra mina helger. Jag kommer förmodligen vakna och somna tidigare. Jag kommer behöva utnyttja helgkvällar på ett annorlunda sätt. Det kommer förmodligen bli svårt till en början, och förmodligen lite tråkigt. Men jag väljer att se det hela som en stor utmaning och just av den anledningen låter jag min nykterhet vara tidsbestämd - 365 dagar.
Citera
2015-12-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Funderar på om jag ska vara nykter hela 2016. Tyvärr ser jag många fördelar med alkoholbruk men de negativa effekterna är för mig lite väl problematiska.
Jag kommer inte sakna grisiga fester. Däremot kommer jag förmodligen sakna det harmlösa bruket mest. Att till exempel dricka 4 öl till en hockeymatch man ser på tv. Eller en god IPA en sommarkväll. Och självklart en riktigt kall öl på stranden i Spanien. Men jag klarar inte av att hålla mig till en sådan mild konsumtion.
Min avsikt är inte att undvika de sammanhang där alkohol förekommer. Det skulle vara tråkigt och det drabbar även mina närmsta vänner. Utan det blir en otrolig utmaning för mig att vara nykter i ett onyktert sällskap.
En annan utmaning blir att förändra mina helger. Jag kommer förmodligen vakna och somna tidigare. Jag kommer behöva utnyttja helgkvällar på ett annorlunda sätt. Det kommer förmodligen bli svårt till en början, och förmodligen lite tråkigt. Men jag väljer att se det hela som en stor utmaning och just av den anledningen låter jag min nykterhet vara tidsbestämd - 365 dagar.

Att vara nykter på fester eller hos kompisar som dricker har jag aldrig haft problem med, då har jag svårare att inte ta en öl/grogg framför tv'n om jag har nåt hemma...
Min nykterhet går det helt ok med, har inte varit full på hela året men har inte heller varit helt nykter hela tiden. Tror att jag drack en grogg några veckor sen, början av november kanske.
Har slutat att ha sån koll, känns lite löjligt att börja på dag ett om man har druckit en öl efter 150 dagar. Nästa år ska jag kanske sikta på att vara 100% nykter, vi får se...
Citera
2015-12-18, 11:42
Medlem
Dag 5 nykter och första helgen utan alkohol är på intåg, ingen större "feat" direkt men ett steg närmre att hålla sig nykter resterande av dec (den svåraste månaden imo med jul o nyår).. klarar jag det mentalt kanske det är lika bra att fortsätta köra nyktert
Citera
2015-12-18, 20:12
Medlem
Laroque32s avatar
Jaha nu är det fredag igen och jag är nykter fortfarande

Men nu kommer ju detta jävla helvete igen, LEDIGHET!!!!!!

Hur gör ni andra som kämpar varje dag och försöker hålla er nyktra?
Jag har ju sån jävla otur att jag ska på kryssning över jul. Dom jag åker med kommer dricka såklart, jag kommer va ensam om att välja alkoholfritt. Kommer bli skit jobbigt då jag redan börjat förhandla med mig själv sen resan bokades!!
Så jag har redan förberett mig mentalt på att ta en antabus på beroendemottagningen på tisdag
Ett annat knep jag har för att orka vara nykter på min lediga tid är att ha nåt att göra hela tiden. Men de kan även bli jävligt stressigt....

Så gott folk, hur planerar ni eran jul ledighet nu framöver???

Kämpa på allihopa
Citera
2015-12-19, 11:27
Medlem
För mig har det gått åt pipan iallafall, Julen kommer dock att bli ensamt men förhoppningsvis lugnt
gällande alkohol.

Behöver drygt två veckor på mig men sen (känner jag) måste jag ta ett avgörande beslut ang. spriten.
Har träffat en dam nyligen men har ingen aning hur hon ställer sig till detta.

Suck... måste livet va så komplicerat
Citera
2015-12-19, 13:37
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laroque32

Jag har ju sån jävla otur att jag ska på kryssning över jul. Dom jag åker med kommer dricka såklart, jag kommer va ensam om att välja alkoholfritt. Kommer bli skit jobbigt då jag redan börjat förhandla med mig själv sen resan bokades!!
Så jag har redan förberett mig mentalt på att ta en antabus på beroendemottagningen på tisdag
Ett annat knep jag har för att orka vara nykter på min lediga tid är att ha nåt att göra hela tiden. Men de kan även bli jävligt stressigt....

Det är ingen "otur" att du ska på kryssning. Jag tror inte en sekund på att du är ett offer för omständigheterna här, du har självklart ett val.
Det går inte att sluta dricka/droga och tro att man kan leva precis som innan. Kanske (med antabus i kroppen) kommer du att palla att vara nykter under kryssningen men det är inte en miljö som är bra att vistas i för någon som är mentalt besatt av att supa.
Du har tidigare sagt att du går i en behandling som kallar sig tolvstegsprogram. En jävligt viktig devis där är "villighet". Det betyder inte hur mycket man vill hålla sig drogfri utan vad man är beredd att göra eller ge upp för att lyckas med det. Är du inte ens villig att avboka den där kryssningen ligger du risigt till.
Senast redigerad av mjukosten78 2015-12-19 kl. 13:43.
Citera
2015-12-19, 19:14
Medlem
Laroque32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Det är ingen "otur" att du ska på kryssning. Jag tror inte en sekund på att du är ett offer för omständigheterna här, du har självklart ett val.
Det går inte att sluta dricka/droga och tro att man kan leva precis som innan. Kanske (med antabus i kroppen) kommer du att palla att vara nykter under kryssningen men det är inte en miljö som är bra att vistas i för någon som är mentalt besatt av att supa.
Du har tidigare sagt att du går i en behandling som kallar sig tolvstegsprogram. En jävligt viktig devis där är "villighet". Det betyder inte hur mycket man vill hålla sig drogfri utan vad man är beredd att göra eller ge upp för att lyckas med det. Är du inte ens villig att avboka den där kryssningen ligger du risigt till.

Nej jag kan faktiskt inte avboka kryssningen. Jag gör det för min mammas skull. Jag har åkt på kryssningen en gång tidigare i somras, det va skit jobbigt, men jag drack inte en droppe och hade ingen antabus i mig heller. Så visst fan borde jag fixa det här också. Sen hur det tar på mig mentalt de får ja skita i just nu. Jag har diskuterat detta för alla i min grupp samt för drog/alkohol terapeuten. Klart alla tycker jag ska avstå, men va faan jag kan ju inte undvika allt hela tiden eller .... Kanske är för tidigt i min nykterhet att åka på en kryssning IGEN men nu gör jag de för min morsas skull.

Det må bära eller brista. Men jag vet jag kommer ha ett helvete med förhandlingen om ja inte tar antabus. Samtidigt som jag känner att klarar jag en till resa så där utan antabus, nykter kommer jag bli jävligt stolt över mig själv

Så vi får se hur jag gör på tisdag när jag ska till beroendemottagningen ....
En dag i taget
Citera
2015-12-19, 19:54
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Nej jag kan faktiskt inte avboka kryssningen. Jag gör det för min mammas skull.:

Skitsnack. Om du inte är redo att berätta att du är alkoholist och att det skulle vara livsfarligt för dig att åka på kryssning så finns det en miljon ursäkter du kan komma med för att slippa. Du är en alkoholist, det är klart du är bra på att ljuga.

Citat:
Jag har diskuterat detta för alla i min grupp samt för drog/alkohol terapeuten. Klart alla tycker jag ska avstå, men va faan jag kan ju inte undvika allt hela tiden eller .... :

Dom har såklart rätt, gör som dom säger. Sen är det där sista typisk självömkan för att rättfärdiga ett dumt beslut. Att du inte åker på den här kryssningen tidigt i din nykterhet betyder inte att du aldrig någonsin kommer att ha roligt i livet.

Citat:
Kanske är för tidigt i min nykterhet att åka på en kryssning IGEN men nu gör jag de för min morsas skull. :

Ja, eller så är det din sjukdom som kommer med rättfärdiganden för att få dig på flaskan igen.
Börja lyssna på andra och gör som dom säger. Ditt sätt funkar tydligen inte.
Vad är du villig att göra för att tillfriskna från din alkoholism?
Senast redigerad av mjukosten78 2015-12-19 kl. 19:56.
Citera
2015-12-19, 20:44
Medlem
Citat:

Så gott folk, hur planerar ni eran jul ledighet nu framöver???

Kämpa på allihopa

Åk inte med då!

Jag kan inte förstå detta med att bli klapp-kanon. Har jag någon gen som inte andra har?
Citera
2015-12-20, 18:43
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Vad är du villig att göra för att tillfriskna från din alkoholism?

Den meningen säger allt egentligen. När jag stod inför nya eller osäkra situationer och val i början ställde jag mig alltid frågan; -Är detta bra eller dåligt för mitt tillfrisknande? Svart eller vitt bara, ja eller nej.

Var svaret ärligt nej så avstod jag hur mycket jag än ville säga ja. Flera av dessa saker som jag avstod i början kan jag idag hantera nykter utan att ens tänka på det men i början är det inte värt att chansa, inte som jag ser det iallafall.
Citera
2015-12-20, 22:55
Medlem
Första gången på kanske 10 år som jag inte druckit en droppe alkohol på 8 hela dagar och jag har inte känt av något fysiskt abstinens, möjligtvis lite psykiskt. Riktigt skönt! Kan det vara så att jag inte supit tillräckligt (gick ofta minst 3-4 dagar mellan varje gång jag drack) för att utveckla ett fysiskt beroende? Känns som att det kommer att bli plättlätt att hålla sig nykter över jul och nyår. Är rätt stolt över mig själv som känner så då jag vet att jag har en riktig beroendepersonlighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in