2015-12-14, 15:05
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHBM
Är det någon skillnad mellan att ha pluggat på GU och LU när man ska söka jobb/praktikplatser senare?
¨
Nej.

Byt om det är viktigt för dig att bo och studera i Lund. För karriären spelar det ingen roll.
Citera
2015-12-14, 16:05
Medlem
Och starta inte nya trådar i befintliga ämnen utan håll dig till dem som finns. (FB) Juristprogrammet
Citera
2015-12-14, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Nej, detta är inte vanligt. Det är, som du säger, främst GJM och CC som har haft väldigt många som kuggar och få som får AB. GJM tror jag har blivit bättre, men om någon vet något om detta så är det fritt fram att sprida kunskapen!

De andra kurserna brukar inte ha sådär överdrivet många AB heller, men mellan tummen och pekfingret skulle jag uppskatta andelen AB:n till 10-20 %. Min uppfattning gällande 08-skolorna (Stockholm, Uppsala och Malmö (allt i Skåne är Malmö)) är att de snarare har 20-30 % AB, åtminstone minst 15 % AB.

Det är inte omöjligt att få AB i Göteborg (möjligtvis CC undantaget). Dock krävs en viss ansträngning. Det krävs självklart även på de andra universiteten, men jag skulle gissa att aningen mer krävs på GU. Jag ser dock inte den eventuella risken att det är något svårare att få höga betyg på GU som något som i sig självt borde få dig att inte välja GU. Men ja, om du ska läsa på GU så får du räkna med att du någon gång kanske får skriva omtenta. Det är trots allt ganska många som tvingas dit, borträknat "blankarna".

Huruvida du ska läsa på GU eller på något annat universitet beror på vad DU föredrar. Exempelvis har universiteten olika upplägg så om DU föredrar något särskilt sådant kanske det ska väga tungt. Men det kan även vara så att du inte vet vilket upplägg som passar dig och då spelar det ju ingen roll. Vidare kanske DU vill/inte vill flytta och då kan det så klart vara viktigt vid beslutet. Är man från Göteborg ska det ju väldigt mycket till för att man ska vilja lämna denna underbara stad!

Slutligen, jag är väl inte direkt jätteimponerad av institutionen med t.ex. administration och information m.m. Jag har dock inget annat att jämföra med, framför allt inte vad gäller de andra juristprogrammen. Lokalerna är fräscha, men studieplatser (börjar bli bättre?) och framför allt matplatser kan det vara sisådär med. Som motvikt har jag verkligen lärt mig väldigt mycket på programmet (men jag kanske hade lärt mig ännu mer någon annanstans?).

Edit: Har du några frågor om juristprogrammet på GU så är det bara att fråga!

Härligt! Tack för ett så bra svar. Självklart har jag inte planerat något annat än hårt arbete, och en AB-grad på 10-20 % är ju rimligt. Än så länge har jag inte så många frågor, men något jag undrat över är det där med sammanhållningen och studentlivet. Hur är det på GU? Vidare så har jag inte lyckats hitta något matnyttigt om schemat och kursuppläggen. Hur ser det ut? Mycket seminarier eller är det mest katederundervisning? Hur många föreläsningar har man vanligtvis per dag?
Senast redigerad av Vlast 2015-12-14 kl. 18:56.
Citera
2015-12-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vlast
Härligt! Tack för ett så bra svar. Självklart har jag inte planerat något annat än hårt arbete, och en AB-grad på 10-20 % är ju rimligt. Än så länge har jag inte så många frågor, men något jag undrat över är det där med sammanhållningen och studentlivet. Hur är det på GU? Vidare så har jag inte lyckats hitta något matnyttigt om schemat och kursuppläggen. Hur ser det ut? Mycket seminarier eller är det mest katederundervisning? Hur många föreläsningar har man vanligtvis per dag?

Sammanhållningen och studentlivet blir vad man gör det till. Någon annan kan säkert svara mer ingående.

GU juristprogrammet utbildningsplan kan nog vara intressant för dig, då den visar på bl.a. upplägget på programmet. Mer information om de enskilda kurserna, med schema, kursplan och övrig information hittas enklast på GUL och man kan komma åt rätt mycket via de öppna sidorna, en länk finner du här
Citera
2015-12-15, 08:47
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlast
Härligt! Tack för ett så bra svar. Självklart har jag inte planerat något annat än hårt arbete, och en AB-grad på 10-20 % är ju rimligt.
Med den inställningen kommer det att gå bra för dig!

Citat:
Än så länge har jag inte så många frågor, men något jag undrat över är det där med sammanhållningen och studentlivet. Hur är det på GU?

Precis som forwarden säger så beror det på vad du gör det till. Handelspuben finns, Juridiska Föreningen finns, HHGS (studentkåren) finns, kårbolagen finns osv. Dessutom finns det väldigt många sköna personer på programmet att umgås med. Om du inte själv vill det så behöver du inte oroa dig för att du kommer att bli en eremit vars bästa vän är lagboken (dvs. det som händer alla i tentaperioder ).

Citat:
Vidare så har jag inte lyckats hitta något matnyttigt om schemat och kursuppläggen. Hur ser det ut? Mycket seminarier eller är det mest katederundervisning? Hur många föreläsningar har man vanligtvis per dag?
Återigen bra tips från forwarden. Titta på utbildningsplanen, där finns mycket information. Särskilt sida 4 kan vara intressant för dig, där det står vilka kurser man läser. T1-T6 och examensarbetet på T9 är obligatoriska kurser och T7-T8 är fördjupningskurser.
De respektive kurserna har en egen sida på GUL, se obligatoriska kurser och fördjupningskurser.

På dessa kurssidor hittar du t.ex. litteraturlista och kursplan, samt för vissa kurser även schema. Om du närmare vill titta på schemat för en särskild kurs ska du använda TimeEdit. Där kan du noggrant se hur schemat är för den kurs du vill kolla på, t.ex. Den första kursen på programmet, Grundläggande juridisk metod (GJM).

Generellt angående upplägget är det mycket katederundervisning och lite övningar/seminarier. Vissa kurser har annorlunda upplägg, men så upplever jag att de flesta kurser fungerar. Du har kanske två föreläsningar och sedan en övning på det. Det är allra oftast inte mer än en föreläsning varje dag, även om det någon enstaka gång kan vara t.ex. 10-12 och 13-15. I snitt har du föreläsning kanske 3-4 dagar i veckan.

GJM (den första kursen) är annorlunda. Jag tror att det var föreläsningar ALLA dagar förutom en (1) + att vi fick typ 2 dagar att tentaplugga. Det märks att jag har blivit bortskämd med att inte behöva ta mig till skolan lika ofta längre

Vad gäller examination är det så gott som alltid salstenta på de obligatoriska kurserna. Det finns något rättegångsspel, hemtenta och PM men det är undantag, som dessutom ofta (alltid?) kompletteras med salstenta. Till följd av detta är det ganska få grupparbeten, även om det naturligtvis är tillåtet att plugga tillsammans med kursare.
Citera
2015-12-15, 09:30
Medlem
Jag har köpt flikar till lagboken men vad kan mer användas än post-it lappar, för att veta var lagarna finns?
Citera
2015-12-15, 09:36
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vordnad
Jag har köpt flikar till lagboken men vad kan mer användas än post-it lappar, för att veta var lagarna finns?
Författnings- och sakregistret?

Förstår inte riktigt vad din fråga är. Jag antar att du menar att du har köpt typ dessa flikar. Utöver det säger du att du har post-it lappar, och då antar jag att du menar typ dessa. Vad mer behöver du?
Citera
2015-12-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Författnings- och sakregistret?

Förstår inte riktigt vad din fråga är. Jag antar att du menar att du har köpt typ dessa flikar. Utöver det säger du att du har post-it lappar, och då antar jag att du menar typ dessa. Vad mer behöver du?

Smala post-it lappar blir perf, tack.
Citera
2015-12-15, 22:49
Medlem
Hej hej! Vi Uppsalastudenter utsätts som bekant för problembaserat lärande (PBL), innebärande att undervisningen i hög grad kretsar kring problemlösning. Jag är nyfiken på hur pass stor nytta man drar av en sådan undervisningsform i arbetslivet. Upplever ni yrkesverksamma jurister att metoden förbereder en väl för "verkligheten", eller är den tvärtom hämmande? Såklart aningen subjektivt.

Obs. jag är medveten om att andra lärosäten i varierande grad också tillämpar PBL, men vad jag förstått är UU de som gått längst.

Tack på förhand.
Citera
2015-12-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Hej hej! Vi Uppsalastudenter utsätts som bekant för problembaserat lärande (PBL), innebärande att undervisningen i hög grad kretsar kring problemlösning. Jag är nyfiken på hur pass stor nytta man drar av en sådan undervisningsform i arbetslivet. Upplever ni yrkesverksamma jurister att metoden förbereder en väl för "verkligheten", eller är den tvärtom hämmande? Såklart aningen subjektivt.

Obs. jag är medveten om att andra lärosäten i varierande grad också tillämpar PBL, men vad jag förstått är UU de som gått längst.

Tack på förhand.

Det är givetvis omöjligt att svara på din fråga. Såvida inte någon har läst juristprogrammet två gånger på två olika universitet. Men även då är det såklart omöjligt att redogöra för huruvida det ena är bättre än det andra.
Citera
2015-12-16, 07:48
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Tack på förhand.

Nu vet jag ju inte hur man bedriver PBL i Uppsala, men med tanke på att arbetslivet (i alla fall det jag har upplevt senaste tio åren) går ut på att lösa problem kan det ju inte vara helt bortkastat.
Senast redigerad av Pörr 2015-12-16 kl. 07:51.
Citera
2015-12-16, 08:08
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:

Tack på förhand.
Vad exakt är detta mystiska fenomen? Det pratas ofta om det i tråden men jag har egentligen ingen aning om vad det innebär. Det gör att det är svårt för mig att jämföra med GU-upplägget. Så vad är PBL?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in