Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-12-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delta78
Vid den tidpunkten som jag såg den, så behövdes det ingen rekrytering till FM, då det fortfarande var plikt som gällde för alla ynglingar. Den rekrytering som gjordes, gjordes av befälen direkt vid PB- och KB-kompanierna. Sedan har jag svårt att se att P 4 åkte runt med ett fordon som det stod RAB på! Fordonet i sig är nog utgallrat för länge sedan.

Med den erfarenhet jag har av RAB så verkar det väldigt konstigt att RAB skulle åkt runt i en buss det stod RAB på.
Citera
2015-12-02, 18:12
Medlem
thede.palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Med den erfarenhet jag har av RAB så verkar det väldigt konstigt att RAB skulle åkt runt i en buss det stod RAB på.

Med den erfarenhet jag har av RAB så är det inte alls konstigt. Sett flera exempel under mina år på materiell märkt RAB samt telefonnummer. Ang bilden som publicerades på SvD. Den är inte från något bergrum utan en, ändock anonym, anläggning ovan jord.
Citera
2015-12-02, 18:37
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thede.palm
Med den erfarenhet jag har av RAB så är det inte alls konstigt. Sett flera exempel under mina år på materiell märkt RAB samt telefonnummer. Ang bilden som publicerades på SvD. Den är inte från något bergrum utan en, ändock anonym, anläggning ovan jord.

Man måste tydligen vara prenumerant på tidningen för att se bilderna?. Men har för mig att jag såg en bild svischa förbi på ett annat forum och jag får hålla med dig om att det såg ut som en ovan jord anläggning helt klart.

Ang RAB-bilen i ett bostadsområde, kom det fram i vilket?.
Citera
2015-12-02, 18:42
Medlem
Delta78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Man måste tydligen vara prenumerant på tidningen för att se bilderna?. Men har för mig att jag såg en bild svischa förbi på ett annat forum och jag får hålla med dig om att det såg ut som en ovan jord anläggning helt klart.

Ang RAB-bilen i ett bostadsområde, kom det fram i vilket?.

Nej det gjorde det inte. Men det var inte Vivalla. Kan säga som så att den stod i västra delarna av Örebro, fast öster om E20. Mer än så väljer jag att inte skriva, då jag inte vet vilken påverkan det kan ha? Antagligen ingen, men ändå.
Citera
2015-12-02, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thede.palm

Ok, då har vi säkert olika erfarenhet av RAB, min är ute vid objekten och där har jag aldrig sett någonting sådant.

Faktum är att vid vissa objekt i den här tråden har det aldrig funnits ett fordon som kunde identifieras som militärt

Sen visst jag vet inte exakt vilken enhet som visas på bilden då jag inte har svd, men nog finns en del av FMTM:s nuvarande enheter placerade i just de anläggningar som tråden handlar om.

Edit: Såg att det handlade om TDC, det är Örebro eller Bålstad.
Senast redigerad av RoineOberg 2015-12-02 kl. 19:19.
Citera
2015-12-03, 14:29
Medlem
Efter att en nu avstängd användare roat sig med att lägga ut min identitet med adress till familjens bostad, så skulle jag behöva lite goda råd.

Fick det här på mailen igår kväll:
Bertil Abrahamsson <bertilabrahamsson@contractor.net>
21:12 (17 timmar sedan)

till mig
blev det hett om öronen nu i kalla december?

du gör inget bra jobb att dölja din identitet. mycket förånande du är så öppen vem du är med tanke på de dy skriver på forum. du verkar inte ha några problem att skriva öppet om hemliga anläggnningar o var de finns. vi testade om du skulle tycka de va lika roligt med din info. hur kändes det, va de roligt?

se det som en rolig grej, ett test. XXXX, det är du som sätter gränserna.

Igår kännde jag mig ganska säker på vem hotaren är (eftersom bunkervärlden trotts allt är väldigt liten), men idag tycker jag skrivsättet känns igen rätt väl. Vad tycker ni andra? Skall jag böja mig för hotelserna eller sluta skriva om det både Wennerström och Bergling berättat för ryssarna för 40-60 år sedan?
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-12-03 kl. 15:15.
Citera
2015-12-03, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Efter att en nu avstängd användare roat sig med att lägga ut min identitet med adress till familjens bostad, så skulle jag behöva lite goda råd.

Fick det här på mailen igår kväll:
Bertil Abrahamsson <bertilabrahamsson@contractor.net>
21:12 (17 timmar sedan)

till mig
blev det hett om öronen nu i kalla december?

du gör inget bra jobb att dölja din identitet. mycket förånande du är så öppen vem du är med tanke på de dy skriver på forum. du verkar inte ha några problem att skriva öppet om hemliga anläggnningar o var de finns. vi testade om du skulle tycka de va lika roligt med din info. hur kändes det, va de roligt?

se det som en rolig grej, ett test. XXXX, det är du som sätter gränserna.

Igår kännde jag mig ganska säker på vem hotaren är (eftersom bunkervärlden trotts allt är väldigt liten), men idag tycker jag skrivsättet känns igen rätt väl. Vad tycker ni andra? Skall jag böja mig för hotelserna eller sluta skriva om det både Wennerström och Bergling berättat för ryssarna för 40-60 år sedan?

Bra att det gick att få användaren avstängd så snabbt.

Av princip tycker jag inte att man ska böja sig för allehanda privata moralpoliser. Har myndigheterna problem med det du och vi andra skriver så får de höra av sig själva.
Citera
2015-12-03, 23:08
Medlem
Vart tog den norska texten vägen?

Ja hoten känner man igen. Har väl något PM sparat och kärt barn har väl många namn! Undrar vem som är adressaten i dessa sammanhang.

Men keep on AP keep on!
Citera
2015-12-03, 23:14
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delta78
Nej det gjorde det inte. Men det var inte Vivalla. Kan säga som så att den stod i västra delarna av Örebro, fast öster om E20. Mer än så väljer jag att inte skriva, då jag inte vet vilken påverkan det kan ha? Antagligen ingen, men ändå.

Om det nu var så länge sen så finns det nog ingen påverkan, mest bara nyfiken på varför man parkerade där när FMTM ligger i stan och I3 var igång. Någon som tog firmabilen hem
Citera
2015-12-04, 09:52
Medlem
Önskar återkoppla och avsluta den tråkiga frågan om de borttagna inläggen på norska som outade mig nyligen. Då jag fick mailsvar på svenska senare, tyder detta kanske mest på att det rör sig om någon enskild som både önskar tysta mig och dessutom sprida missämja och misstänksamhet oss skribenter emellan. Blev påmind om något jag glömt och det är att vi faktiskt har en skribent bosatt i Norge här.

Då denne ibland skojat lite harmlöst och utan onda avsikter, så kan detta utnyttjats av de som kände till det, och därav att man skrivit på norska för att "ge igen" och därmed göra två flugor på smällen samtidigt.

Har senaste dagarna fått så mycket respons via mail mm. så det är ingen tvekan om att jag inte önskar begränsa min åsiktsfrihet genom att skriva här. Var regeringen har sin nuvarande Upl. har vi aldrig kommit nära och så skall det förbli. Tänker inte besvara några frågor om det.

Däremot är resan fram till RB 80 så spårbar att var och en med intresse, kunnat förkovra sig i ämnet. De som föddes när denna del började "svalna", är nu uppväxta.
Citera
2015-12-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Vart tog den norska texten vägen?

Ja hoten känner man igen. Har väl något PM sparat och kärt barn har väl många namn! Undrar vem som är adressaten i dessa sammanhang.

Men keep on AP keep on!
Det pågick omröstningar om att stänga av användaren för brott mot 1.06 fick jag höra. Men admin5 var snabbare och stängde av för KFK då det var brådskande. Källa: Oddball, moderator.

Nu är lugnet återställt men det är tråkigt när sånt här händer. Den som tror att AP:s inlägg skadar rikets försvar är på en äng långt borta och cyklar.
Citera
2015-12-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Det pågick omröstningar om att stänga av användaren för brott mot 1.06 fick jag höra. Men admin5 var snabbare och stängde av för KFK då det var brådskande. Källa: Oddball, moderator.

Nu är lugnet återställt men det är tråkigt när sånt här händer. Den som tror att AP:s inlägg skadar rikets försvar är på en äng långt borta och cyklar.

Alltså, det som omrörts här i tråden är mest 40-70 tals anläggningar. Där kan rikets säkerhet slänga sig i väggen, även om de vore helt oröjda innan(på nätet) så hade främmande makt sten koll på de för länge sen. Jag kan ge mig fan på att de har både originalritningar och uppmätta faktiska förhållanden på samtliga anläggningar som är "outade" här. Och, det på tiden då allt var kvalhemligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in