Citat:
Ursprungligen postat av
Pre 1914
Flyger fransoserna också över turkiet?
Över Turkiet
också kan jag tänka mig: Frankrike fick enligt diverse källor igår tillstånd av Turkiet att använda deras luftrum och Incirlik-basen, där även den lilla tyska spaningsstyrkan ska vara.
Det här tyder ju på att man innan dess tog någon annan väg från hangarfartyget som låg utanför Syriens kust, förmodligen åkte man helt enkelt rätt över Syrien efter överenskommelse med ryssarna, som alltså beordrades se fransmännen som allierade.
Förmodligen vill man, fint uttryckt, ha fler valmöjligheter vad gäller målen man ska slå mot. Ryssarna blev ju sura när oljeanläggningar slogs sönder helt, och detta måste inte nödvändigtvis ha något alls med IS att göra åt endera hållet - men däremot
efter kriget vill ju såklart ryssarna att den syriska regimen på något sätt ska kunna betala av sin skuld till ryssarna (och förslagsvis köpa ryska vapen för resten), och detta blir svårt när oljeindustrins infrastruktur är helt förstörd. Om jag uttrycker mig försiktigt tror jag inte den här bieffekten är helt oönskad inom "västkoalitionen".