2015-12-03, 12:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
De har tydligen kört Cypern-Irak via Turkiet när de bombat där, men ja, det blir en jäkla omväg och jag kan se en politisk öppning för att flyga rätt över Syrien, så det är en intressant fråga.
Flyger fransoserna också över turkiet?
Citera
2015-12-03, 12:59
Medlem
Xeliouss avatar
När nu Storbritannien även börjat bomba i Syrien, tillsammans med Frankrike och USA, kommer inkomsterna snabbt tryta både för diktatorn Assad och ISIS, då de fått en del av sina intäkter från oljan. Regimen har förmodligen fått in mer på det hela jämfört med ISIS. Nu får alltså Ryssland stå för hela notan - Assad och ISIS får svårare finansiera vapenköp från Ryssland. Ja Assad betalar inte sina avbetalningar till den ryska banken VEB som går på knäna och kräver många miljarder dollar från det ryska folket. Rysslands krav på Assad ökar, han är nu bara en marionett som pantsatt sitt land. Slutet kan komma fort för diktatorn.
Citera
2015-12-03, 13:09
Medlem
http://en.alalam.ir/news/1765816

Som sagt, ryssarna vet vad de sysslar med. Successivt bryter man ner handeln mellan Turkiet - ISIS.

Detta är mycket viktigt när kampen mot terrorismen fortsätter. ISIS har dragit in miljoner per dag, pengar som man har kunnat använda till löner, rekryteringar, vapen, ammo ja u name it.
Citera
2015-12-03, 13:14
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
http://en.alalam.ir/news/1765816

Som sagt, ryssarna vet vad de sysslar med. Successivt bryter man ner handeln mellan Turkiet - ISIS.

Detta är mycket viktigt när kampen mot terrorismen fortsätter. ISIS har dragit in miljoner per dag, pengar som man har kunnat använda till löner, rekryteringar, vapen, ammo ja u name it.

De drar fortfarande in miljonbelopp per dag genom att beskatta sina invånare. Oljan är även viktig som inkomstkälla men än viktigare är att slå sönder deras statsapparat grundligt. Detta kan bara ske med marktrupper.
Citera
2015-12-03, 13:20
Medlem
Xeliouss avatar
Storbritannien tog ut specifika mål vid oljefältet Oman, ett fält som tror dra in den största delen av ISIS finansiering från olja:
Citat:
"Overnight, RAF Tornado GR4s, supported by a Voyager air refuelling tanker and a Reaper, and operating in conjunction with other coalition aircraft, employed Paveway IV guided bombs to conduct strikes against six targets within the extensive oilfield at Omar, 35 miles inside Syria's eastern border with Iraq," it said.

"The Omar oilfield is one of the largest and most important to Daesh's financial operations, and represents over 10% of their potential income from oil."

The ministry said specific elements of the oilfield had been targeted "ensuring the strikes will have a significant impact on Daesh's ability to extract the oil to fund their terrorism." Initial analysis indicated the strikes had been successful, the statement said.
http://edition.cnn.com/2015/12/03/europe/uk-isis-airstrikes-syria/index.html

Rysslands politik att enbart stödja Assad och inte bekämpa ISIS är kortsiktigt.
Citat:
While the United States focuses on defeating ISIL and supporting opponents of Syrian President Bashar Assad’s regime, the Russians’ vow to fight ISIL terrorists doesn’t appear to have merit, Warren said.

“Everything they are doing is to support Assad, to keep Assad in power,” he said. “This is strategically shortsighted. Every time the Russians conduct an operation that extends or helps extend Assad's hold on power is yet another day that Syrian civilians will suffer under the boot of Bashar al-Assad.” he said.
http://www.defense.gov/News-Article-View/Article/632422/spokesman-expeditionary-targeting-force-could-accelerate-isil-defeat
Citera
2015-12-03, 13:34
Medlem
simonpimonpoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
När nu Storbritannien även börjat bomba i Syrien, tillsammans med Frankrike och USA, kommer inkomsterna snabbt tryta både för diktatorn Assad och ISIS, då de fått en del av sina intäkter från oljan. Regimen har förmodligen fått in mer på det hela jämfört med ISIS. Nu får alltså Ryssland stå för hela notan - Assad och ISIS får svårare finansiera vapenköp från Ryssland. Ja Assad betalar inte sina avbetalningar till den ryska banken VEB som går på knäna och kräver många miljarder dollar från det ryska folket. Rysslands krav på Assad ökar, han är nu bara en marionett som pantsatt sitt land. Slutet kan komma fort för diktatorn.

Nu försöker du alltså övertyga oss om att ISIS samarbetar med Ryssland och Syrien? Ryssland säljer vapen till ISIS? ISIS och Assad säljer olja tillsammans?

Vad kommer härnäst, palestinier kanske i hemlighet samarbetar med Israel? USA kanske i hemlighet hjälper Iran bygga kärnvapen?

Någonting har gått snett i din stackars skalle.
Citera
2015-12-03, 13:42
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Flyger fransoserna också över turkiet?

Över Turkiet också kan jag tänka mig: Frankrike fick enligt diverse källor igår tillstånd av Turkiet att använda deras luftrum och Incirlik-basen, där även den lilla tyska spaningsstyrkan ska vara.

Det här tyder ju på att man innan dess tog någon annan väg från hangarfartyget som låg utanför Syriens kust, förmodligen åkte man helt enkelt rätt över Syrien efter överenskommelse med ryssarna, som alltså beordrades se fransmännen som allierade.

Förmodligen vill man, fint uttryckt, ha fler valmöjligheter vad gäller målen man ska slå mot. Ryssarna blev ju sura när oljeanläggningar slogs sönder helt, och detta måste inte nödvändigtvis ha något alls med IS att göra åt endera hållet - men däremot efter kriget vill ju såklart ryssarna att den syriska regimen på något sätt ska kunna betala av sin skuld till ryssarna (och förslagsvis köpa ryska vapen för resten), och detta blir svårt när oljeindustrins infrastruktur är helt förstörd. Om jag uttrycker mig försiktigt tror jag inte den här bieffekten är helt oönskad inom "västkoalitionen".
Citera
2015-12-03, 14:14
Medlem
simonpimonpoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Tack för ditt hysteriskt roliga svar på den inavlade idioten Xelious' inlägg! Det märks att jänkarrunkarna är oroliga över att Ryssland nu håller på bli en internationell supermakt och istället för att endast vara en regional stormakt. Den handlingskraft Ryssland visat i Syrien tyder på att Förenta staterna har fått en mycket, mycket mäktig konkurrent i Mellanöstern.

Precis, och det märks inte minst på den koordinerade desinformationskampanjen.

Det stora problemet som desinformatörerna dock har är att sanningen ligger så långt ifrån den världsbild som dom försöker förmedla vilket leder till att lögnerna blir otroligt genomskinliga och allt mer absurda.

Xelious och dylika leder ett redan förlorat informationskrig och deras taktiker blir allt mer desperata.

Lite fascinerande är det ju faktiskt ändå att följa detta bisarra skådespel.
Citera
2015-12-03, 14:20
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonpimonpoo
Nu försöker du alltså övertyga oss om att ISIS samarbetar med Ryssland och Syrien? Ryssland säljer vapen till ISIS? ISIS och Assad säljer olja tillsammans?

Vad kommer härnäst, palestinier kanske i hemlighet samarbetar med Israel? USA kanske i hemlighet hjälper Iran bygga kärnvapen?
Läs om Assads försäljning av olja från ISIS i tråden:
(FB) Konflikten i Syrien

Hur har du undgått att se detta? Hur tror du ISIS kunnat kriga med ryska vapen så länge? Varför har oljan flödat i åratal till Assad genom pipelines? Varför är det två ryska banker som varit mellanhänder mellan ISIS och Assad tror du? Det är som sagt väldigt bra att man bombar och slår två spyflugor i en smäll, Assad och ISIS!

Att som ni gör, ersätta fakta med fantasier och personliga åsikter, leder ingenstans.
Citera
2015-12-03, 14:35
Medlem
brunstdagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Över Turkiet också kan jag tänka mig: Frankrike fick enligt diverse källor igår tillstånd av Turkiet att använda deras luftrum och Incirlik-basen, där även den lilla tyska spaningsstyrkan ska vara.

Det här tyder ju på att man innan dess tog någon annan väg från hangarfartyget som låg utanför Syriens kust, förmodligen åkte man helt enkelt rätt över Syrien efter överenskommelse med ryssarna, som alltså beordrades se fransmännen som allierade.

Förmodligen vill man, fint uttryckt, ha fler valmöjligheter vad gäller målen man ska slå mot. Ryssarna blev ju sura när oljeanläggningar slogs sönder helt, och detta måste inte nödvändigtvis ha något alls med IS att göra åt endera hållet - men däremot efter kriget vill ju såklart ryssarna att den syriska regimen på något sätt ska kunna betala av sin skuld till ryssarna (och förslagsvis köpa ryska vapen för resten), och detta blir svårt när oljeindustrins infrastruktur är helt förstörd. Om jag uttrycker mig försiktigt tror jag inte den här bieffekten är helt oönskad inom "västkoalitionen".
Hur kom det fram?
Citera
2015-12-03, 14:35
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstdags
Det var ett hysteriskt roligt påstående...
Berätta gärna vad du har för kriterier för att utnämna ett land till "internationell supermakt".
Att ha makt och våldskapital nog för att påverka världspolitiken är vad som skiljer en internationell supermakt från en regional stormakt skulle jag säga. Rysslands svaghet gentemot västmakterna har varit att de har svårt att förflytta mycket trupper snabbt långt bortom deras gränser (förut så kunde de mest påverka det nära utlandet). Ken Dryden förklarar det bra här:

(FB) Vilka är dagens stormakter?
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Lite om hur man skall bedöma militära stormakter

Det har varit diskussioner här om vilka länder som skall betecknas som stormakter.

Vad gäller ekonomiskt inflytande ser jag inga större problem. Där måste helt rå nominell BNP i absoluta tal räknas. Det är detta som är ett lands ekonomiska "muskler". En annan faktor som kan spela in i mindre grad är hur själva ekonomin är diversifierad. Jag har exempelvis inte med Ryssland på min lista över ekonomiska stormakter, dels eftersom ekonomin är för liten (typ som Belgiens och Hollands tillsammans) och dels eftersom så abnormt stor del är knutet till olje och gasexporten. Ryssland är ett råvaruproducerande land vars relativa framgångar just nu beror på oljepriserna i dagsläget. Detta är sannerligen ingen optimal position för ett land som aspirerar på stormaktsstatus. På samma sätt viktar jag Storbritanniens ekonomi som starkare än Frankrikes, trots lägre BNP, eftersom London är centrum för stora delar av kapitalmarknaden vilket ger öriket möjlighet "to punch above its weight". Men detta är småsaker.

Lite mer komplicerat blir det när det handlar om militära stormakter.

USA går givetvis i en klass för sig, men sedan då?

Har inte Ryssland och Kina mycket större arméer än Frankrike och Storbritannien? Är inte Tyskland starkt? Har inte Ryssland en massa kärnvapen?

Allt det där är rimliga frågor, men om man skall värdera ett lands militära styrka finns det en rad ytterligare faktorer man måste väga in.

Som militärhistoriker har mitt främsta studium handlat om sk Force Composition Analysis, dvs. "styrkesammansättningsanalys", av olika militära organisationer i historien. Jag ser detta som en utmärkt metod att även bedöma slagkraft i samtiden.

Det som gör att jag sätter Storbritanniens och Frankrikes militära organisationer högre har att göra med hur deras militära organisationer är komponerade. Via sina möjligheter att "projicera" större militära förband långt utanför sina länders gränser - framför allt via luft- och sjöstridskrafter - spelar de en större militär roll och har en större och mer diversifierad offensiv militär förmåga än Ryssland och Kina.

Ryssland har en stor armé och en massa pansar, men som deras stridskrafter är "komponerade" har de ingen möjlighet att "projicera" denna slagkraft om inte den fientliga makten delar landgräns med Ryssland. Ryssland har en enastående defensiv kraft, med sin stora armé och sina kärnvapen (som ju är defensiva vapen), men kan i princip bara dominera makter i närområdet. Om Falkalandsöarna vore ryska skulle de inte ha fysisk möjlighet att återta öarna från Argentina eftersom de saknar logistik och materiel (hangarfartyg, assault ships, etc). De skulle heller inte kunna skicka en mekaniserad infanteridivision så snabbt som Frankrike gjorde detta under Kuwaitkriget, 1991, av samma skäl - än mindre en pansardivision som britterna gjorde i samband med invasionen av Irak, 2003. Av dessa skäl försöker ryssarna nu köpa ett antal assault ships/stabsfartyg av Mistral- och Tonnereklass från Frankrike. Detta är fartyg som kan transportera en hel infanteribataljon åt gången. Vad ryssarna kan transportera idag med sina fartyg av Rogovklass handlar om ett skyttekompani. Ryssarna får hoppas på att oljepriset inte faller ytterligare om de skall ha råd med detta.

Kinas armé är ju ännu större men om man tittar på "kompositionen" med myriader av lättbeväpnade förband, lite pansar, bristande transportmöjligheter och diminutiva flotta med obefintlig offensivkapacitet, ser man detta INTE är en armé avsedd att slåss mot andra länders krigsmakter, utan ett slags specialpolis ämnad att bekämpa oroligheter inom landet. Kina kan i kraft av sin storlek utöva tryck i närområdet, men knappast så mycket mer.

Det är alltså den offensiva styrkan jag värderar när jag rangordnar de militära stormakterna och det är därför som jag utnämnde UK och Frankrike till makter med möjlighet till global "power projection". Kina, Ryssland, Israel, Indien och Australien är - trots sina inbördes olikheter - bara regionala militära stormakter.

En annan faktor är stridsvanan. I såväl Storbritannien som Frankrike finns en tvåhundrafemtioårig tradition att agera långt utanför landets gränser. Det finns alltså en militär och institutionell erfarenhet att falla tillbaka på för politiker och beslutsfattare. Denna fördel är exceptionell i jämförelse med nästan alla andra länder.

PS. Någon tog upp som ett "bevis" för att UK och Fra. inte var militära stormakter att dessa länder inte hade interkontinentala ballistiska missiler (ICBM:s). Detta är en naiv anmärkning om man gör en "force composition analysis". UK och Fra. har alldeles utmärkta medeldistansrobotar för att riktas mot mål i hela det europeiska Ryssland. För alla andra mål använder de sig av sjöbaserade missiler. På grund av vapensystemens "komposition" behöver de inga ICBM:s.
Senast redigerad av NixYO 2015-12-03 kl. 15:05.
Citera
2015-12-03, 14:46
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstdags
Hur kom det fram?

Menar du hur det kom fram att ryssarna blev sura eller hur det kom fram att oljeanläggningar träffades?

Hur som helst var det denna nyhet jag menade;

http://uk.reuters.com/article/2015/11/20/uk-mideast-crisis-france-russia-idUKKCN0T929420151120
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in