Citat:
Ursprungligen postat av
NisseD
Vad var det som stoppade rebellernas framfart förra året i Latakia, gav regimen fördel i Aleppo etc om inte ryssarnas stöd via flygbombningar? Inse att flyget är en enorm fördel, även om det inte räcker utan folk på marken.
Jag skrev det i ett tidigare inlägg.
Det var rebellernas svaghet i dessa områden, inte ryssarnas bombningar. Rebellerna hade väldigt få män i dessa områden, speciellt söder om Aleppo. Rebellerna planerad en offensiv mot Hama. Jaysh al Fateh hade inga män varken i Aleppo eller Lattakia.
När jag skriver om rebellerna så menar jag Jaysh al Fateh. Dem väldigt svaga FSA rebellerna i Lattakia och Aleppo räknas inte.
I dem områden rebellerna var starka så slogs ju den ryska offensiven tillbaka och det rejält. Titta på Hama offensiven förra året i oktober månad så förstår du.
Rysslands plan var att krossa FSA rebellerna och förinta dem, i synnerhet i Aleppo för att få detta kriget till att bli ett krig mellan Assad och ex-Nusra och Ahrar al Sham. Då hade man fått legitimitet och gett Assad legitimitet. Man började med att ljuga offentligt och sa att man bombade IS när man bombade FSA.
Efter detta gjorde man stora ansträngningar politiskt (medan man militärt försökte krossa FSA) för att kunna terrorstämpla Ahrar al Sham men gulfländerna och Turkiet stoppade detta.
Resultatet har bara blivit att alla rebellgrupper nu är enade och strider som en enad armé i Aleppo nu. Finns ingen skillnad på FSA och Jaysh al Fateh nu. Och när detta sker, när man strider enat, så kommer Ryssland inte göra någon skillnad! Även om dem bombar hela dagen!