2015-11-27, 03:30
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Nu höjer Saudierna tonen också:

http://english.alarabiya.net/en/webtv/reports/2015/11/26/Saudi-FM-insists-Assad-must-go-or-be-overthrown.html

Hur många bottnar finns det i detta dubbelspel som försiggår i området?
Precis,det kan man undra??... Men nej.....enkelt....

Its all about the money!

Spelet handlar i grunden om grupperingar som vill vinna mark där olja finns.

Få makt över ett område och sedan få ut något ekonomiskt .

I afrika pågår detsamma ,där grupperingar tar makt över gruvor.Försvarar dem med vapen.
Citera
2015-11-27, 05:34
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Har IS ett flygvapen? Om inte så är S-400 tämligen värdelöst och USA bombar inte i närheten av
Latakiaprovinsen.

Missat nedskjutningen av ett ATO plan?
Citera
2015-11-27, 05:36
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag undrar hur det skyddet är tänkt att fungera? Det låter mer som att det är avskräckande/vedergällande? För de kan ju rimligen inte skjuta mot turkiska plan som befinner sig i Turkiskt luftrum före Turkarna avfyrat missiler mot ryska plan - och då lär det vara för sent?

Man kommer säkert att börja göra som särklänningarna, dvs varna långt innan någon är i syriskt luftrum.
Citera
2015-11-27, 05:40
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
I mindre skala då.

Så är det med all säkerhet, Ryssarna har väl kränkt Turkiskt luftrum tidigare och efter att dom tog ner en Su-25 så vill väl Ryssarna i sin tur ha eget flyg inom egen robotporté.

Säkert. Dock är det ju Särkland som bryter den internationella uppförande koden och mördar ATO personal eftersom deras allierade terrorister får smala påken. Mindre skala? Regimen slår naturligtvis till mot de områden som ligger närmast - eller hur tänker du?
Citera
2015-11-27, 05:44
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Tror du på det själv? Att Ryssarna skjuter ner Turkiskt flyg som befinner dig i eget luftrum?

Om dom gör det har nog inga NATO-medlemmar problem med att uppfylla artikel fem.

Varför inte, det är ju den nya uppförande koden som särklänningarna infört. Dom kränkte ju uppenbarligen Syriens luftrum och mördade ATO personal. Artikel 5 gäller inte om man är den aggressiva parten vilket ju turkarna är iom med att dom hjälper allsköns terrorister och dessutom angriper flyg i andra länder.
Det mest intressanta i hela soppan är dock att väst har sånt stort behov av att stödja terrorister i världen.
Citera
2015-11-27, 05:49
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Nja, det tvivlar jag på. Men kommer de över gränsen så kan det nog hända en del. Tror iofs inte turkarna kommer flyga över gränsen.

Mest oroande hittills är att Kreml begärt en ursäkt från Turkiet, något de måste vara 100 % säkra på att de aldrig kommer att få. Om inte ryssarna tappat alla skruvar så vill de inte ha en öppen konflikt med ett av få länder i världen som är ungefär lika kompromissvilliga som Ryssland självt.

Varför skulle det vara oroande att be om en ursäkt, egentligen? Dom visste ju inte att det var ryskt och det verkar ju ha skett i Syrien.
Citera
2015-11-27, 05:49
Medlem
Citat:
Har IS ett flygvapen? Om inte så är S-400 tämligen värdelöst och USA bombar inte i närheten av
Latakiaprovinsen.

Dagens "vänner" kan vara morgondagens fiender.

Det tillhör militär taktik att när det rustas med resurser då krävs alla vapenslag för alla scenarier, ren självbevarelsedrift att ha det modernaste och mest avskräckande.

Ingen kan förutspå händelseutvecklingen, som jag tidigare anspelat kommer vi få se förvånande allianser i denna konflikt.
Citera
2015-11-27, 05:57
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Och då antar jag att osäkerheten ligger i vilken tröskel ryssarna kommer att använda för att anse att turkarna inlett ett anfall:

- Inget svar på ryska varningar till turkiskt flyg som nalkas syriska gränsen i riktning mot ryskt flyg.

- Turkisk målradar låser på ryskt flyg.

- Turkiskt flyg kommer inom en kritisk zon för ryskt flyg

- Turkiskt flyg kränker syriska gränsen

Låter som turkens egna regler, vilket man borde följa då, tycker jag. Risken är förstås att denna nya standard sprider sig.
Citera
2015-11-27, 06:51
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Precis,det kan man undra??... Men nej.....enkelt....

Its all about the money!

Spelet handlar i grunden om grupperingar som vill vinna mark där olja finns.

Få makt över ett område och sedan få ut något ekonomiskt .

I afrika pågår detsamma ,där grupperingar tar makt över gruvor.Försvarar dem med vapen.
Syrien har väldigt lite olja och du kommenterar att Saudi erna lägger sig i med att de vill ha olja?? Vilka fler krigar för att de vill ha olja, Ryssland, USA?

Nej mellanöstern har alltid varit en krutdurk. Nu har det smällt i Syrien som var ett svagt instabilt land där en minoritet försökte härska över majoritet sunni.
Citera
2015-11-27, 06:53
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ryska försvarsministeriet sa att man i fortsättningen kommer att skjuta ner plan som uppträder hotfullt. Exakt vad det innebär återstår att se, men det utesluter nog inte att man skjuter ner plan som fortfarande befinner sig i turkiskt luftrum om dessa inlett ett anfall mot ryska mål.
Jag skulle säga att fyrahundringen står där för att Turkiet inte ska få några idéer. Turkarna har länge släppt iväg testballonger om att de ska ge sig in i norra Syrien och jaga bort kurderna.

Kamrat S-400 har nu ställt sig i vägen för alla tankar på turkiska lufträder i norra Syrien.

Ryssland har mutat in sig ordentligt i Syrien nu, och turkarna har gjort sig perifera.
Senast redigerad av Hogdal 2015-11-27 kl. 06:55.
Citera
2015-11-27, 07:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Dåligt minne ni har gubbar hehe speciellt du Madagascar som svarar kanske. Du gav mig ett gott skratt.

Det var jag som skrev till dig Savoy att jag förstod vad du menade angående förödmjukelsen som Erdogan har fått smaka på sistone. Fastän att jag ogillar att förödmjuka folk och se folk förödmjukas så finns det vissa som tyvärr förtjänar endast det. Erdogan är en sådan. All skit som han har sysslat med i sin utrikes och inrikespolitik gör att han förtjänar den förödmjukelsen. Han må känna sig lite coolare nu när han sitter med nationalisterna och islamisterna, men jag är helt övertygad om att han inte sover gott om nätterna numera.

Madagascar, inget illa menat min vän, men den frågan du ställer borde du själv veta svaret på, men tanke på alla länkar om det i tråden. Vet att du har varit aktiv i tråden till och från ganska länge, så en sådan självklar fråga borde inte du ställa. Givetvis ses IS som en vän och inte fiende.
Jo jag vet svaret på den. Men t ex Natoländerna kan inte svaret. Åtminstone låtsas de inte om att de kan svaret.
Senast redigerad av Madagascar 2015-11-27 kl. 07:54.
Citera
2015-11-27, 08:34
Medlem
humanlifes avatar
Putin vill stoppa flödet av stulen olja till Turkiet och kanske kan han få med sig Hollande på detta. Turkiet förnekar all kännedom om IS’ försäljning av olja till Turkiet, trots att bilar hela tiden åker i konvoj med olja, som en levande pipe-line, säger Putin.

Det är ju helt horribelt att detta inte stoppats tidigare!
Citat:
‘Commercial scale’ oil smuggling into Turkey becomes priority target of anti-ISIS strikes

Islamic State’s daring and impudent oil smuggling into Turkey should become a high-priority target in order to cripple the terrorist group, President Putin said, backed by French President Francois Hollande. Both agree that the source of terrorist financing must be hit first and foremost.
Commercial-scale oil smuggling from Islamic State controlled territory into Turkey must be stopped, Putin said after meeting Hollande in Moscow.

“Vehicles, carrying oil, lined up in a chain going beyond the horizon,” said Putin, reminding the press that the scale of the issue was discussed at the G20 summit in Antalya earlier this month, where the Russian leader demonstrated reconnaissance footage taken by Russian pilots.
https://www.rt.com/news/323603-isis-oil-smuggling-turkey/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in