2015-11-26, 21:24
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Kallar du din diktator för en lögnare?

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/188343#.Vldn4_kve70

Vad gäller källan så länkar du enligt ovan till samma källa, lite svettigt nu?

Att Israel talar vänskapligt med Ryssland följer av deras strategi som jag tidigare nämnt, du har inte hört om frasen "keep your friends close and your enemies closer" ser jag.

Jag vet inte om du har lässvårigheter - jag skrev att Assad (det är alltså syriska regimen som anges som källa i din länk) har påstått att de har haft S300 sedan 2013, något som bevisligen var lögn. Men att du trodde på det då när du hejade på honom mer än jag någonsin har gjort är ju inte förvånande.
Citera
2015-11-26, 21:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
France's Hollande, in Moscow, urges grand coalition against Islamic State

http://www.reuters.com/article/2015/11/26/us-mideast-crisis-russia-france-idUSKBN0TF1ZX20151126

Mer om toppmötet från ryska nyhetsbyrån TASS:

Putin: Terrorist acts force Russia, France to struggle with terrorism together

http://tass.ru/en/politics/839679

MOSCOW, November 26. /TASS/. Terrorist acts that have occurred in France and the downing of the Russian A321 jet force Moscow and Paris to pool efforts in struggle with terrorism, President Vladimir Putin said on Thursday at the start of the talks with his French counterpart, Francois Hollande.

Putin kommenterade de terroristdåd som nyligen drabbat både Frankrike och Ryssland:

"All of this prompts us to pool efforts in the struggle with this common evil," he said. "We're prepared for this cooperation and are glad to see you here, Mr. President."

Hollande replikerade:

"We know that terrorism is our common enemy," the French president said stressing the need for a broad and strong counter-terrorism coalition.

"That is exactly why I am here with you today. I have come here so that we could find a solution and move together on this path, effectively fighting the common enemy and searching for political solutions to settle the situation in Syria," the French leader added.
Citera
2015-11-26, 21:27
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Nej, det är enligt dina ryska och fars-källor, inte enligt verkligheten överensstämmande. Det är fortfarande inte ISIS Ryssland bekämpar, eller kommer bekämpa i Syrien. Ej heller så i Irak såklart. Varför ska de bekämpa sin fiendes fiende när de inte ens kan ta Latakia, Palmyra, Aleppo? Det enda de gör, som Assad gjort i flera år nu, är bomba civila.

Man kunde tänka att de åtminstone skulle kunna likvidera sina egna ryska medborgare som kämpar för al-nusra men nej...

Jag använder inte källor som rt eller fars, om jag inte vill se vad respektive regim anser att vi ska tycka, då är de en bra källa.
Al-Nusra har säkerligen varit huvudmål pga det strategiska område de håller, men visst har ryssarna bombat IS mycket.
Citera
2015-11-26, 21:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag vet inte om du har lässvårigheter - jag skrev att Assad (det är alltså syriska regimen som anges som källa i din länk) har påstått att de har haft S300 sedan 2013, något som bevisligen var lögn. Men att du trodde på det då när du hejade på honom mer än jag någonsin har gjort är ju inte förvånande.
Det var bevisligen inte lögn, och vad du gjorde var ifrågasatte artikeln jag citerade, till jag använde samma källa som du gjorde med samma uppgifter om att Israel slagit ut S300 i Syrien och nu försöker du tramsa bort ditt okunniga misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av regulus
"That is exactly why I am here with you today. I have come here so that we could find a solution and move together on this path, effectively fighting the common enemy and searching for political solutions to settle the situation in Syria," the French leader added.
Det är bra att Hollande går till källan för att få stopp på terroristerna. Han lär säga en hel del om alla de ryska vapen som användes i Paris och som används i Syrien, och alla de ryssar som strider för al-nusra och ISIS. Ja och det faktum att Ryssland inte strider mot ISIS. Tveksamt om Hollandes besök hos den lismande diktatorn i Kreml ger något på den fronten dock.
Citera
2015-11-26, 21:32
Moderator
vfs avatar
Citat:
Nja de finns väl lite här och där, till och med vid libanesiska gränsen, om än i mindre antal?
Vid Aleppo var det väl en hel del strider med IS (flygbasen).
Sedan har ju IS om jag förstått saken rätt gått västerut så att de är nära den stora nord-syd-motorvägen M5, vid Mahin?

Har IS ett flygvapen? Om inte så är S-400 tämligen värdelöst och USA bombar inte i närheten av
Latakiaprovinsen.
Citera
2015-11-26, 21:35
Medlem
Vilka koordinater har planet kraschat på? Turkarna har ju angett en plats och ryssarna en annan. Den som har angivit rätt nedslagsplats torde ju tveklöst ha rätt radarbilder.

Ryssarna lyckades ju faktist rädda en pilot (medan turkiet gjorde allt de kunde och inte lyckades), och kan ju inte vara helt ute och cykla.
Citera
2015-11-26, 21:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Har IS ett flygvapen? Om inte så är S-400 tämligen värdelöst och USA bombar inte i närheten av Latakiaprovinsen.

Nu var det ju inte USA som sköt ned ett ryskt plan.
Citera
2015-11-26, 21:36
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Det var bevisligen inte lögn, och vad du gjorde var ifrågasatte artikeln jag citerade, till jag använde samma källa som du gjorde med samma uppgifter om att Israel slagit ut S300 i Syrien och nu försöker du tramsa bort ditt okunniga misstag.

Nej det är inte samma källa för att det är samma tidning. Källan i din länk var regimen i Damaskus.
Citera
2015-11-26, 21:37
Medlem
Citat:
Har IS ett flygvapen? Om inte så är S-400 tämligen värdelöst och USA bombar inte i närheten av
Latakiaprovinsen.
S-400 är där för att skydda ryskt flyg från Turkiet.
Citera
2015-11-26, 21:37
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Latakiaprovinsen.
Jag har hört talas om ISIS som flyger i luften, men då har inte Ryssland varit inblandat...

Det är för att skydda sig när de anfaller civila, man kan anta att det planeras för en massaker i Aleppo eller dylikt som de demokratiska länderna kommer vilja sätta P för och då behöver Ryssland skydda sig mot andra länders flygvapen? Har lite svårt se ryssen lyckas jämna Aleppo vid marken som ryssen gjorde med Groznyj. Det är dock enda sättet Assad och Putin verkar tro man kan vinna.

Citat:
Nej det är inte samma källa för att det är samma tidning. Källan i din länk var regimen i Damaskus.
Och du litar inte på regimen i Damaskus alltså när de säger att de attackerats av Israel?
Citera
2015-11-26, 21:41
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Latakiaprovinsen.

Jag tror vi pratar förbi varandra - jag svarade bara på påståendet att IS inte finns i västra Syrien, vilket de såklart gör.

Ryssarnas eget luftvärn i Syrien har gissningsvis från dag 1 i praktiken enbart varit tänkt att användas mot eventuella turkiska plan. Jag har svårt att se något annat relevant land de skulle vilja/våga använda vapnen mot.
Citera
2015-11-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaderBerg
S-400 är där för att skydda ryskt flyg från Turkiet.
Jag undrar hur det skyddet är tänkt att fungera? Det låter mer som att det är avskräckande/vedergällande? För de kan ju rimligen inte skjuta mot turkiska plan som befinner sig i Turkiskt luftrum före Turkarna avfyrat missiler mot ryska plan - och då lär det vara för sent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in