Citat:
Ursprungligen postat av
Nello
Den här kan jag köpa faktiskt, en bra förklaring och enkel förklaring
Men tror du ändå inte det kan ligga lite vilja bakom? Med tanke på att Assad kanske lyckas ta Aleppo kanske alliansen inte vill att dom ska ha för mycket hävstång i förhandlingarna, desto mindre områden Assad har desto mindre har Ryssarna och Assad att säga till om i en eventuell förhandling.
Min tanke är väl mer åt det konspiratoriska hållet men jag menar på att med det aktuella läget politiskt och militärt så är detta sannolikt och inte en så långsökt förklaring, detta i kombination med Israels återkommande attacker visar ändå på att Assad sitter inte säkert alls även med ryssen vid sin sida.
Det skulle i så fall vara att NATO kanske inte vidtar tillräckliga åtgärder för att undvika att bomba SAA, men med tanke på att detta sker även mellan allierade så behöver det inte vara så alls. Däremot jag inte direkt att NATO-flaggan vajar på halv stång i högkvarteret idag...
Ifall de ville stödja ISIS skulle de behöva bomba SAA betydligt mer än det där.
Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Jesus Kristus om rapporterna som kommit och kommer in är sanna. Då har USA startat WWIII på riktigt. Nu kommer handskarna av. Hur fan kan man bomba en suverän nationell armé? Fy fan. Men man kanske inte ska vara överraskad i 2000-talet...Irak och Libyen. Nu är det kört för världen i vilket fall som helst. Och som vanligt kommer USA betala minst...eftersom de ligger där de ligger.
Komigen Putin, vårt enda hopp!
Haha nej nu ska du inte låta fantasin skena iväg. Suveräna stater har ju bombat varandra en hel del de senaste åren. Hade varit troligare med ett världskrig under 90-talet om sådant brukade leda till världskrig, då bombade ju NATO öppet ryssarnas allierade Serbien i massiv skala.
Nej så länge de bara bombar varandras proxies kommer inget hända, det är ifall NATO-styrkor drabbar samman med ryska styrkor som det föreligger en allvarlig risk för världskrig. Turkiets nedskjutning av det ryska flygvapnet hade isåfall varit en troligare utlösare.
Det är nog först utifall NATO "råkar" bomba en rysk flygbas i Syrien som vi ska oroa oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Syriens utrikesminister fördömer USA-koalitionens bomber mot den syriska armens läger. Attacken utfördes av 4 plan och 9 raketer och efteråt stormade IS in.
Kan 4 plan av misstag bomba samma mål? Osedvanligt inkompetent i så fall.
Nej, detta var inget misstag, det var ett planerat anfall, samordnat med IS.
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13940916000673
Hade NATO agerat flygvapen åt ISIS hade de allt fått slå till betydligt hårdare än sådär. 3 döda är ju inte mycket till förberedelse för en markattack.
Att 4 flygplan får iväg 9 raket mot fel mål är ju inte märkligt alls. När de identifierat ett mål går ju hela skvadronen till anfall och då skjuter du ju iväg vad de har. Att de har "smarta bomber" betyder ju inte direkt att bomberna omedelbart talar om för piloterna att de anfallit ett felaktigt mål... Det är ju först en stund efter attacken är över som de skulle kunna börja få indikationer på att de attackerat fel grupp.
Jag tycker jag sammanfattade bra i mitt tidigare inlägg hur detta kan ske av misstag. Inkompetent, visst, men inte osedvanligt som mitt exempel ifrån Irakkriget visade.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Det låter på dig som att det är ok att USA-koalitionen bombar fel sida i kriget. Det är ju IS de har lovat bomba, det är det parlamenten har röstat för och regeringar tagit beslut om.
...och varje gång NATO/Ryssland bombar i städerna stryker det med en del civila, betyder det att parlamenten har röstat för att döda syriska civila? Det är helt enkelt omöjligt att ha full kontroll över vilka man dödar i krig, därför man inte inte ska gå ut i krig i onödan...