2015-11-26, 22:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det kan man tycka, å andra sidan tror jag det var du(?) som höll med mig om att Turkiet höll på att förnedras rejält och kontinuerligt av både Ryssland (flygkränkningar) och USA (vapenexport till kurder) nu under hösten. Till slut brister det och både USA och Ryssland måste varit fullt medvetna om hur extremt irriterade turkarna var. Tror båda ambassadörerna varit uppe på turkiska utrikesdepartementet för reprimander i höst.
Jag tror inte det var jag. Kanske.

Jag tycker ändå det är korkat. Även om det upprepade gånger skett kränkningar av luftrum. Det måste finnas andra sätt för turkarna att markera allvar än att faktiskt skjuta ner plan. Turkarnas agerande är mycket riskabelt.

Frågan man kan ställa sig är om Turkarna ser IS som vän eller fiende.
Citera
2015-11-26, 22:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror inte det var jag. Kanske.

Jag tycker ändå det är korkat. Även om det upprepade gånger skett kränkningar av luftrum. Det måste finnas andra sätt för turkarna att markera allvar än att faktiskt skjuta ner plan. Turkarnas agerande är mycket riskabelt.

Det går tyvärr inte att utesluta att Erdogan ville ha en konflikt med Ryssland, av flera skäl. Se mitt tidigare inlägg om detta:

http://www.flashback.org/p55514080#p55514080
Citera
2015-11-26, 22:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det går tyvärr inte att utesluta att Erdogan ville ha en konflikt med Ryssland, av flera skäl. Se mitt tidigare inlägg om detta:

http://www.flashback.org/p55514080#p55514080
Desto större anledning för Nato att ta Erdogan i örat.

Jag är så glad att Sverige inte är med i samma försvarsallians som Turkiet.
Citera
2015-11-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Nja, det tvivlar jag på. Men kommer de över gränsen så kan det nog hända en del. Tror iofs inte turkarna kommer flyga över gränsen.

Mest oroande hittills är att Kreml begärt en ursäkt från Turkiet, något de måste vara 100 % säkra på att de aldrig kommer att få. Om inte ryssarna tappat alla skruvar så vill de inte ha en öppen konflikt med ett av få länder i världen som är ungefär lika kompromissvilliga som Ryssland självt.
Jag börjar tro att ryssarna har rätt. De tok-höjer därför insatserna på den här incidenten och sätter press på övriga NATO-länder - som nog egentligen vet mer om incidenten än de vill påskina. Detta för att underminera Tukiets ställning i NATO.

EDIT: stavfel
Senast redigerad av FaderBerg 2015-11-26 kl. 22:37.
Citera
2015-11-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Bilder på ryssarna anti-air

""New Photos of S-400 systems (and a Pantsyr) at Hmemeim airbase"

http://imgur.com/a/ij1U3

Wow, det där är S-400! Det trodde jag aldrig, nu är NATO förbannade på Turkiet kan jag lova. Syrien fick precis Mellanösterns starkast luftvärn.

Erdogan har försökt köpa just S-400 under lång tid, men Ryssland har vägrat att sälja.
S-400 blev en gamechanger i Kina-Japan/USA konflikten, så att skicka S-400 till Syrien känns som overkill, räcker gott och väl med S-300 för att skjuta ner jaktplan.
Skulle gissa på att det är tomahawk missiler som ryssarna vill kunna skjuta ner.
Citera
2015-11-26, 22:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Se det inlägg jag just skrev i tråden om Pentagonrapporten för mer om detta:

http://www.flashback.org/p55534118#p55534118
Citera
2015-11-26, 22:51
Medlem
longbow4ys avatar
Det utvecklar sig snabbt nu
"Several Nusra fighters killed by Jaish al-Thuwwar north of Aleppo and by YPG around Sheikh Meqsud. Ongoing clashes"
https://twitter.com/4rj1n/with_replies

Verkar vara rejäl fight mellan YPG och ISIS i området.

"Putin: it is impossible to successful combating terrorism in Syria without a ground operation"
S-400 LV
Flera stora AN124 transportplan på väg till Syrien.
http://syria.liveuamap.com/en/2015/26-november-another-ruaf-antonov-an124-just-over-caspian

"Russian Black Sea Fleet's flagship #Moskva arrives in Syria for air defence"

Lutar åt att ryssarna ämnar sätta in en luftbro med både material och manskap. Luftvärnet av högsta kvalitet är för att säkerställa transporterna.

Edit: och YPG väljer sida.
Citera
2015-11-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ryska försvarsministeriet sa att man i fortsättningen kommer att skjuta ner plan som uppträder hotfullt. Exakt vad det innebär återstår att se, men det utesluter nog inte att man skjuter ner plan som fortfarande befinner sig i turkiskt luftrum om dessa inlett ett anfall mot ryska mål.

Och då antar jag att osäkerheten ligger i vilken tröskel ryssarna kommer att använda för att anse att turkarna inlett ett anfall:

- Inget svar på ryska varningar till turkiskt flyg som nalkas syriska gränsen i riktning mot ryskt flyg.

- Turkisk målradar låser på ryskt flyg.

- Turkiskt flyg kommer inom en kritisk zon för ryskt flyg

- Turkiskt flyg kränker syriska gränsen
Citera
2015-11-26, 23:08
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Se det inlägg jag just skrev i tråden om Pentagonrapporten för mer om detta:

http://www.flashback.org/p55534118#p55534118
Det förvånar mig inte ifall turkarna stött Daesh.

Så som jag ser det är Turkarnas huvudagenda att bekämpa kurder, kurder och återigen kurder med alla möjliga medel i alla länder. Därmed är det inte förvånande ifall de stöder Daesh. Men bra att det kommer fram i ljuset. Kanske övriga Natoländer då kan agera tydligare mot Turkiet och att det blir lättare att lösa konflikten i Syrien.

Edit.
Senast redigerad av Madagascar 2015-11-26 kl. 23:15.
Citera
2015-11-26, 23:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Och då antar jag att osäkerheten ligger i vilken tröskel ryssarna kommer att använda för att anse att turkarna inlett ett anfall:

- Inget svar på ryska varningar till turkiskt flyg som nalkas syriska gränsen i riktning mot ryskt flyg.

- Turkisk målradar låser på ryskt flyg.

- Turkiskt flyg kommer inom en kritisk zon för ryskt flyg

- Turkiskt flyg kränker syriska gränsen

Att låsa målradarn på ett flygplan betraktas av många länder som att inleda ett anfall. USA har i vart fall i vissa lägen haft som policy att piloten ska skjuta skarpt om så sker, för att hinna försvara sig.

Risken finns att Ryssland sätter tröskeln ännu lägre nu. Alltså det som kallades för "hotfullt uppträdande" i presskommunikén.
Citera
2015-11-26, 23:12
Medlem
YPG sålde sig till högstbjudande. Deras ständiga kappvändande borde också riskera att de efter kriget inte har några egentliga lokala vänner.

Ryssland tokhöjer insatsen genom detta drag och att bomba nära gränsposteringar, bl a matleveranser. Om det inte lugnar ner sig kanske AA börjar dyka upp hos rebellerna snart. Eller kanske mycket fler turkmenska beväpnade rebeller? Vi får se.
Citera
2015-11-26, 23:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det förvånar mig inte ifall turkarna stött Daesh.

Så som jag ser det är Turkarnas huvudagenda att bekämpa kurder, kurder och återigen kurder med alla möjliga medel i alla länder. Därmed är det inte förvånande ifall de stöder Daesh.

Så är det nog tyvärr. Man ska dock inte dra alla turkar över en kam. Det är främst islamisterna i Erdogans parti AKP och den nationalistiska extremhögern som eldar på konflikten med kurderna. Det finns också krafter i Turkiet som vill undvika en sådan utveckling. Tyvärr har de försvagats de senaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in