Citat:
Ursprungligen postat av
Stockholm-
Att turkarna skulle själva jaga ut honom är inte tänkbart, efterallt är han "demokratiskt" vald och allt för många avgudar honom. Bilden om ett nytt ottomanskt rikt som han ständigt målar upp är ganska lockande för många turkar, men det finns hopp i Turkiet. Erdogan har tagit Turkiet till nya höjder, de är nu en high roller som satsat för mycket och börjar tilta. Jag ska inte förneka att Erdogan var bra under första åren, men girigheten har inga gränser. Det intressanta är hur turkarna förhåller sig till honom, många hatar honom och många inte men i kampen mot "terrorism" är man alla enade under Erdogan. Turkiet kommer att fortsätta bedriva samma politik i fyra år till, nästa val måste han förlora, annars har de problem inrikes. Många krafter vill se minskad närvaro och delaktighet i kriget så om situationen är densamma om fyra år (inför nädts val) då kan man börja spekulera om en vändpunkt i konflikten.
Är ingen superexpert på Turkiets inrikespolitik, men det har ju varit massiva protester och demonstrationer mot honom de senaste åren och hans allt mer autoritära och konservativt religiösa styre och inskränkningar av diverse friheter. Strategiska utrensningar och arresteringar bland militärer, poliser, jurister, journalister och statligt anställda som inte går i hans ledband känns inte direkt "demokratiskt" om man säger så.
Ren spekulation från min sida men... Problemet som jag ser det, är att Erdoğan vill att Turkiet skall bli en del av en sunnimuslimsk axel som sträcker sig från Centralasien, till Saudiarabien och därifrån till Turkiet, då står shiamuslimsk stater som Iran, Syrien, Irak och Libanon i vägen, därför låter man terrorister som IS härja fritt för att destabilisera de här länderna. Rysslands intervention i Syrien står alltså i rak motsats mot hans framtida mål och just därför tror jag man det var en av anledningarna till att man sköt ner det ryska planet, det i ett försök att sabotera ett internationellt samarbete mot IS och övriga jihadister som härjar i regionen. Just nu fungerar dessa jihadister som en slags stormtrupper som bereder en väg för det framtida sunnimuslimska herraväldet i regionen. Vad vi ser är något som kan liknas vid etniska utrensningar och tvångsförflyttningar på nästan en industriell skala. Något som inte setts sedan Stalin härjade som värst och Turkarna gör inte ett piss, annat än att fortsätta att bomba stackars kurder och stödja diverse terrorgrupper med turkiskt påbrå.
Klart som fan Erdoğan inte vill att de ska stoppas, då det destabiliserar hans fiender utan att han behöver göra något annat än att blunda och berika sin släkt, vänner och partikamrater. Priset för det är att IS tillåts smuggla vad tusan de vill genom Turkiet utan att turkarna lyfter på sitt arsle annat än att ta emot mutor. Om turkarna verkligen hade ambitionen att stoppa IS, skulle de väldigt enkelt gjort slarvsylta av IS för flera år sedan. Men icke, istället tillåts IS växa och göra lite som de vill utan att Turkiet bryr sig nämnvärt.