Citat:
Problemet här är att vi måste berätta för dig varför Turkiet är så viktiga för NATO nu och förut och det blir OT. Intressantare är varför Ryssland kommer ockupera hamnar i SYrien och utöka sina områden i Syrien allt mer, vilket kommer göra Assads ställning som marionett allt mer uppenbar då han är så otroligt försvagad. Alla pipelines, inklusive den från Qatar, kan gå genom Irak vidare till Turkiet istället för genom Syrien, om man nu av någon anledning vill ha pipeline.
Nja, att väst och Turkiet t.ex. har olika mål i Syrien, eller öht, tycker inte jag är OT. Konstigt nog är det jag som inte underskattar Turkiet här.
Självklart vill Ryssland ha en Medelhavshamn utanför Bosporen, bara den grejen i sig är värd väldigt mycket. Och för all del, kringgå just Turkiet för att man ser vad den kommande stormakten har för ambitioner. I östra Medelhavet finns redan ryssvänliga krafter man kan samarbeta med i detta sammanhang utan att använda våld eller ens påtryckningar, nyhet från igår kväll;
http://www.jpost.com/Israel-News/Politics-And-Diplomacy/Israel-Greece-Cyprus-likely-to-hold-3-way-gas-summit-in-January-435387
Både Turkiet och Ryssland är ute efter Syrien av egennyttiga imperialistiska skäl, men man får som västerlänning helt enkelt välja vad man helst önskar den syriska civilbefolkningen; sekulärt eller islamistiskt styre.
En väldigt enkel lösning på detta om man inte velat ha ryskt inflytande, som du om någon vet om eftersom du propagerat för det under ett antal år, hade ju helt enkelt varit att USA valt att stödja istf motarbeta Assad från början. Sekulärt och västvänligt, klart!
Och pipelines, vare sig ryska eller turkiska, skiter som sagt åtminstone jag i, det är inte med naturresurser man bygger ett starkt land.