Citat:
Ursprungligen postat av
DDens
Jag tog upp det här med civila offer eftersom du alltid skriver om regimens dödande av civila, vi kan konstatera att alla de olika parterna i kriget dödar civila på ett eller annat sätt. Den syriska armen kommer inte att ge upp, någonsin. För att dom är uppfostrade till att älska sitt land och är civiliserade. Dom släpper aldrig makten till dessa barbarer.
Jag förstår fortfarande inte hur du vill att syriens framtid ska ersättas mot något som är sämre för syrien på alla tänkbara sätt.?
Nej dom här grupperna är resultatet av länder vars agenda är att demolera syrien för sina intressen. Dom är brickor i ett spel där vapen och pengar har pumpats in svårare än så är det inte.Dina religiösa fanatiker drivs av av en ondskefull ideologi som omfamnas av flera länder i den regioner. Syrien har fungerat relativt bra tills att kriget initierats av väst och deras allierade.
Mitt intro till tråden började inte med att jag rabblade upp civila dödsoffer från Assadregimens krigföring, utan jag gav min idé om vad USA bör göra för att vinna striden i Syrien (kriget i Syrien är mellan Iran, Assadregimen och Ryssland ena sidan, USA, Israel och sunnimuslimska länderna å andra sidan), vilket bestod utav beväpnadet av vissa grupper, inklusive al-Nusra och Ahrar al-Sham (nuvarande Jaish al-Islam) just för att de kan tvigna Assadregimen till förhandlingsbordet och inte för att jag vill att dessa ska ersätta Assadregimen. Jag tog upp civila förluster när vissa här menade att jag sjuk som föreslog beväpning av grupper som mördar civila osv. Jag har försökt visa Assadregimens grymheter för att visa på hyckleriet.
Kriget i Syrien handlar inte om Assadregimen, och striderna sker till stor del av grupper förutom Assadregimen, utan styrkor lojala till honom. Assadregimen är varken sekulär eller demokratisk, eller moderat för den delen, så jag förstår inte varför du tillskriver denna regim "civiliserad" när den stinker av massmord, massvåldtäkt och masstortyr av civila - inklusive barn och kvinnor, samt korruption som gör Assads etablissemang hopplös. Regimen vill sina nära och kära väl. Han prioterar familjen framför Syrien och dess befolkning, och detta är ett resultat av hans maktkonsolidering av Syrien. Ett otal antal assyrier/syrianer har blivit fängslade av Assadregimen trots deras sekulära och icke-våldsamma hållning. Redan från början av kriget påpekade Assad att det var islamister som styrde demonstrationerna. Men om man nu är rädd för islamisters inflytande, tror man på allvar inte att civila förluster och militära tag mot demonstranter ökar hatet mot regimen och ökar islamisternas stöd? Är det inte vad man har anklagat Israel, USA och andra i västvärlden i deras krig mot terrorism? Varför gör Assad just det "misstaget"?
Syrien är idag redan förstörd till den värsta nivå det går. Det har dött två-3 gånger fler personer i Syrien än under inbördeskriget i Libanon, över 10 miljoner är på flykt (Syrien bestod av 25 miljoner totalt). Situationen i Syrien är det värsta i Mellanösterns moderna historia. Var det värt att klamra sig kvar vid makten för att inte ha ett AKP-parti som styr i Syrien? Om du anser att det är värt det får du fråga dig själv vem som är civiliserad. Du skulle kunna påstå att ingen förutsåg detta. På grund av Syriens känslighet i Iran-Saudi-rivalkonflikten var det absolut omöjligt för Assadregimen att hålla borta sunnistaterna från inblandning, och om hans underrättelsetjänst inte förutsåg detta då betyder det att hans regim är efterbliven och förtjänar att falla.