Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-11-17, 13:13
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jaime Oliver hade ett recept på youtube som verkar ganska simpelt som jag tänkte testa nån gång.
Citera
2015-11-17, 13:56
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jaime Oliver hade ett recept på youtube som verkar ganska simpelt som jag tänkte testa nån gång.
Jag har aldrig sett ett komplicerat recept på pizza. Mjöl, jäst, salt, vatten och eventuellt olja.
Citera
2015-11-17, 19:17
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Oj, 300 grader, så högt kommer min ugn inte upp i. Hur länge gräddar du dina pizzor?
Ca 4m 30s. Det är en ugn från 70-talet skulle jag tro. Och den blir verkligen 300°C.
Citera
2015-11-18, 02:01
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Brödkavel är sedan länge bannat i mitt pizzabak . Får till perfekt runda pizzor (enligt mig själv) med lagom upphöjd kant (vilket man aldrig får med kavel). Sträcka ut en pizza tar väl ca 15-20 s, med kavel hade jag nog fått stå och jobba minst ett par minuter och hade inte fått den rund.

Jasså den är bannad? :P får väl ta o testa det där 00 mjölet då för jag vette fan hur jag ska få det funka utan kavel. Känner också som du säger att kaveln inte ger en dom där kanterna man vill åt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Ca 4m 30s. Det är en ugn från 70-talet skulle jag tro. Och den blir verkligen 300°C.

Hörde efter detta att det finns dom som är uppe i tusen grader (farenhite) då går det på typ 2 minuter
Citera
2015-11-21, 06:16
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Jag har aldrig sett ett komplicerat recept på pizza. Mjöl, jäst, salt, vatten och eventuellt olja.

Testade ditt recept:

"150 g mjöl (helst 0-mjöl)
lite mindre än en tsk salt (ca 4-5 g)
1/4-1/2 tsk torrjäst beroende på hur snabb jäsning jag vill ha
10 g olja
90 g vatten

Med 1/2 tsk torrjäst så brukar jag jäsa 2h innan jag bakar ut pizzan."

Ända skillnaden var att jag använde mig utav vetemjöl special. (fick för övrigt hört om att 00 mjöl inte lämpar sig för hemmabak såvida din ugn inte kan gå upp över 400 grader, men vette fan).

Degen blev iaf fin och mjuk, dock fick jag ta till med nästan 1dl mjöl till. Sedan la jag den i en 5 liters fryspåse och la i några droppar vatten, puffade upp påsen så det fanns gott om luft där i och vek under kanterna under en stor läsk flaska. Tanken är att den ska få kall jäsa (stod använd en fuktig bakduk eller plastfolie men hade inte plats för en bunke ).

Appropå jäsning så ställde jag den i ugnen med lampan på och täckte bunken med en torr bakduk. Degen hade knappt jäst nånting. Är annars van vid att den blir ungefär dubbelt så stor, hur blir din?
Senast redigerad av 4-Gott 2015-11-21 kl. 06:26.
Citera
2015-11-21, 09:02
Medlem
irrblosss avatar
Min deg brukar jäsa till ungefär dubbel storlek när jag bakar ut pizzan. Degen ska vara lite kladdig, nästan så att det inte går jobba med den utan att den fastnar i händerna. Låter man den stå typ 15-20 minuter brukar den bli mer lättarbetad. Alltså
Man knådar först "grovt" ihop degen. Låter den vila en stund och knådar därefter den i ca 5 minuter, samt rundriver den och låter slutligen den jäsa till dubbel storlek.

Jag använder kallt kranvatten och den "blå" torrjästen från Kronjäst. Har aldrig misslyckats med jäsningen.
Citera
2015-11-22, 00:05
Medlem
4-Gotts avatar
Hade bakningen ikväll. Degen var något blöt och klibbig men blev snabbt slät och fin med lite tillsatt mjöl. Jag hade gjort en dubbel sats men det räckte knappt till två stycken. Slutresultatet blev dock jädrigt fint, imponerade både mig själv och polaren. Vi körde 4 sorters salami och 4 sorters ost.

Ska testa mig på en poolish nästa gång.
Citera
2015-11-22, 15:05
Medlem
irrblosss avatar
Här är dagens pizza:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2dqk610&s=9

Tomatsås, ost, kyckling, bacon, rödlök, ägg, sriracha, provencalska örter och svartpeppar.
Citera
2015-11-22, 15:08
Medlem
Mina pizzor har inte riktigt fått den knapriga bottnen. Har någon bra recept för detta?
Citera
2015-11-22, 15:09
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde1985
Mina pizzor har inte riktigt fått den knapriga bottnen. Har någon bra recept för detta?
Handlar inte så mycket om recept, utan mer om temperatur. Använder du baksten eller liknande? Om inte, gör det .
Citera
2015-11-22, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde1985
Fixa pizzasten.
Citera
2015-11-23, 01:13
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Här är dagens pizza:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2dqk610&s=9

Tomatsås, ost, kyckling, bacon, rödlök, ägg, sriracha, provencalska örter och svartpeppar.

Dina pizzor ser finare ut än de man får på pizzerior. Vad skulle du sälja en sån pizza för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in